Foutmelding bootsect

Status
Niet open voor verdere reacties.

fedorn

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2001
Heb W98 geinstall. op D-schijf. Op C heb ik XP staan.
Voor het weekeinde heb ik W98 nog op kunnen starten en nu krijg ik een foutmelding; "I/O-fout bij een poging toegang te krijgen tot het opstartsectorbestand multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>\bootsect.dos".
Ik kan het bestand bootsect.dos tniet terugvinden.
Overigens kan ik wel met XP werken.
Wie kent die melding en wat moet ik doen?

De master boot record is defect geraakt of je hebt de hardeschijf geconverteerd naar NTFS.

Dit laatste kun je controleren door XP op te starten, computer beheren te kiezen, schijfbeheer kiezen, en kijken wat de eigenschappen van de betreffende schijf is.

De eerste oorzaak is wat lastiger (master boot record). Je kunt proberen deze te herstellen door op te starten met een win98 opstart diskette en daarna Fdisk /mbr in te typen.

FDISK /MBR

Ik heb alles eraf gegooid en eerst W98 en daarna pas W2K. Dit ging zonder problemen. Ik denk dat dit ook de beste en eenvoudigste volgorde is voor een dualboot.

Dat is de juiste manier zet W98 op C: XP of W2K op een andere partitie.

Let wel als je W98 zou verwijderen start XP of W2K ook niet meer op , deze loopt nml altijd via W98.

Ook is het zo als je later W98 opnieuw wil installeren vanwege vervuiling of een virus , dan ben je wel je dualboot kwijt , en start XP ook niet meer op.

In zo'n geval kan je het beste een image met GHOST terug zetten.

Suc6 ; speedtouch.

Bedankt Speedtouch, voor je uitleg, ik zal er rekening mee houden als het zover is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan