Foutmelding die ik niet begrijp

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Besturingssysteem
Windows 11
Bij het opstarten van Gnatstudio komt sinds kort een Foutmelding: "Kan de toepassing niet correct starten (0x000007b). Klik op OK om de toepassing te sluiten". Gnatstudio is dan nog niet zichtbaar gestart. Op het moment dat ik op OK druk word het programma zichtbaar. Op het moment dat ik dan een bestaand project wil starten verschijnt de zelfde foutmelding. Dit lijkt steeds weer zo door te gaan. Wat betekend deze foutmelding en hoe kan ik dit oplossen. Ook gebeurd het dat de foutmelding blijft terugkeren zonder dat ik iets met het programma kan doen

Laatst bewerkt:
Bekijk dit eens:

Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

AI kwam hier mee aan zeilen:

De foutcode 0xc000007b (vaak gelezen als 0x0000007b) is een veelvoorkomende Windows-fout die aangeeft dat de applicatie niet correct kan starten. Bij de GNAT-compiler (veelal gebruikt voor de programmeertaal Ada) betekent dit meestal dat de 64-bits en 32-bits bestanden of DLL's door elkaar worden gehaald. [1, 2, 3]
De meest effectieve oplossingen om dit voor GNAT op te lossen:

1. Voer de applicatie uit als Administrator
  • Klik met de rechtermuisknop op het GNAT-programma (bijv. gnat.exe, GNAT Studio of je opdrachtprompt).
  • Kies Als administrator uitvoeren om te controleren of toegangsrechten het probleem veroorzaken. [1]

2. Controleer op 32-bit / 64-bit conflicten
De fout treedt op wanneer een 64-bits programma probeert een 32-bits bibliotheek (DLL) te laden (of vice versa). [1]
  • Zorg ervoor dat je de juiste toolchain gebruikt voor jouw type besturingssysteem (meestal de 64-bits MinGW-w64).
  • Controleer of je PATH-omgevingsvariabelen correct zijn ingesteld en dat de juiste GNAT \bin-map bovenaan staat.

3. Installeer en repareer Microsoft Visual C++ Redistributable
GNAT-compilers op Windows zijn vaak afhankelijk van Microsoft Visual C++ bibliotheken. Beschadigde of ontbrekende versies leiden direct tot de 0xc000007b fout. [1]
  • Download en installeer de nieuwste versies via de officiële Microsoft Ondersteuning pagina.

4. Controleer de antivirus / Windows Defender
Soms blokkeert de ingebouwde 'anti-exploit' beveiliging van Windows de compiler, wat resulteert in deze opstartfout. [1]
  • Voeg de GNAT-installatiemap (bijv. C:\GNAT of je Alire-map) toe aan de Uitsluitingen (Exclusions) in Windows Beveiliging.

5. Overweeg Alire (voor moderne Ada/GNAT projecten)
Als je problemen blijft houden met handmatige GNAT-installaties, is het aan te raden om gebruik te maken van Alire, de officiële package manager voor Ada.
  • Je kunt de installatiegids en downloads vinden op het Alire Platform. Dit lost automatisch afhankelijkheden en paden voor je op.

Terug
Bovenaan Onderaan