Hallo,
Ben een beginner op het gebied van php en heb het boek "PHP applicatieontwikkeling" van Peter Kassenaar gekocht om verder te komen. Na dagenlang puzzelen en proberen roep ik hier nu de hulp in van jullie omdat ik een probleem heb.
Om te oefenen heb ik één van de eerste scripts overgetypt om gegevens in een database te stoppen en weer uit te lezen.
Bij het uitvoeren lijkt het script de database wel te kunnen openen, maar niet te kunnen schrijven naar en/of lezen uit de database.
Om te testen heb ik mbv Dreamweaver eenzelfde script gemaakt (zowel lezen als schrijven naar dezelfde database) en dan werkt het wel
...
Als ik de scripts naast elkaar leg zie ik wel (veel) verschillen, maar het lukt me niet om het probleem te ontdekken.
Het script (lezen) uit het boek begint als volgt:
Kan iemand hier iets ontdekken dat het probleem zou kunnen veroorzaken?
Is er misschien iemand die het boek van Peter Kassenaar kent?
Alvast bedankt!
Maurice
Ben een beginner op het gebied van php en heb het boek "PHP applicatieontwikkeling" van Peter Kassenaar gekocht om verder te komen. Na dagenlang puzzelen en proberen roep ik hier nu de hulp in van jullie omdat ik een probleem heb.
Om te oefenen heb ik één van de eerste scripts overgetypt om gegevens in een database te stoppen en weer uit te lezen.
Bij het uitvoeren lijkt het script de database wel te kunnen openen, maar niet te kunnen schrijven naar en/of lezen uit de database.
Om te testen heb ik mbv Dreamweaver eenzelfde script gemaakt (zowel lezen als schrijven naar dezelfde database) en dan werkt het wel

Als ik de scripts naast elkaar leg zie ik wel (veel) verschillen, maar het lukt me niet om het probleem te ontdekken.
Het script (lezen) uit het boek begint als volgt:
PHP:
<html>
<head>
<title>YABG: Lees alle bijdragen</title>
</head>
<body>
<h2>YABG: Alle bijdragen</h2>
<?php
/**
*initialisatie databesevariabelen
*/
$host = 'localhost';
$gebruiker = '****';
$wachtwoord = '*****';
$database = '******';
$query = 'SELECT * FROM yabg_inhoud';
$result = null;
$db = null;
/**
*database openen
*/
if (!$db = mysql_connect($host, $gebruiker, $wachtwoord, $database)){
echo 'Het openen van de database is mislukt.<br />';
echo 'MySQL-error: ' . mysql_connect_error();
exit;
}
/**
*openen geslaagd, alle bijdragen in een lus op het scherm zetten
*/
if (!$result = mysql_query($db, $query)){
echo 'FOUT: kan niet lezen uit de database.<br />';
echo 'MySQL-error: ' . mysql_error($db);
exit;
};
Is er misschien iemand die het boek van Peter Kassenaar kent?
Alvast bedankt!
Maurice
Laatst bewerkt door een moderator: