foutmelding moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

djoeke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 jun 2001
hoi

ik heb een probleem met twee moederborden allebij het zelfde probleem. dit is het probleem.

foutmelding:

Shutdown successful, CPU in real mode. Going to disable gate A20 line and disable parity/NMI. en USB Over Current Status Detected, Computer will shut down in 15 secondsm

ik heb met me diagnostic card gekeken en daar kom ik niet verder mee dan de boven staande regels. ik heb de bios hard gereset en verder kom ik niet.
moederbord 1
asrock G31m-gs nog geen jaar oud
moederbord 2
asus M4n78-am
vandaag gekocht

wie kan mijn helpen met dit probleem

Lijkt mij dat de volgende (deel-)melding het aangeeft: "USB Over Current Status Detected"

Oftewel (meerdere mogelijkheden):
a. Er zit een apparaat aangesloten op USB die teveel stroom vraagt. Per poort kan 500 mA geleverd worden
b. Er is kortsluiting in een van de USB poorten
c. Er is kortsluiting in een van de USB aangesloten apparaten
Begin dus met alles dat nu aan USB is aangesloten eraf te halen (toetsenborden, USB-sticks, externe harde schijven etc.) en kijk of de melding terugkomt.

Dan kan het zijn dat een BIOS-reset (dus terug naar fabriekswaarden van de BIOS) helpen kan en/of een upgrade van de BIOS-inhoud (dus een moederbord firmware update).

Helpt dat allemaal niet, dan kan het zijn dat de moederborden defect zijn (zie ook b.). In dat geval garantie claimen.

Succes,

Tijs.

Deze melding houd in dat er iets mis is met de usb poorten.

Gebruik je een usb muis of toetsenbord? het kan zijn dat deze kortsluiting geven waarbij de pc zich uitschakelt!
Heb je front-usb poorten aangesloten? gooi deze eens los, misschien dat er kortsluiting in zit.

het rare is dat er op het nieuwe moederbord nig nooit iets van een usb app. op heeft gezeten .
bij de ander is het ook in keer gekomen en met een nieuwe opzet bouwen heeft hier ook geen usb app. op gestaan

nee het leuke is dat hij het nu weer in een keer het doet. ik heb de jumpers veranderd. ik denk dat ze vanuit de fabriek niet goed stonden. dit geld tot nu toe voor de asus.
de ander moet ik nu nog gaan uit zoeken .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan