Foutmelding na opstarten Transport Fever

Status
Niet open voor verdere reacties.

Olly84

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2016
Beste lezer,

Gisteren heb ik het spel Transport Fever op onze pc geïnstalleerd.
Echter krijgen we na het opstarten van het spel de volgende foutmelding in een pop-up scherm.

"Open GL context creation failed"
"Please try installing the latest drivers for your graphics card."
"(ogl_LoadFunctions failed)"

Op het internet wordt er veelal gesproken dat de ps niet beschikt over de minimale systeem vereisten.
Hieronder de systeemeisen die worden aangegeven bij het spel.

CPU: Intel Core 2 Duo 3.0 Ghz
RAM: 4GB
Video Card: NVIDIA Geforce GTX260, ATI Radeon HD5670, 1GB VRAM

Onze computer heeft de volgende capaciteiten in huis:
CPU: Intel Core i5 2.5 Ghz
RAM: 6GB
Video Card: ATI Radeon HD 7450M 1052MB

Ik heb getracht via AMD de laatste driver te downloaden en te installeren, maar helaas
lukt dit elke keer niet.

Is iemand bekend met deze melding? En bekend hoe deze melding verholpen kan worden?

Alvast bedankt!

Groet,
Olly

Je zult toch een niet-Windows driver nodig hebben om OpenGL te kunnen gebruiken (en daarmee het spel). Is feitelijk al aangegeven in de foutmelding.
Je video-chip heeft OpenGL 4.1 ondersteuning, dus dat is afgedekt. Of het spel ook werkt met een Mobility versie van de HD7450 kan ik niet beoordelen, maar vlgs. http://www.game-debate.com voldoet je systeem in ieder geval ruim aan de minimum eisen.

Het is een laptop die je hebt, dus vraag ik me af of je geen specifieke driver kunt downloaden bij de fabrikant van de laptop voor jouw versie van Windows? Dit omdat ik bij AMD helemaal geen recente reference drivers vind voor de HD7450M, alleen voor de HD77xxM (en hoger), wat mogelijk verklaart waarom het jou niet lukt om de laatste AMD drivers te installeren.
Wel staan hier twee legacy AMD drivers die compatible zouden kunnen zijn met Windows 7 32-bit en hier voor Windows 7 64-bit.

Uiteraard beste kans bij de fabrikant van de laptop en installeer nooit 2 versies grafische drivers tegelijk, dus wil je een volgende installeren/proberen, dan vooraf telkens de huidige deïnstalleren ( via Programma's toevoegen en verwijderen, oftewel appwiz.cpl )

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste dnties en gast0205,

Dank voor jullie reacties.

@dnties, ik heb twee drivers gevonden op de website van HP. Een voor de AMD grafische kaart en een voor de Intel grafische kaart.
Voor de AMD driver werd 8.882.2.0 Rev aangeboden en voor Intel 8.15.10.2559, beide heb ik gedownload en geïnstalleerd.
Hieronder een screenshot van beide drivers van de website van HP.

Screenshot HP drivers.JPG

Ik heb hierna me laptop opnieuw opgestart en het spel opgestart, helaas volgde al snel dezelfde melding beschreven in mijn eerste post hierboven.
Ik ben vandaar verder gaan kijken bij mijn configuraties en kwam ik tot de ontdekking dat bij beide grafische kaarten hetzelfde versie stuurprogramma staat en dezelfde leverancier.
Namelijk die van AMD, zie hieronder een screenshot. Is dat normaal? Lijkt mij als leek niet goed...

Screenshot grafische kaarten.JPG

Het downloaden van de legacy heb ik eveneens getracht maar daarmee verloor ik de juiste instellingen van me beeldscherm en heb ik daarom snel weer ongedaan gemaakt.

@gast0205, bedankt voor je reactie. Ik heb de veel voorkomende problemen gelezen en heb daar gelezen dat ze zeggen indien er een laptop wordt gebruikt met twee grafische kaarten.
In mijn geval dus, ze adviseren de AMD als primair in te stellen. Ik heb nergens op mijn laptop kunnen ontdekken waar ik dit kan instellen. Wel heb ik via het hierboven weergegeven screenshot de Intel
variant uitgeschakeld. Maar helaas ging hiermee nog steeds het spel niet starten.

Met vriendelijke groet,

Olly84

Ik heb nergens op mijn laptop kunnen ontdekken waar ik dit kan instellen

Instellen kan in je Catalyst Control Center, duidelijke demo in volgend filmpje :

[video=youtube;4oB2oDO-IFk]https://www.youtube.com/watch?v=4oB2oDO-IFk[/video]

Inderdaad moet je gaan instellen dat het spel gebruik maakt van de AMD GPU, niet die van Intel. Zie ook hier, waar voor een of ander programma (VRED) dat wordt aangegeven.
Dat de Intel en AMD GPU dezelfde driver gebruiken is daar ook het geval, dus blijkbaar is dat dan 'normaal'. Zie ook onderstaand citaat:
Dit pakket bevat de AMD High-Definition (HD) grafische driver en Catalyst Control Center voor ondersteunde notebookmodellen met een ondersteund besturingssysteem. Voor notebooks waar de grafische modus kan worden gekozen, bevat dit pakket drivers voor beide grafische processors (GPU's). Met een keuze tussen grafische processors kunnen gebruikers wisselen tussen een energiezuinige grafische modus (die meestal wordt gebruikt bij accuvoeding) en een high-performance grafische modus.

Heb je zelf (net zoals in die link) ook een HP G6 laptop?

Verder: Het heeft (had ik al aangegeven) geen zin om 2 drivers tegelijk geïnstalleerd te hebben, dus deïnstalleer de Intel variant (als je die nog geïnstalleerd had staan), want dat is blijkbaar de verkeerde.

Hopelijk is hetgeen wat gast0205 je liet zien genoeg om het spel over de AMD GPU te laten lopen (i.p.v. de Intel GPU), en zijn daarmee (hopelijk) ook de OpenGL problemen voorbij.

Tijs.

Hallo dnties en gast0205,

@gast0205, bedankt voor het demofilmpje, ik heb exact kunnen doen wat er in het filmpje wordt laten zien.
Echter helaas.... zonder het gewenste resultaat en dus nog steeds met de foutmelding als gevolg.

@dnties, nee ik heb de HP Pavilion G7 in plaats van de G6.
Ik heb alleen via "Apparaatbeheer" via het "Configuratiescherm" de Intel variant kunnen uitschakelen. Echter zie ik dat dan de AMD variant ook niet goed functioneert.
Ik maak hier uit op dat ik dus inderdaad de driver uitschakel die allebei de grafische kaarten nodig hebben.
Desondanks toch geprobeerd het spel weer op te starten, maar helaas wederom dezelfde foutmelding.

Wellicht dat ik de Intel variant niet moet "Uitschakelen", maar dat ik ergens ervoor moet kunnen kiezen dat het spel alleen de AMD variant gebruikt.
Zo alleen niet weten waar ik dat kan instellen, heb wel zitten kijken in de Catalyst Control, maar daar zie er niks over.
Hoop inderdaad ook dat daarmee het OpenGL probleem wordt opgelost.

Denk dat ik het probleem ook eens bij HP ga neerleggen, als hun een soortgelijk forum hebben als dit.
Ik kan nou eenmaal slecht accepteren dat het gewoon niet gaat, als de laptop is voorzien van de minimale systeemeisen.:rolleyes: (mijn slechte eigenschap)

Gr. Olly84

??? Wie heeft het gehad over uitschakelen? Ik heb het gehad over het deïnstalleren van de Intel GPU driver (via appwiz.cpl , dus...), niets over het uitschakelen van de Intel GPU in Apparaatbeheer.
Verder: Het heeft (had ik al aangegeven) geen zin om 2 drivers tegelijk geïnstalleerd te hebben, dus deïnstalleer de Intel variant (als je die nog geïnstalleerd had staan), want dat is blijkbaar de verkeerde.
Zoiets kan ik "nou eenmaal slecht accepteren".

Goed, over aanpassen van de instellingen in Catalyst Control Center: hier, vanaf "AMD Catalyst Control Center" of (als CCC er bij jou anders uitziet): Go to Catalyst Control Center->Power->PowerPlay and make sure it's enabled. Then go to Graphics Switching and assign High Performance to the game.exe file.

Tijs.

Ok, excuus dat ik het verkeerd begrepen had.
Ben leek op dit gebied, probeer alleen een spel werkend te krijgen.

Ik wist niet precies wat je met appwiz.cpl bedoelde heb gevonden dat het verwijst naar "Programma's verwijderen".
Helaas kan ik in die lijst niets vinden van de Intel GPU driver, hieronder een screenshot van wat er in die lijst aan software van Intel.

Intelsoftware.JPG

Het andere gedeelte m.b.t. AMD Catalyst Control Center is gelukt, dank daarvoor!

Ik heb het gehad over het deïnstalleren van de Intel GPU driver (via appwiz.cpl , dus...), niets over het uitschakelen van de Intel GPU in Apparaatbeheer.

Zoiets kan ik "nou eenmaal slecht accepteren".

Heb je een specifieke reden voor het (laten) deïnstalleren van de Intel GPU driver ? ...
89.gif

@gast0205: Er geldt algemeen dat je 'oude'/andere GPU drivers eerst moet deïnstalleren voordat je een nieuwe installeert voor dezelfde GPU.
In dit specifieke geval is de Intel driver gewoon 'fout'/niet van toepassing, omdat (zie posting #6) de AMD GPU driver geldt voor beide GPU chips in deze laptop. Dat kun je ook terugzien aan de schermafdruk van posting #4 waar de driver(-versie) dezelfde is voor zowel de AMD GPU chip als de Intel GPU chip.

Ik wil niet beweren dat het deïnstalleren van de Intel GPU driver een oplossing biedt voor het probleem die in de startposting wordt gemeld, maar ter voorkoming van evt. conflicten tussen de AMD en Intel driver dat de Intel driver gedeïnstalleerd zou moeten worden.

De oplossing van het probleem in de startposting moet (naar mijn en jouw idee) er in liggen dat de AMD GPU chip wordt gebruikt bij het spel, niet de Intel GPU chip, waarbij wij tweeën ervan uitgaan dat OpenGL 4.1 genoeg is voor het spel en dat de Intel GPU OpenGL niet ondersteunt en de AMD GPU OpenGL wel (en de huidige geïnstalleerde AMD GPU driver ook).

Tijs.

Ik ben niet overtuigd van het manueel verwijderen van de Intel driver ... beide drivers zijn hier sowieso vereist.

De quote in bericht #6, van waar is die afkomstig ?

@gast0205: De info van posting #6 heb ik van de HP website, om precies te zijn bij de GPU driver die de vragensteller heeft. Hetzelfde staat ook bij de ietwat nieuwere driver die ook wordt gelinkt,
8.900.7.1000 (hier te downloaden, die zowel voor 32-bit als 64-bit Windows 7 is.)

@Olly84: Het is je dus gelukt is om (in CCC) af te dwingen de AMD GPU chip te gebruiken voor je spel? Is je probleem nu ook verholpen?
M.b.t. Intel GPU driver: Die zie ik ook niet staan in je lijstje én wordt niet gebruikt (zie je schermafdruk van posting #4), dus ik ga ervan uit dat die toch niet geïnstalleerd is (of in ieder geval niet actief, nu). Geen actie benodigd daaromtrent, dus.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Gevonden dnties, thx ! :thumb:

Als ik dit lees, dan denk ik dat het probleem niet verholpen is met het deïnstalleren van de Intel-driver.

Gevonden dnties, thx ! :thumb:

Als ik dit lees, dan denk ik dat het probleem niet verholpen is met het deïnstalleren van de Intel-driver.

Dat schreef ik al, het is gewoon nette policy.
[...]Ik wil niet beweren dat het deïnstalleren van de Intel GPU driver een oplossing biedt voor het probleem die in de startposting wordt gemeld, maar ter voorkoming van evt. conflicten tussen de AMD en Intel driver dat de Intel driver gedeïnstalleerd zou moeten worden.[...]

Overigens is blijkbaar die Intel driver niet geïnstalleerd (of onder een obscure naam).

Laten we afwachten waar de vragensteller mee terugkomt, nu hij (blijkbaar) heeft kunnen afdwingen dat zijn spel onder de AMD GPU wordt gestart.

Tijs.

Op het internet wordt er veelal gesproken dat de ps niet beschikt over de minimale systeem vereisten.

En zo is het ook in dit geval ... wil je dit game spelen, dan zal je het moeten installeren op een PC die wél voldoet aan de vereisten.

maar vlgs. http://www.game-debate.com voldoet je systeem in ieder geval ruim aan de minimum eisen.

Ik ging er automatisch vanuit dat jouw HP Pavilion G7-1390sd voldeed aan de vereisten om dit game te spelen ... had ik dat eerder gecheckt, dan had ik onderstaande bevindingen eerder kunnen posten. :confused:

De laptop voldoet - omwille van zijn (te) zwakke GPU - niet aan de vereisten voor het spelen van Transport Fever ... niet aan de aanbevolen vereisten en helaas ook niet aan de minimum vereisten:

58666441aa827-7450_1.JPG

58666453d5fbf-7450_2.JPG

58666469e797f-7450_3.JPG

*******, nu ik (o.b.v. de posting van gast0205, zojuist) opnieuw kijk op die website blijkt je laptop inderdaad niet te voldoen aan de minimum-eisen vanwege de GPU. Geen idee wat ik nu anders heb gedaan dan eerder. :(

Tijs.

Ter afronding nog eventjes meegeven dat je de Intel driver opnieuw mag installeren.

Ok beste dnties en gast0205,

Nogmaals dank voor de geboden hulp en al het uitzoekwerk.
Nu blijkt uit bovenstaande posts dat de laptop toch niet voldoet aan de minimum systeemeisen, denk ik dat hiermee deze topic gesloten kan worden.

Voor jullie beide een fijne jaarwisseling morgen en een goed 2017!!

Met vriendelijke groet,
Olly84

Graag gedaan Olly84 !

Ook voor jou fijne feesten en een spetterend 2017 ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan