Foutmelding: Printer spooler gestopt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remco80

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2006
Beste Lezer,

Sinds kort heeft mijn vader een nieuwe PC. hij doet alleen een beetje administratie en internetten, dus heeft hij niet veel nodig.
Ik heb al zijn programma's over gezet naar de nieuwe PC. Alle software is exact hetzelfde.
Besturingssysteem Win XP home (zowel oude als nieuwe computer)
Nu probeerde hij te printen vanuit een progress database (dos in windows), naar een Brother 1470N printer en kreeg hij een foutmelding:

In Spooler subsystem App is een fout opgetreden en wordt afgesloten.

We kwamen erachter dat dit te maken heeft met de printer spooler en dat we dus niet meer konden printen. Elke keer als nu de computer wordt opgestart, krijgen we nu de melding dat de Spooler subsystem App is afgesloten. We kunnen dus niet meer printen.

Ik heb op internet gezocht en op de site van MS een oplossing hiervoor gevonden (http://support.microsoft.com/kb/324757) maar deze werkte niet. Alle printers werden verwijderd, vervolgens heb ik ze opnieuw geinstalleerd, maar vervolgens hadden we weer hetzelfde probleem.

Ook zag ik dat er een Spoolerlog is gemaakt, deze als bijlage (het is in txt, xml was niet mogelijk om te uploaden.

Ook is er een HP officejet G85 op deze computer geinstalleerd.

Kan iemand dit probleem oplossen? Met de oude computer hadden we dit probleem niet. (hardware probleem)?

Bij voorbaat dank

Bijlagen

Beankt voor de reactie

Maar ik had zelf al via services.msc de spooler opnieuw opgestart maar als ik vervolgens naar printers en faxen in het configuratiescherm ga krijg ik na enkele seconden weer de melding: "Spooler subsysteem app gesloten". Dus alleen de spooler opnieuw opstarten werkt niet.

Ik heb nog even gegeken bij computerbeheer en hier staat de foutmelding betreffende de spooler. Weet iemand raad?:confused:

Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: Application Error
Categorie van gebeurtenis: (100)
Gebeurtenis-ID: 1000
Datum: 23-12-2006
Tijd: 19:25:22
Gebruiker: n.v.t.
Computer: THEO-KANTOOR2
Beschrijving:
Vastgelopen toepassing: spoolsv.exe, versie: 5.1.2600.2696, vastgelopen module: ntdll.dll, versie: 5.1.2600.2180, vastgelopen op: 0x0001347e.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Gegevens:
0000: 41 70 70 6c 69 63 61 74 Applicat
0008: 69 6f 6e 20 46 61 69 6c ion Fail
0010: 75 72 65 20 20 73 70 6f ure spo
0018: 6f 6c 73 76 2e 65 78 65 olsv.exe
0020: 20 35 2e 31 2e 32 36 30 5.1.260
0028: 30 2e 32 36 39 36 20 69 0.2696 i
0030: 6e 20 6e 74 64 6c 6c 2e n ntdll.
0038: 64 6c 6c 20 35 2e 31 2e dll 5.1.
0040: 32 36 30 30 2e 32 31 38 2600.218
0048: 30 20 61 74 20 6f 66 66 0 at off
0050: 73 65 74 20 30 30 30 31 set 0001
0058: 33 34 37 65 347e

Je hebt ook de nieuwste drivers geïnstalleerd van de printer?

Ja ik heb de nieuwste printerdrivers geïnstalleerd. Het gekke is dat op het oude systeem met precies dezelfde configuratie als het nieuwe systeem er zich geen problemen voordoen.
Op het nieuwe systeem gaat het volgens mij fout op het moment dat de printer wordt aangestuurd en krijg ik vervolgens de melding dat de printer spooler wordt afgesloten. En vervolgens wordt de printer spooler na elke aanmelding in windows gesloten. En krijg ik hem vervolgens ook niet meer opgestart.

Als je in services de regel Print Spooler opzoekt en daar met je muis op rechtsklikt, kun je op Eigenschappen klikken en daarna op de tab Aanmelden.
Kijk dan of het scherm is ingevuld op dezelfde wijze als in de afbeelding. Zo niet, alsnog doen, daarna controleren of de service nog steeds is gestart met opstarttype Automatisch.
De PC herstarten en een printopdracht geven. Hoe loopt het dan?

(Klikbaar.)

Mocht dit geen soelaas bieden, open dan in Systeembeheer, Lokaal beveiligingsbeleid, Toewijzing van gebruiksrecht, Lokaal aanmelden. Rechtsklik op die regel, Eigenschappen, dan Gebruiker of groep toevoegen, Geavanceerd, Nu zoeken. Selecteer je Gebruikersnaam en klik je weg terug door de geopende schermen totdat je in het laatste als gebruiker bent toegevoegd. Geef jezelf beheerdersrechten. Sluit alles af, herstart de PC en geef een printopdracht.
(In bijgaande afbeelding zijn de schermen uit elkaar getrokken.)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie

De eerste oplossing heeft niet gewerkt. Ik kan sowieso niets afdrukken omdat ik tijdens het opstarten van de pc al de melding krijg dat de printerspooler wordt afgesloten. Als ik de printerspooler vervolgens handmatig inschakel, wordt hij binnen een paar seconden weer uitgeschakeld.

De 2de optie is bij mij niet mogelijk het betreft een computer met XP home en daar staat geen lokaal beveiligingsbeleid onder systeembeheer, kan ik dit in XP home nog oip een andere manier benaderen of zit het er gewoon niet in?
Ik heb trouwens ook een PC met XP pro en daar staat is het lokaal beveiligingsbeleid wel weergegeven. Ik heb gekeken naar welke toepassing de snelkoppeling verwees "secpol", maar deze is in XP home ook niet terug te vinden.
Het probleem is dus nog niet opgelost.

Na enig zoeken ben ik nog wat wijzer geworden. De fout ontstaat alleen wanneer een printopdracht vanuit het dos programma "progress" (een database programma) wordt gegeven. Nu heb ik begrepen, dat er conflicten kunnen ontstaan tussen de nieuwste hardware en dos programma's. Zou dat in dit geval zo kunnen zijn en is er een oplossing voor? En we willen wel met het dos programma (onder windows) blijven werken. Dit werkt nu ook wel goed, alleen de printopdracht is een probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan