foutmelding van Spooler Subsystem bij openen eigenschappen printer

Status
Niet open voor verdere reacties.

sas1324

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2006
We hebben hier thuis een nieuwe printer die aangesloten is op de pc. Nou heb ik via draardloos netwerk de printer ook toegevoegd op mijn laptop. Ik kan wel printen, maar als ik op eigenschappen wil klikken om bijvoorbeeld in te stellen dat ie zuinig moet printen dan krijg ik een melding van Spooler Subsystem App dat er iets mis is met spools.exe en localspl.dll
Waar ligt dit aan? Ik vond hier wel berichten over Spooler maar dat ging meer om een melding bij het opstarten.

probeer eens het volgende:
- Start
- Rechtermuisknop op "Deze computer"
- Beheren
- Services en applicaties
- services
- zoek nu de "Print spooler" aan de rechterkant op.
- rechtermuisknop > "opnieuw starten"

werkt dit niet dan kun je ook nog de printer software opnieuw installeren.

Dankjewel voor de tips maar het werkt niet. Ik hoefde bij de vorige printer ook helemaal geen software te installeren omdat ie via de andere pc werkte ofzo. Had het nu wel gedaan maar helpt niet.
Ik heb die Print Spooler opnieuw gestart maar ook dat werkt niet. Hij geeft trouwens wel eigenschappen weer, maar geen voorkeursinstellingen. Als ik die probeer te openen geeft ie een foutmelding en als ik dan daarna kijk naar die Spooler is ie gestopt, dus die moet ik dan weer opnieuw aanzetten (weet niet of dat altijd zo is eigenlijk, maar dat valt me nu op).

Meer informatie is nodig:
1. Wat draait op de delende computer, en wat draait op de laptop?
2. Welke printer is het? (Merk + volledige type-aanduiding)
3. (Heel belangrijk): Welke printerdriver heb je op de laptop geïnstalleerd? Volledige link ernaartoe aub.

Misschien kunnen we dan wat gerichte tips geven.

Tijs.

Meer informatie is nodig:
1. Wat draait op de delende computer, en wat draait op de laptop?
2. Welke printer is het? (Merk + volledige type-aanduiding)
3. (Heel belangrijk): Welke printerdriver heb je op de laptop geïnstalleerd? Volledige link ernaartoe aub.

Misschien kunnen we dan wat gerichte tips geven.

Tijs.

1. Beide XP
2. HP Deskjet F2280 (F2200 All In One series)
3. Deze: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...l&dlc=nl&cc=nl&lang=nl&os=228&product=3390947 van de HP Site. Heb ook die op de installatie cd-rom geprobeerd, maar dat kwam op hetzelfde neer.

Of bedoel je een andere link?

Wat me wel opvalt is dat ik tijdens die installatie een deel moet overslaan omdat ik de kabel erin moet doen. Maar dat hoeft natuurlijk niet want ik wil er draadloos naartoe. Ik heb bij een eerdere printer nooit software hoeven installeren.

Ik ben even langs de software-hoofdpagina gegaan van die printer.

Er staan daar nog enkele updates, waarvan (zover ik kan zien) alleen de "Critical Update to Enhance Reliability of Network and USB Connectivity and Improve System Responsiveness While Printing" relevant lijkt voor de laptop.
Maak wel eerst even een Herstelpunt op de laptop vóórdat je die update installeert:
Start -> Uitvoeren -> %windir%\system32\restore\rstrui.exe

Succes,

Tijs.

Die updates had ik ook al gezien en geinstalleerd, eentje was overbodig gaf ie aan. Maar heeft niks uitgemaakt....

Even een punt van orde: Natuurlijk heeft de laptop die printer niet aan z'n USB poort hangen. Heb je de driver-software geïnstalleerd conform de volgende instructie?

Step three: Reinstall the software without attaching the USB cable
Eject the CD from the CD_ROM drive and then reinsert it.
If the installation does not start automatically follow these steps:
Click Start , then Run . The Run window opens.
In the Open box, type d:\setup where d: is the actual drive letter for the CD-ROM drive.
Click OK .
Follow the defaults in the software until it reaches the plug and play screen.
Do not plug in the USB cable when prompted.
Select If you are unable to connect your device now, click this box and then click Next to finish installing the software. You can connect the device later.
Click Next again.
Follow the onscreen prompts and restart the computer when installation completes.
en daarna een netwerkpoort aangemaakt waar je de printer mee verbonden hebt (tabblad Poorten)?

Tijs.

Dat Engelse gedeelte heb ik inderdaad zo gedaan.

Wat bedoel je met een netwerkpoort? Hoe gaat dat?

Oh wacht, ik zie bij tabblad poorten een vinkje aan staan bij USB: virtual printer port for USB, met dan HP, met de naam van de printer erachter.

Of moet ik nog iets aanmaken

Je deelt over het netwerk, dus zul je een netwerkpoort moeten aanmaken.
Er zijn een paar mogelijkheden, maar omdat je een gedeelde printer gebruikt (dus niet een échte netwerkprinter), zul je dus een lokale poort moeten maken die verwijst naar de delende computer en de naam waaronder de printer gedeeld is.

In dit voorbeeld is de delende computer "Deelcomputer" en de naam waaronder de printer gedeeld is is "HPF2280"

Onder de sectie Poorten van de printer-instellingen (op de laptop):
klik Poort toevoegen -> kies Local port en klik op Nieuwe poort -> \\Deelcomputer\HPF2280 -> [druk zo vaak Ok en/of Volgende totdat je de poort hebt in het lijstje.] -> Koppel de printer aan die nieuwgemaakte poort.

Natuurlijk Deelcomputer en HPF2280 vervangen door hetgeen in jouw netwerk van toepassing is.

Succes,

Tijs.

Zie mijn eerdere post.

Maar als ik iets nieuw wil toevoegen dan kan ik niet op Poort toevoegen klikken omdat die niet geactiveerd staat...

Dan even een quick-and-dirty handleiding:
Open het Poorten tabblad, druk op Poort toevoegen, kies local port (klik op Nieuwe poort), vul netwerkpad in, druk Ok, druk Sluiten, zet vinkje voor de nieuwe poort, zodat die geselecteerd is. Eindresultaat in laatste plaatje.
Werkt/lukt/kan dit niet, open dan Printers en Faxapparaten, ga naar Bestand -> Eigenschappen voor server -> tabblad Poorten -> Voeg daar de poort toe. Verander daarna in de eigenschappen van die HP-printer in het tabblad poorten de poort naar de nieuw gemaakte poort.

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• printer1.JPG
    printer1.JPG
    70,3 KB · Weergaven: 211
  • printer2.JPG
    printer2.JPG
    13,9 KB · Weergaven: 184
  • printer3.JPG
    printer3.JPG
    51,4 KB · Weergaven: 201
Laatst bewerkt:
Nog even iets: Je kunt ook de software deïnstalleren, en de printer zonder setup.exe toevoegen.
Pak de driver uit met (bijv.) winrar.
Voeg dan de printer toe vanuit Printers en Faxapparaten.
Voeg hem toe als lokale printer (zet Plug-and-play detectie uit), maak dan in hetzelfde proces de netwerkpoort aan zoals boven aangegeven, en blader naar de map waar je de driver had uitgepakt met winrar. De driver wordt dan zónder setup.exe gekoppeld aan de printer.

Succes,

Tijs.

Nog even iets: Je kunt ook de software deïnstalleren, en de printer zonder setup.exe toevoegen.
Pak de driver uit met (bijv.) winrar.
Voeg dan de printer toe vanuit Printers en Faxapparaten.
Voeg hem toe als lokale printer (zet Plug-and-play detectie uit), maak dan in hetzelfde proces de netwerkpoort aan zoals boven aangegeven, en blader naar de map waar je de driver had uitgepakt met winrar. De driver wordt dan zónder setup.exe gekoppeld aan de printer.

Succes,

Tijs.

Bovenstaande begrijp ik niet hoor...

Probeer nu die poort toe te voegen, wat je eerder zei:
"In dit voorbeeld is de delende computer "Deelcomputer" en de naam waaronder de printer gedeeld is is "HPF2280"

Hoe weet ik hoe de delende computer heet dan? Ik moet een naam opgeven...

Op de delende computer: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
In het geopende CMD-venster: hostname
Dat geeft de naam van de delende computer

Achterhaal dan ook direct hoe de gedeelde printer heet. Dus op de delende computer: start Printers en faxapparaten, rechtsklikken op de gedeelde printer, Eigenschappen kiezen, en dan op het tabblad Delen kijken onder welke naam de printer gedeeld wordt.

Met die informatie moet je die lokale poort op de laptop kunnen toevoegen (vooropgesteld dat je rechten hebt op de gedeelde printer).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
In dat venster verschijnt alleen dit:

C:\Documents and Settings\gebruiker>

Is dat het dan?
Ik zie nergens het woord hostname staan

Sorry voor alle vragen hoor :)

Je moet het commando hostname op de commando-prompt invullen en Enter drukken.
Ziet er bij mij zo uit:

Microsoft Windows [versie 6.0.6000]
Copyright (c) 2006 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Users\tijs>hostname
PC16

C:\Users\tijs>

PC16 is dus mijn computernaam.

Tijs.

Dan kom ik op dit uit

\\2EDF3E2142D748A\HPDeskje

Maar als ik dat invoer dan zegt ie dat ie het netwerkpad niet kan vinden

Dan lijkt het erop dat een firewall op de pc de zaak tegenhoudt.

Probeer eens (vanaf de laptop) via zo'n CMD-venster:
net view \\2EDF3E2142D748A

Hetzelfde ook proberen vanaf de delende computer. Krijg je daar ook niets te zien, probeer dan aldaar ook nog eens:
net view \\localhost
Krijg je dan wél wat te zien, dan is hoogstwaarschijnlijk 2EDF3E2142D748A niet de correcte naam van de delende computer.

Dat zou weer moeten geven welke bronnen (=mappen en printers) er gedeeld worden op die computer. Als de firewall op de pc Bestands- en printerdeling blokkeert, dan zul je niets zien. Misschien ook even uitproberen wat er gebeurt als je (alle) firewall(s) op de delende computer uitzet.

Overigens heb je in je startposting niet vermeld dat je tot nu toe helemaal geen prints eruit gekregen hebt. Heeft het printen wel ooit gewerkt vanaf de laptop naar de gedeelde printer?

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan