• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding weergeven bij verkeerde waard in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freddy Fireman

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2009
Hoi

Ik zit wat te stuntelen met excel. Ik heb in Blad 1 in kolom G keuzelijsten gemaakt d.m.v. valideren. Die gegevens komen uit samengevoegde cellen van Blad 2. ( Naam medewerker en Ziek)

Als de medewerker ziek is gemeld, staat er in de keuzelijst achter de naam van de medewerker "ziek". Als een medewerker niet ziek is staat er niets achter.
Bijvoorbeeld:
Pietje
Pietje Ziek

Dit werkt goed.

Nu wil ik voor de planning in Blad 1, als die medewerker met ziek erachter wordt aangeklikt een berichtje/melding weergeven zo iets als, "deze medewerker kan niet ingepland worden i.v.m. ziekmelding".

Hoe pak ik dit aan?
- Met een formule?
- Met een VBA code?
En zo ja wat is daarvoor de formule?

Wie kan mij op weg helpen?

Kan je je excelbestand erbij zette?

Moet het perse een melding zijn die je dan krijgt? Je kunt namelijk ook in je planning blad 1 ervoor zorgen dat alle zieke personen uit blad 2 een andere kleur krijgen. Dan krijg je geen melding maar valt je wel meteen op oh hij is ziek, kan niet inplannen.

Het is de bedoeling juist dat die medewerker die ziek is, niet per ongeluk ingepland wordt (dit gebeurd te veel). Vandaar ook dat ik graag dan een waarschuwingsberichtje wil laten zien als ze per ongeluk toch een zieke medewerker willen inplannen.

Kleur met voorwaardelijke opmaak heb ik al eens geprobeerd (weet alleen de formule niet meer overigens, mocht je die hebben graag), maar ondanks kleurtje bleef de medewerker er gewoon in staan.

Het voorbeeld bestand is zomaar een knutselbestand, origineel kan ik niet meesturen i.v.m. te groot en persoonsgegevens.

In de bijlage
Bekijk bijlage Planning.xls

Laatst bewerkt:
Ik heb nu even niet veel tijd om de formule te maken maar wat je zou kunnen doen is om de opmaak van de letters van zieke personen de kleur wit te geven. Op deze manier staat de naam er wel bij maar kan de werknemer hem niet perongeluk inplannen omdat hij "onzichtbaar" erbij staat.

Als je dit iets lijkt dan zal ik vanavond/morgen de formule in je werkblad zetten.

Is het dan niet voor de hand liggender een validatielijst te maken waarin alleen de niet-zieke personen voorkomen ?

In blad2, cel A4:

=IF(G4="**ziek**";"";CONCATENATE(D4; " ";C4; " ";B4; " ";G4))

Of je maakt een nieuwe keuzelijst zoals snb al aangaf maar dan net anders.

Bijlagen

Bedankt, lijkt mij een prima oplossing zo.

Nu heb ik nog een vraagje die misschien wat ingewikkelder is dan mijn vorige, daar ik ook meer een ms access persoon ben en geen excel expert.

Ik merkte op mijn werk dat het aanpassen van datums een ramp is. We gebruiken altijd een weekplanning van maandag tot zondag voor 1 maand. Nu zitten we handmatig datums te veranderen voor 1 maand. We gebruiken dan bijvoorbeeld de methode =[Datumveld]+1 en die trekken we door tot zondag en dat op alle 5 de werkbladen, maar niet iedere eerste dag van de nieuwe maand start op een maandag. Hoe kunnen we dit probleem aanpakken, dat we toch de weekplanning houden en de maand begint op de juiste dag in de week? De dagen maandag t/m zondag zijn vaste kolommen, alleen de datums er boven zouden moeten veranderen dan. Is dit simpel op te lossen met een formule of wordt dat een VBA verhaal?

Ik hoor het graag.

Als je meer een MS-Access persoon bent dan maak je dit en je hele plantool toch in deze applicatie? Is veel stabieler, geen "gezeik" met delen. Een paar tabellen en Forms. En je bent klaar. De output kan je altijd nog naar Excel sturen.:cool:

Nb. Dit forum heeft een zoekfunctie. Maak daar gebruik van om jouw excel vraag opgelost te krijgen.

Laat dan eens zien wat je zoal kunt in in Excel en plaats een voorbeeldbestand, zodat je de helpers faciliteert...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan