frames of sjabloon met menu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Ik heb een online cursus Dreamweaver basis bekenen en wil binnenkort een eenvoudige, maar vlot aanpasbare website maken.
Het viel me op dat er in de cursus niet gesproken wordt over frames (vroeger heb ik die in Frontpage wel gebruikt).
Nu vraag ik me af wat beter is:
- Een sjabloon maken met daarop een menubalk die je naar de verschillende pagina's voert?
- Deze menubalk in een frame zetten?
Worden frames nog veel gebruikt?

Hoi renee,
Behalve frames en een (Dreamweaver-)sjabloon is er nog een derde mogelijkheid. Deze wordt ook al, met summiere omschrijving, als alternatief aangeraden in bovengenoemde Webrichtlijnen.

Een php-include
Dat is: zelf het stukje html van de menubalk in een los html-fragment zetten, er op de pagina een verwijzing naar maken met een "php-include"-regeltje, en het fragment los uploaden. De pagina zelf moet de uitgang .php krijgen in plaats van .htm of .html.

Nodig is alleen dat de server bij je provider het gebruik van php ondersteunt. Zeker bij niet-gratis webruimte is dat vrijwel altijd het geval.
Het gebruiken van php-includes is ook in DW mogelijk, eventueel/desnoods gecombineerd met het DW-template.

Het voordeel is o.a. dat als er iets in het menu moet veranderen, je alleen het ene fragment hoeft aan te passen, en dat opnieuw uploaden.
Dat is een essentieel verschil met hoe een Dreamweaver-template (.dwt) werkt. In dat geval moeten alle pagina's van de site opnieuw geüpload worden na een verandering in het template.
Er zijn meer redenen waarom ik de voorkeur aan php geef.
  • Zie hiervoor: dit topic over het verschil van Dreamweaver-sjablonen en php-includes.
Het principe van een php-include is bloedje-eenvoudig:
Om eens over na te denken! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan