Free-to-air DVB-T zenders ontvangen via mediaplayer lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

woooei

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2015
Hallo,

Ik heb nog een oude analoge tv, in combinatie met de Emtec Movie Cube S800. Met deze Mediaplayer zou ik Free-to-air NPO 1,2 en 3 moeten kunnen ontvangen met een digitale antenne. Als ik de antenne aansluit en automatisch naar zenders laat zoeken/scannen, lijkt het apparaat deze echter niet te kunnen vinden. Het apparaat vindt alleen een paar commerciële zenders, waarbij hij de melding 'geen signaal' geeft.

Ik weet dat de antenne op zich goed is, want als ik deze op mijn computer aansluit via een speciale usb-stick kan ik NPO 1,2 en 3 wél ontvangen. Dat lukt in dezelfde huiskamer als waar de tv staat, dus het lijkt me dat de mediaplayer ze ook uit de lucht moet kunnen halen met dezelfde antenne.

Weet iemand misschien wat ik fout heb gedaan? Of hoe ik het kan oplossen?

Alvast hartelijke bedankt!

Wordt hetzelfde gebied dan af gescand of kleiner.... waardoor je ze kunt missen????

Hai Andre,

Bedankt voor je reactie!

Op mijn scherm kan ik helaas niet zien in welk gebied hij zoekt. Maar in de handleiding van de mediaplayer wordt als 'Frequentie range' 44.25 - 863.25 Mhz genoemd, dus dat zou voldoende moeten zijn lijkt me?

Het is natuurlijk niet alleen de antenne, maar ook wat het apparaat achter de antenne er mee doet. Zou bij DVB-T zeker rekening houden met ontvangst van het signaal. Heb er zelf wel eens mee geëxperimenteerd en eigenlijk werkt het alleen buiten. Binnen lijkt het signaal niet echt bruikbaar te zijn.

Bedankt voor je reactie RogerS. Ik heb nog wat forums zitten lezen gisteravond, en ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik een passieve antenne heb in plaats van een actieve. Dus dat ik een antenne met eigen stroomvoorziening nodig heb omdat hij vanaf het apparaat geen stroom krijgt. Wat hij vanaf de computer blijkbaar wél krijgt.

Het is niet voor niets dat er vroeger van die grote masten op het dak stonden. Met een eenvoudige "kale " binnenantenne doe je niet veel.
Actief betekent dat je een antenneversterker gebruikt. Ook niet ideaal omdat je ook de ruis mee versterkt, maar je hebt geen andere keuze.

Misschien slim een rondom ontvangende antenne op een kunststof pijp die al op het dak staat vast maken?
Zo heb ik mijn externe wifi antenne voor FON ook gemonteerd.. het bereik is daardoor super... Slim doorvoertje voor de kabel maken en klaar is ie.. ;)
En.. als er niks is.... valt er ook niks te versterken.... De versterker dient alleen om kabel verliezen te compenseren, anders wordt idd vooral ook de ruis verder versterkt...

En.. als er niks is.... valt er ook niks te versterken.... De versterker dient alleen om kabel verliezen te compenseren, anders wordt idd vooral ook de ruis verder versterkt...

Bedoel je dat het geen zin heeft om een antenne met eigen voeding te gebruiken, omdat de zenders überhaupt niet gevonden kunnen worden?

Bedenk dat er zowel digitale als analoge kanalen worden uitgezonden. Als jouw mediacenter de digitale wél pakt, wil dat nog niet zeggen dat je TV de analoge signalen moet kunnen pakken. Of begrijp ik iets niet goed van al deze nieuwerwetse techniek :d

Bedoel je dat het geen zin heeft om een antenne met eigen voeding te gebruiken, omdat de zenders überhaupt niet gevonden kunnen worden?
ja.... als er niks is... kan er NOOIT iets versterkt worden, want er valt simpel niks te versterken...
Ga met het kastje op de zolder zitten met je analoge antenne. Als je dan nog helemaal niks kunt ontvangen geef ik je weinig kans...
Een kleine uitzondering: als het kastje erg ongevoelig is, zeg maar bijna doof.., en je actieve antenne is erg gevoelig... dan geef ik je nog wel een kans.

@Veng
De meeste digitale kanalen die in de open lucht te ontvangen vrij te ontvangen zijn worden via zgn wide spectrum technology verspreid. Met een ouderwetse analoge ontvanger kun je die dus niet zien/ontvangen. Hoe die kastjes analoog en digitaal door elkaar heen verwerken kunnen weet ik niet, ik vermoed dat er achter de ingang dan een dubbele ontvanger zit, maar zeker weten doe ik dat niet. Op het kastje zag ik in een folder ook een TV uitgang zitten.... daar komt wrs gewoon een normaal PAL TV signaal uit die je op een vast kanaal kunt ontvangen (vroeger vaak rond kanaal 37 UHF, het kanaal waar de uitgang van klassieke video recorders ook zit).

Laatst bewerkt:
@andre@home: Je bevestigd dus mijn vermoeden :)
Vaak is dat vermoeden gebaseerd op wat ik al ooit gelezen of uitgezocht heb, maar dat geheugen he. :( . Daarom moet ik altijd een slag om de arm houden.

Hallo

"Afh van het land wordt er horizontaal of vertikaal uitgezonden.... dus kan zijn dat je de antenne als ie klaar is een kwart slag moet draaien..."

Zonder op te zoeken , dacht ik dat Belgie Vertikaal uitzend ... , Nederland Horizontaal ...

Het "truukje" op korrekt/stabiel/beter werken van dergelijke zelfbouwantenne's , zit hem volgens mij in hun breedbandigheid ...

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan