freeNAS met wifi

Status
Niet open voor verdere reacties.

djke

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2008
Berichten
56
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met een home server op te zetten, eerst had ik de trail van WHS (server 2003 versie) draaien. Op zich leek dit wel goed te zijn voor wat ik nodig had. Maar om er zoveel geld aan uit te geven was ik niet van plan. Via een school ben ik aan server 2003 datacenter geraakt, maar daar kwam niets goed uit.

Nu ben ik bezig met FreeNAS. Tot zover ik momenteel weet is dit wel iets goed. Ik heb het systeem al geïnstalleerd en verbonden met internet. Ik doe dit met een draadloze adapter van Linksys. Deze wordt zeer goed herkend door FreeNAS, Enkel werkt dit niet als er een WEP-key op de router staat. Is er een manier om dit toch te doen met een WEP-key, want zonder beveiliging op de router is niet aan te raden. Weet ook iemand hoe dit moet?

Als het echt niet anders kan, zal ik wel een kabel moeten bijleggen.

Alvast bedankt!!
 
Enkel werkt dit niet als er een WEP-key op de router staat. Is er een manier om dit toch te doen met een WEP-key, want zonder beveiliging op de router is niet aan te raden. Weet ook iemand hoe dit moet?
WEP is ook niet aan te raden, het is door iemand die een beetje weet wat hij doet in zeer korte tijd te kraken. WPA2 biedt veel betere bescherming. (geen antwoord op je vraag, weet ik, maar wel even nuttig om te weten)
 
Ja. Dat weet ik wel maar we hebben een laptop en die kan enkel met WEP omgaan. Anders had ik dat al lang veranderd.
 
Via de GUI heb ik de draadloze stick toegevoegd bij de netwerk apparaten.

Als ik op de FreeNAS een IP adres wil laten toekennen vraagt hij de operating mode. Hierbij kan ik kiezen uit:
-11g 802.11g
-11b 802.11b

Ik kies hier voor b aangezien onze router ook b is. Daarna vragen ze de "Service Set Identifier (aka network name). Wat ik hier precies moet invullen weet ik niet maar ik heb het SSID van de router gezet. Dan welk channel er voor de adaptor gebruikt moet worden. Hieruit kies ik 11 (2462 MHz, 11b/g) omdat mijn router ook is ingesteld op 11 (2467 MHz).
Daarna word er gevraagd welke encryption je wilt. In mijn geval is dit WEP. Nu moet ik de netwerk-key ingeven.

Als ik dan op OK enter, wordt de interface geladen maar ik krijg nooit een ip-adres te zien. 1 keer heb ik een ip-adres gekregen, maar toch kon ik er niet mee verbinden.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe??
 
Ik ken freenas niet maar, het lijkt er wel op dat freenas een access-point wil maken. Als ik jouw bericht goed begrijp wil jij freenas as client (managed mode) laten draaien?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan