Frequentie spectrum audio signaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellemoo

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2008
Vraag:
Ik heb een audio signaal (WAV file) en daar zou ik graag het frequentie spectrum van willen weten.
Hoe pak ik dit aan.

Alvast DANK voor jullie reacties:thumb:

Hallo ellemoo,

Daar zijn voor audio bewerkingsoftware wel tools voor.
Zo heeft ook audacity (gratis) http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl deze ook.
Na het laden van de file stuk selecteren welke je geanalyseerd wil hebben en dan, Analyseren > Spectrum weergeven.
Ben wel benieuwd waarom je dit wilt?

Hallo BikerBill,
Dank voor je snelle reactie. Ik denk dat ik hiermee wel verder kom!

Ben wel benieuwd waarom je dit wilt?

Mijn BMW heeft sinds kort een lelijke tik onder het kleppendeksel.
Het betreft een 6 cylinder. Ik wil uit het geluid een trigger afleiden waarmee ik een troboscoop trigger. Ik hoop daarmee het moment te bevriezen dat de tik ontstaat. Op de scoop is het lastig uit het audiosignaal dat moment op te sporen. Mogelijk is in het frequentie spectrum wel een duidelijk moment te vinden. Met een smal bandfilter hoop ik dan het trigger moment beter te isoleren. De microfoon versterker werkt al en ik heb een wegwerp fototoestel met flits gemodificeerd die ik kan laten flitsen met een externe puls. Nu nog de juiste puls vinden.
Vandaar!!

Groet.

Heeee BikerBill,
Ik heb die software gedownload.
GEWELDIG, wat een mooi pakket. En de puls die ik zoek heb ik ook gevonden. Hij zit op 4005Hz.
Nu nog het bandfilter. Volgende uitdaging!!
Ideeen?

Wederom dank voor je reactie
Ook een zeer interessante site, maakt gebruik van passieve elementen.
Ik zoek meer actieve filters zonder zelfinduncties. Zelfinducties zijn vaak lastig.
Nog even zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan