Frequentie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrammetjeW

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2005
Dag allen,

Allereerst even bedankt dat ik altijd (en dat is niet heel vaak:rolleyes:) terecht kan op helpmij.nl als ik niet uit mijn computerprobleempjes en vragen kom!:thumb::thumb::thumb::thumb:

Dan nu de vraag...
Ik ben bezig met de (hele oude) pc van mijn ouders een geheugen-upgrade te bezorgen en moet daar uiteraard een paar geheugen-stripjes voor bestellen.
Ik ben er achter gekomen dat ik een 184 pins DDR-dimm pc3200, 2700, 2100 of 1600 nodig heb. En dat er tot 3gb in 3 sockets kan.

Momenteel zit er 256mb/333Mhz in. Ik wil graag upgraden naar 1024mb, maar als ik deze wil kopen kom ik voor de keuze welke frequentie ik wil hebben 400Mhz of 333Mhz. Wat is het verschil er tussen en wat doet de frequentie met het geheugen? Dynabyte.nl geeft aan dat k 266Mhz, 333Mhz en 400Mhz in mijn moederbord kan plaatsen, wat is de beste keuze?

Nog een vraagje...
Er zit momenteel dus 256mb in, en ik wil er 1024mb bij doen. Elders op dit forum las ik dat als je vier sockets hebt je het geheugen het beste kon verdelen over de sockets, in iedergeval twee aan twee. Hoe zit dat met drie sockets? Kan ik naast mijn 256mb gewoon één 1024mb zetten of is het beter om twee 512mb's er naast te zetten? Of alleen ééntje van 1024mb

En de laaste vraag
Waar kan ik het goedkoopst geheugen vinden? Ik heb nu de site www.musiccomp.nl, waar alles erg goedkoop is (en er ook uitziet door het Comic Sans MS letertype), iemand betere ideeën? Ik heb niet zo'n lekker gevoel over deze site (dit komt vooral door het letertype), in de algemene voorwaarden staat overigens niets vreemd. En het KvK-nummer klopt ook.

Dit was het dan, hartelijk bedankt alvast voor het beantwoorden,

Bram

Als er 333 Mhz geheugen in zit dan mag je gerust uitbreiden met 333 of 400, het snellere geheugen zal op de tragere snelheid gaan meedraaien van wat er al in zit. Je haalt dus geen direct snelheidsvoordeel uit het nieuwe geheugen, maar hebt natuurlijk wel profijt van de extra hoeveelheid geheugen.

Je hebt 3 sockets, dan lijkt me dat geen dual channel te zijn, dan zouden het 2 paren moeten zijn. (correct me if I'm wrong) Dan kan je dus in principe gerust verschillende groottes bij elkaar steken.

Waar moet je kopen? Er zijn ontzettend veel goede internet adressen.
Vergelijk ze t.o.v. elkaar want prijzen kunnen behoorlijk verschillen.

PS voor oudere systemen koop ik zelf weleens via marktplaats.
Daar vind je voor weinig geld vaak parts waarmee je oudere pc's weer nieuw leven in kan blazen.

Als er 333 Mhz geheugen in zit dan mag je gerust uitbreiden met 333 of 400, het snellere geheugen zal op de tragere snelheid gaan meedraaien van wat er al in zit. Je haalt dus geen direct snelheidsvoordeel uit het nieuwe geheugen, maar hebt natuurlijk wel profijt van de extra hoeveelheid geheugen.

Thanks voor de snelle reactie. Lijkt me een duidelijk verhaal en volgens mij was het twee bij twee ook voor dual-channel.
Wel had ik nog een vraag over het bovenstaande, je zegt dat het er niet sneller op wordt als ik een 333Mhz pf 400 Mhz er bij inzet, want hij draait altijd mee op de traagste. Als ik het goed begrijp kan ik dan het beste de oude 333Mhz vervangen door een 400Mhz en zal hij dus op 400Mhz gaan draaien.

Ik dacht altijd: hoe meer geheugen hoe sneller, dat is dus niet waar? Dus of ik er nou 128mb/333Mhz in zet of 3gb/333Mhz, hij wordt niet sneller (of begrijp ik het verkeerd)?

Let op: de werkelijke snelheid van je geheugen wordt bepaald door de busfrequentie, dat is een vaste instelling (waarmee je kan spelen - overklokken) van je moederbord. Dus als je de boel niet gaat overklokken zal het geheugen gewoon op 333 Mhz verder hobbelen, ongeacht hoe snel geheugen je er in steekt.

Je volgende vraag: met meer geheugen zal je pc zeker sneller zijn taken kunnen uitvoeren.
Ik bedoelde dat je geen profijt hebt van de extra snelheid van bv 400Mhz t.o.v. 333 Mhz reepjes. Die worden als normale 333 Mhz reepjes gezien door je systeem.
Hoe meer ram geheugen, hoe minder vaak je virtual memory wordt aangesproken wat tenslotte op je trage harddisk wordt weggeschreven. Zolang al je taken binnen het ram-geheugen draaien heb je optimale snelheid dus 3 Gb is veel beter dan 128 Mb!

Ik krijg nu ook regelmatig de melding dat mijn virtueel geheugen bijna overschreden is, dus lijkt het me zeker verstandig om te upgraden.

Samenvatting:
Het maakt dus geen bal uit of ik er 333Mhz of 400Mhz in stop als mij kloksnelheid niet veranderd.

Artic Joe, hartelijk bedankt voor het antwoord:thumb: ik ben er blij mee!

Groet, Bram

Klopt als een bus!

Je virtual memory wordt door windows automatisch ingesteld naarmate de hoeveelheid ram-geheugen die je hebt. Als je het geheugen uitbreidt dan moet je even kijken of windows ook de virtual mem settings aanpast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan