Front-end/Back-End in multi-useromgeving

Status
Niet open voor verdere reacties.

so10070

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2014
Algemene vraag: wat doe ik het best en wat bevordert de performantie (voor 20 medewerkers)
1. FE en BE in dezelfde map op de server (voordeel: updaten van FE gebeurt enkel op server)
2. FE lokaal en BE op server (nadeel: updaten van FE per pc) :confused:

Een lokale versie van een frontend werkt doorgaans sneller dan de frontend op de server, want je dataverkeer is dan minder. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met versie 1 (alles in dezelfde map op de server), want heb je het dan over één FE en één BE, of staat daar dan voor elke gebruiker een eigen FE die dan koppelt met de ene BE? Dus dat je 20 FE's en één BE in die map hebt? Vind ik ook een onhandige situatie :).

Als elke gebruiker zijn eigen FE heeft die koppelt met de BE, dan ben je volgens mij het beste af, en voor het onderhoud valt het ook nog wel mee, want je kunt een nieuwe FE makkelijk met een script automatisch pushen naar de gebruiker. Die heeft dan, als hij/zij inlogt, automatisch altijd de juiste versie staan.

Ok, versie twee leek me ook het beste alternatief. Alleen moet ik dan nog het script schrijven, weet nog niet goed hoe. In het slechtste geval stel ik hierover dan een vraag.

Ik weet niet of het ongepast is om mijn opmerking hier te plaatsen, maar hoe ik voor ook 20 personen de FE/BE geregeld heb is als volgt:
Op een server heb ik een aantal mappen staan, 1. Data, 2. Test, 3. Operationeel, 4. Templates en 5. Handleiding.

In de map 1. Data staat de BE en in map 3. Operationeel heb ik de FE staan. In map 3. Operationeel heb ik voor elke medewerker een eigen map en daar staan de FE's in. Elke medewerker krijgt via de mail zijn of haar snelkoppeling van de FE.

Wanneer ik in mijn 2. Test een FE aanpas dan kopieer ik deze, nadat deze functioneel is, en plak in elke map de FE. Ook kan ik zien of een medewerker in de applicatie zit, dan kopieer ik later de applicatie in diens map.

Het is een minuutje werk, maar weet niet of dit optimaal is en zoals so10070 bedoelt met optie 1.

Met dien verstande dat de gebruikers dus allemaal via het netwerk werken. En dat kan, afhankelijk uiteraard van je netwerk, enige snelheidsverlies opleveren. Dat kan ik zo uiteraard niet beoordelen. Persoonlijk gebruik ik liever de push methode, want 20 db's plakken in een minuut lukt mij niet :). Maar dit werkt natuurlijk ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan