frontpage 2003 formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

janbroeders

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 apr 2012
Goededag,

Ik had een vraagje met betrekking tot frontpage 2003.

Ik wil op mijn website zoiets als op deze website maken: http://www.radiatorfabriek.nl/vermogen-berekenen/
Dus mensen kunnen dan op basis van de afmetingen van hun kamer en het type kamer hun benodigde wattage berekenen.

Oftewel ik wil vakjes maken waar mensen gegevens in kunnen vullen en vervolgens komt er onderaan een vakje (met een formule) waardoor het antwoord daar staat.
Precies hetzelfde als excel dus maar dan gewoon op mijn website.

Weet iemand hoe ik dit makkelijk kan doen in frontpage 2003?

alvast bedankt voor het antwoord,

mvg,

Jan Broeders.

Hoi Jan,
In Frontpage bestaat niet iets om makkelijk rekenformules in te voeren. Je kan wel een formulier met de invulvakjes maken, maar wat er met de ingevulde waarden moet gebeuren kan je niet opgeven zoals in Excel.
Hiervoor zal je handmatig in de broncode aan de slag moeten. Er moet daarbij ook gezorgd worden voor foutmeldingen en/of blokkeren van het rekenwerk als men geen correcte waarden invult.

• Wat ze bij de radiatoren-site gedaan hebben, zijn twee dingen: er wordt (1) het wattage uitgerekend, en (2) er wordt in de database van de webshop gekeken welke radiator dan in aanmerking komt. Daarna komt waarschijnlijk een koppeling naar de webshop, zodat men tegelijk kan bestellen. Dit moet op de server plaatsvinden, en daarvoor wordt een server-side script gebruikt (php vermoedelijk). Als het goed is, zitten daar de nodige veiligheidsmaatregelen ingebakken, zodat een "kwaadwillende" niet door het invullen van speciale codes de server kan hacken. *)

• Als alleen het wattage uitgerekend moet worden (met eventueel als vervolg een lijstje met geschikte artikelen), dan kan het met een client-side script (javascript) op de computer van de bezoeker gebeuren.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord.

Het gaat hier om het tweede, ik hoef er geen artikelen aan te koppelen ik wil alleen het wattage weten.

mvg,

Jan Broeders.

Mooi, dat is eenvoudiger.
Welke invulvakjes of keuzevakjes moeten er komen, en wat is je formule die toegepast moet worden?

Er moeten in totaal 5 vakken komen.
De eerste 3 zijn vakjes waar de klant gegevens invult, namelijk:
vak 1: lengte kamer
vak 2: breedte kamer
vak 3: hoogte kamer

Dan vak 4 moet een menutje worden waar mensen een keus kunnen maken uit: slaapkamer, keuken, studeerkamer, woonkamer of badkamer.
Achter elk woord hangt dan weer een waarde (daar moet mee gerekend worden, maar die mag de bezoeker niet zien). Dus de bezoeker ziet alleen slaapkamer en de waarde die daarachter hangt is 70 (heeft met wattages per m3 te maken).
De waarde zijn: slaapkamer (70), keuken (77), studeerkamer (85), woonkamer (85), badkamer (93).

En als laatste vak 5: hier komt het antwoord te staan van de volgende formule: (vak 1 * vak 2 * vak 3) *vak4. Dus de eerste 3 vakken vermenigvuldigt en de uitkomst daarvan vermenigvuldigt met vak 4.

Is dit genoeg info?:P

mvg,

Jan Broeders.

Genoeg info? Jawel, volstrekt duidelijk!
Nu alleen nog even maken. ;)

Wordt vervolgd!

Hoi Jan,
Hé, nu zie ik dat mijn bericht van eergisteren niet is doorgekomen.
Dat luidde ongeveer als volgt:
Puf-puf! ;) Op het oog een simpele formule: "wattage = lengte x breedte x hoogte x factor".
Maar je staat er versteld van, wat er allemaal mis kan gaan als je dit als invulvakjes op een webpagina wilt zetten!
- Wordt vervolgd!

=======
Hier het vervolg!

Uit de ambachtelijke werkplaats een testpagina: Test wattage berekenen.

• In broncode van de pagina zelf staat de html voor het "formulier" met de invulvakjes en de Bereken-knop.
  • Bijbehorend: het stylesheet wattage-berekenen.css.
    De link naar het stylesheet moet in de <head> van de pagina komen.
  • Bijbehorend: het javascript wattage-berekenen.js.
    De link naar dit javascript moet helemaal aan het end van de pagina komen, vlak voor het einde </body></html>.
  • Het is valid html4.01.
  • Het is valid css2.1.

Nu mag je (en alle andere bezoekers van dit topic):
  1. Controleren of alle berekeningen goed gaan.
  2. Proberen het formulier kapot te krijgen door verkeerde waarden in te vullen.
:D

=======
Toelichting
Het duidelijkst voor de bezoekers lijkt me een opgave van de meters en centimeters in aparte vakjes.
Dat is eenvoudiger invullen dan met honderdtallen (als alles in cm opgegeven moet worden) of als er komma's in gezet moeten worden na de meters.

Voor de gebruiksvriendelijkheid en mogelijke foutieve invullingen heb ik de volgende voorzieningen getroffen. :)

Scenario 1
De bezoeker heeft javascript uit staan > er kan geen berekening plaatsvinden.
Oplossing: bezoeker vragen javascript aan te zetten (test: mededeling als javascript uit staat).

Scenario 2
Iemand heeft een kamer berekend, en de uitkomst staat op scherm. Hij verandert in de invulvakjes de maten voor een volgende ruimte, maar heeft het nieuwe wattage nog niet berekend. Daar gaat de telefoon! Hij komt terug en noteert het wattage > maar dat was nog het wattage van de oude ruimte!
Oplossing: bij opgeven van een nieuwe maat of ander type moet de uitkomst meteen gewist worden.

Scenario 3
Iemand heeft een ruimte berekend en wil de volgende gaan doen. Hij geeft een gewone refresh ("Pagina vernieuwen") > dan blijven standaard de met javascript ingevulde waarden van de variabelen staan.
Oplossing: bij een refresh moet alles gereset worden.

Scenario 4
Iemand heeft de maten goed ingevuld, maar dan wordt van boven geroepen: "Nee, dit was niet de kleine slaapkamer maar de studeerkamer!".
Oplossing: bij alleen wijziging van het type moet wel de uitkomst gewist worden, maar niet de gegevens.

Scenario 5
Iemand heeft de maten al ingevuld, maar dan roept iemand vanuit de slaapkamer: "De hoogte is geen 2m50 zoals in de woonkamer, maar slechts 2m30!"
Oplossing: bij tussentijdse wijziging van één maat moeten de andere ingevulde gegevens blijven staan (uitkomst moet wel gewist worden en er moet wel herberekend worden).

Scenario 6
Iemand vult "3m" (met de "m" van meter erbij) en "45cm" voor de centimeters in. Of iemand vult bij meters meteen "3,75" in > Dan kan javascript geen berekening uitvoeren, want het zijn geen getallen meer.
Oplossing: als geen getal is ingevuld, moet het invullen gestopt worden en de bezoeker gewaarschuwd worden, zodat deze het kan aanpassen.

Scenario 7
Iemand is erg precies, en vult bij de centimeters "5,3" in > Javascript kent de Amerikaanse notatie voor getallen: met een punt ipv onze komma > dan is het geen getal meer > berekening kan niet uitgevoerd worden.
Oplossing: onmogelijk maken en bezoeker waarschuwen.

Scenario 8
Iemand weet de Amerikaanse getallen-notatie, en vult voor meters "3.75" in > Javascript gaat nu wel berekenen, maar de bezoeker is het overzicht kwijt als ook nog iets voor de cm erachter is ingevuld.
Oplossing: ook de punt onmogelijk maken en bezoeker waarschuwen.

Scenario 9
De ene bezoeker zal bij bv. een lengte van 3m07 voor de centimeters "7" invullen, en een andere bezoeker "07" (met voorloop-nul).
Oplossing: dit moet allebei mogelijk zijn.

Scenario 10
Iemand vult alleen de maten in cm's in en geen meters (bv. "307" in het cm-vakje), of wel meters maar ook een aantal cm boven de 99. > Dan kan de berekening niet gemaakt worden.
Oplossing: dergelijke invulling onmogelijk maken en bezoeker waarschuwen.

Scenario 11
Iemand vult ergens meer dan 99 meter in. Dat is duidelijk te groot voor een woonhuis!

Scenario 12
Iemand vult ergens allen het cm-vakje in. Dat is duidelijk te klein voor een kamer!

Scenario 13
Iemand vult ergens alleen de meters in, omdat de ruimte toevallig op een heel aantal meters uitkomt, en vult geen cm in. Iemand anders vult in hetzelfde geval "0" of "00" voor de cm in.
Oplossing: moet allemaal kunnen. Voor de duidelijkheid wordt bij géén opgegeven aantal cm automatisch "00" in het cm-vakje ingevuld als de berekening gemaakt wordt.

• In het javascript-bestandje staat in grote lijnen de toelichting van hoe dit gerealiseerd is.

=======
Zoiets?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

...beetje flauw.
Scenario "test"
Eerst een getal invullen b.v. 5 voor meters en er dan een min teken voor zetten.
Uitkomst: is een negatieve wattage, bij 2 "minnen" weer positief, bij 3 "minnen" negatief.

Laatst bewerkt:
Ha, gekraakt! Dit lek had ik nog niet bedacht! :thumb:

Maar de negatieve uitkomst klopt natuurlijk wel:
  • Als je een flinke ruimte met negatieve inhoud in je kelder bouwt, kan je gratis je hele huis verwarmen! :P

Nog even gecheckt op een min in het cm-vakje:
  • Invullen van bv. 4m --cm lukt niet ("gelieve getallen in te vullen").
  • Invullen, met de achteruit-truc, van bv. 4m -3cm geeft keurig de uitkomst van 3m97.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

@ janbroeders:

Hoi Jan,
Na m'n kant-en-klaar script van 17 april helemaal niets meer gehoord.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het gelukt is.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan