frontpage bron beschermd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

datemulder

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 okt 2011
Twee jaar geleden heb ik met frontpage een website gemaakt. Ik kon toen ook via preview in the browser-beeld-bron ook wat rommelen in de brongegevens van de website in wording, bv de omvang van een foto aanpassen of iets veranderen in een stuk dat door een ander programma was gemaakt. Nu ik weer aan de slag wil met dit frontpage programma blijkt dat ik de brongegevens niet meer kan veranderen. Zijn deze gegevens wellicht nu beschermd en kan ik die bescherming weer opheffen? Of is er iets anders aan de hand?
bij voorbaat dank, Date Mulder

Hoi Date Mulder,
In principe zou het niet mogen uitmaken wanneer je een pagina aangemaakt hebt, en zou je de broncode daarvan altijd weer in FrontPage moeten kunnen veranderen.
  • 1. Als je een nieuwe pagina aanmaakt en opslaat, dan FP afsluit en opnieuw opstart, en dan die nieuwe pagina daarna weer opent, kan je die dan wel bewerken?
Als dat niet zo is, dan lijkt het er op dat FP op een of andere manier kaduuk is gegaan.
  • 2. Als je de pagina in Kladblok opent, iets in de code verandert en dan weer opslaat, gaat dat dan wel, of ook niet?
Als dat ook niet gaat, is er vermoedelijk iets anders aan de hand.
  • 3. Heb je misschien in de tussentijd een nieuwe computer, en de bestanden via een CD-rommetje overgezet?
Dan zou je eens in de Verkenner naar een pagina moeten gaan, rechtsklikken, en in het Eigenschappen-venster kijken of bij de "Kenmerken" misschien het vakje "Alleen lezen" staat aangevinkt. Zo ja, uitvinken!

Verder zou ik je eigenlijk sterk aanraden om van FrontPage af te stappen. Dit programma leverde altijd al slechte html-codes, en wordt de laatste jaren niet meer door Microsoft ondersteund/bijgewerkt. Ze raden het zelf inmiddels ook af om FP nog langer te gebruiken.

Veel beter is KompoZer (met NL in het talenpakketje), is gratis, en qua bediening erg vergelijkbaar. En ook met een broncode-weergave waarin je naar hartenlust je gang kan gaan.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Het blijkt dat er wat mis is met het programma. Wellicht veroorzaakt bij een poging het programma over te zetten naar mijn nieuwe laptop. Ik ga in principe over op KompoZer. Ik heb er al even naar gekeken en dat moet ik onder de knie kunnen krijgen. Bedankt voor het advies.
Ja, het oude werk was oa het historisch Kadaster van Renesse, nu ben ik bezig met Haamstede en Burgh, een nog grotere klus.
Met vriendelijke groet, Date Mulder

Bestanden invoeren bij KompoZer

Bij het bekijken van de mogelijkheden van KompoZer viel mij op dat er alleen mogelijkheid wordt geboden om afbeeldingen in te voeren in de website in aanbouw. Ik wil ook Excell bestanden en bestanden bv gemaakt door een genealogisch programma kunnen invoeren. Kan dat niet bij KompoZer of is daar een oplossing voor?
Bij voorbaat dank,
Date Mulder

Je kunt uiteraard gewoon een link naar het bestand plaatsen, wat niet kan is het bestand in de site weergeven. Browsers kunnen namelijk geen excel bestanden weergeven.

Ha, kruispost!
Ik was net de volgende reactie aan het prepareren. Maar het bijt elkaar niet. :)

Hoi Date Mulder,
Hoei! :rolleyes:
Op een webpagina kan je geen Excel-bestanden inbouwen... Redenen:
  • omdat Excel een programma is dat de gebruiker op zijn/haar computer moet hebben staan om Excel-bestanden te kunnen zien, en niet op de webserver kan zitten;
  • omdat een bezoeker zonder Excel dan niets kan zien;
  • omdat het voor de webveiligheid verboden is dat een webpagina zomaar een programma op de computer van de bezoeker gaat openen (als dat programma bestaat).
Wat dan wel? Bv.:
  1. Je kunt in een link naar het Excel-bestand verwijzen.
  2. Je kunt er pdf-bestand van maken, en daar een link naar geven.
  3. Je kunt er een html-pagina van maken, en die opnemen in een <iframe> op de pagina.
  4. Je kunt er zelf html van maken, en dat rechtstreeks op de pagina zetten.
  5. Je kunt er een screenshot van maken, en dat als afbeelding op de pagina plaatsen.
Een overzicht van deze 5 mogelijkheden (+praktijkvoorbeelden) staat hier, met telkens de voor- en nadelen erbij:
Nummer 4 is het mooiste > daar is geen nadeel (voor de bezoeker) aan verbonden.
Wel voor de webbouwer! ;) Dit kost het meeste tijd (en bedrevenheid in html en css).

Als je weinig tijd hebt, is denk ik nummer 5 het meest geschikt: met een afbeelding op de site kunnen de bezoekers meteen iets zien, en voor betere weergave kunnen ze de pdf raadplegen.

O, er is nog een 6e mogelijkheid. :d
  • Je kunt een pdf ook in de pagina zelf opnemen (embedden), zonder gebruik van een <iframe>. Zo kan je zelfs een hele pdf-bibliotheek inrichten, zonder dat je steeds hoeft te wisselen tussen de html-pagina en het pdf-venster. Hier een voorbeeld!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan