FSB, wat is het precies?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kcavia

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2007
Berichten
153
Even een kort vraagje. Ik ben mij aan het verdiepen in computer hardware omdat ik mijn eigen systeem wil samenstellen.
Maar waar ik niet uitkom is het FSB van het moederbord. het is dus de snelheid waarmee de informatie van de CPU naar de northbridge gaat, dat snap ik nu, maar bij goedkope moederboprden staat 1000 MHz en bij duurdere staat 533 MHz, 800 MHz, 1066 MHz, 1333 MHz. Wat betekend dat? heeft het duurdere moederbord 4 wegen van de proccesor naar de northbridge ofzo?
 
Even een kort vraagje. Ik ben mij aan het verdiepen in computer hardware omdat ik mijn eigen systeem wil samenstellen.
Maar waar ik niet uitkom is het FSB van het moederbord. het is dus de snelheid waarmee de informatie van de CPU naar de northbridge gaat, dat snap ik nu, maar bij goedkope moederboprden staat 1000 MHz en bij duurdere staat 533 MHz, 800 MHz, 1066 MHz, 1333 MHz. Wat betekend dat? heeft het duurdere moederbord 4 wegen van de proccesor naar de northbridge ofzo?
http://en.wikipedia.org/wiki/Front_side_bus
 
ik ben niet zo goed in engels:eek:

maar als ik het goed begrijp is er bij dat goedkope moederbord maar 1 fsb, die van de cpu naar de northbridge. En de rest gaat door gewone langzame draden.

En bij dat duurdere moederbord heb je drie extra fsb's speciaal voor het geheugen, pcie en voor overclocken.

klopt dit? want van engels heb ik dus niet veel gebakken op school:confused:
 
Bedankt voor de reactie.

Op de linken staat duidelijk uitgelegt wat fsb is, maar wat nou precies het verschil is tussen een moederbord met FSB 1000 MHz of een moederbord met FSB 533 MHz, 800 MHz, 1066 MHz, 1333 MHz staat er niet bij.

Ik heb al een tijdje gegoogled hoor en vind alles over FSB's behalve dat..
 
Dat is de frequentie waarmee de processor met de northbridge communiseert, die moeten gelijk zijn, anders werkt het niet, en 1333 is er pas, dus waarom zou het daarbij staan.

Overigens staat dat toch gewoon in die link naar Wiki?

En om het nog meer te verwarren, de geheugencontroller kan op een andere frequentie communiseren, dat noemen asynchroon, en bij de AMD64 processors zit die niet in de northbridge maar in de CPU.:)
 
misschien heb ik mijn vraag een beetje verkeerd geformuleerd:rolleyes:

wat ik bedoel:

Bij kieskeurig ben ik op zoek naar een moederbord.

Bij een goedkoop moederbord staat: FSB : 1000 MHz

Bij een duurder moederbord staat: FSB : 533 MHz, 800 MHz, 1066 MHz, 1333 MHz

Waarom staan er bij dat duurdere moederbord 4 waardes, en niet gewoon 1? er is toch maar 1 FSB?

Das het enige wat ik niet snap. Wat FSB inhoud weet ik wel:rolleyes:
 
Hoi !

Zie de uitleg van @L.P. !

Op het duurdere mobo heb je meer instelmogelijkheden, omdat de frequentie waarmee de CPU met het mobo communiceert gelijk moet zijn.

Je kunt er dus CPU's met verschillende kloksnelheid op kwijt en je overklokmogelijkheden zijn groter.

Bij AMD64 kun je iedere AMD2 CPU op hetzelfde mobo kwijt, omdat de processor het zelf regelt.

Naar mijn ervaring is 1 op 1 het beste wat betreft geheugen, maar tegenwoordig werkt a-synchroon ook prima. (D.w.z. dat je memory op een andere snelheid draait dan je FSB, 1 op 1 betekent memory en FSB dezelfde snelheid).

Op mijn oude Athlon XP draait alleen 1 op 1 lekker. ( dwz. FSB =400 Mhz, geheugen PC3200 (200 Mhz x 2).

Greetz,

Harry.
 
aha!
ik snap het:thumb: Bedankt
wel ingewikkeld hoor al die verschillende termen enzo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan