ftp server en een router

Status
Niet open voor verdere reacties.

knackje

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2002
hallo, Ik ga binnenkort weer een ftp server opzetten.

Mijn computers zitten achter een router. Dus moet ik poort 21 open zetten en door verwijzen naar die ftp server.

Kan ik dan nog wel vanaf een andere computer van mij bij iemand anders zijn ftp server die poort 21 gebruikt downloaden. Omdat dan die verwijzing natuurlijk naar die ftp server staat. Of zie ik dit verkeerd

Mijn volgende vraag is, Ik ga Guild ftp gebruiken als programma. Kan ik daarin ook zeggen dat ik een andere poort wil gebruiken in plaats van poort 21. B.v poort 600

Hoeveel poorten zijn er eigenlijk. Is er een maximum en welke poorten kan ik maar liever niet gebuiken.

bedankt

groeten knackje

Ja, je kunt altijd nog iemand anders zijn FTP site benaderen.

Maar als ik verzoek om iets te downloaden komt er toch ook een reactie terug van die ftp server. Of komt die reactie binnen op een andere poort ofzo? weet je ook de antwoorden op mijn andere vragen

groeten knackje

Er zijn 65536 poorten in totaal (2^16).

Het werkt zo: als een pc van een willekeurig persoon verbinding maakt met jouw router op poort 21, dan stuurt de router het door naar de pc met de ftpserver.

Als jij iets gaat downloaden, maak je verbinding met een hele andere pc (bijvoorbeeld ftp.adobe.com), en niet met de router, dus heeft de doorverwijzing geen invloed op jouw downloads.

Hier kan je de lijst bekijken met alle toegewezen poortnummers. Als je dus een poort uitkiest die al toegewezen is aan een ander programma dat je ook gebruikt (dus dan is die poort al in gebruik), dan werkt het niet, anders wel.

En ja, in de meeste ftp clients kan je een poortnummer instellen, desnoods op de manier van site:poort, dus bijvoorbeeld ftp.adobe.com:21.

ok bedankt,

Ik kan mijn ftp server dus rustig instellen op poort 21

groeten knackje

Is een p2 220 Mhz, 128 mb sdram, cable breedband 64 kb/s download en 32 kb/s upload genoeg voor een ftp server. Of gaat dat echt heel sloom.

Ik wil maar per keer 2 mensen teglijk laten downloaden max

groeten knackje

Nou, het de uplink is dus 32 KB/s, dus dat wordt theoretisch 16 per persoon, of dat sloom is hangt natuurlijk van je eigen mening af.

Maar een P2 220 bestaat niet, dus hoe je daar aan komt weet ik niet, maar de pc is in ieder geval wel snel genoeg voor 32 Kb/s uploaden (dat zou een 486 nog kunnen).

ok die computer is dus goed genoeg. ( Het is een p2 200 dacht ik dan ) weet iemand hoe ik een max van 2 personen per keer kan instellen in guild ftp?

Dat heb ik namelijk zelf nog nooit gedaan

groeten

knackje

Geplaatst door knackje
Is een p2 220 Mhz, 128 mb sdram, cable breedband 64 kb/s download en 32 kb/s upload genoeg voor een ftp server. Of gaat dat echt heel sloom.

Ik wil maar per keer 2 mensen teglijk laten downloaden max

groeten knackje

64 down en 32 up zijn heeeel vreemde getallen. Welk kabel abbo heb je? Ik neem aan dat het van casema/wanadoo is en zij bieden 2 abbo's.

1e: 150 kbits/s down en 32 kbits/s up (€ 29.95 p/m)

2e: 512 kbits/s down en 128 kbits/s up (€ 45,- p/m)

welke heb jij??

Als je de eerste versie hebt, dan is de upload wel erg weinig hoor! Zeker als je nog 2 mensen tegelijk laat downloaden. Zij moeten dan die 32 kbits/s met zijn 2'en delen en dan blijft er ongeveer 16 kbits/s over pp en dat is maar 1,6 KByte/s!! Dat downloaden gaat dus heeel lang duren!

Ik denk dat je een reken fout maakt

snelheid wat op de site wordt aan gegeven is:

512 kbits/s down en 128 kbits/s

512:8=64kb/s
128:8= 16 kb/s

Je hebt gelijk dat die upload lager is dan ik eerst had gezegt. dat was een foutje van mij

Maar is 8 kb/s per persoon snel genoeg ?

groeten knackje

Geplaatst door knackje
Ik denk dat je een reken fout maakt

snelheid wat op de site wordt aan gegeven is:

512 kbits/s down en 128 kbits/s

512:8=64kb/s
128:8= 16 kb/s

Je hebt gelijk dat die upload lager is dan ik eerst had gezegt. dat was een foutje van mij

Maar is 8 kb/s per persoon snel genoeg ?

groeten knackje

Nee, ik heb geen rekenfout gemaakt, want ik heb niks berekent. Ik was verward doordat jij een upload van 32kb/s aangaf, wat nu 16 KB/s blijkt te zijn.

Ja, 8 KB/s pp is voldoende voor een redelijke download.

Let wel op dat als er 2 mensen tegelijk van jouw downloaden dat je eigen download snelheid dan stukken minder wordt.

succes met je FTP-server:)

p.s. let erop dat je de eenheden waarin je de snelheden uitdrukt goed vermeld, dat voorkomt verwarring.

dus:
kb = kilobits
KB = KiloBytes

Daar wil ik nog aan toevoegen dat je geen P2 200 hebt, maar een P1 200 (oftewel P200) hebt. De laagste P2 is een 233.

ok bedankt allemaal voor de heldere uitleg. Ik ga vandaag aan de slag.

groeten knackje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan