FTP server ???? hoe werkt dat

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjw

Meubilair
Lid geworden
19 jul 2002
Berichten
5.040
Ik wil heel graag met een vriend op een aantal kilometer hiervandaan een gedeelde map maken.
Geen probleem zou je denken met een ftp server.
Maar waar vind ik en goed niet te moeilijke ftp server.

Het liefst een die wordt gebruik door een van jullie zodat die gene me eens de weg kan wijzen door het programma.

grtjs jjw
 
http://en.typsoft.com/

Typsoft is klein, snel, werkt met virtuele mappen en is gratis. 1 van beide moet de server draaien, dan kan de ander inloggen op deze server en bestanden downloaden.
 
Jij???

heb jij hier wel eens mee gewerkt??

Ik draaide dat vanmiddag en zag wel dat het opz ich niet zo moeilijk in mekaar zit maar na het aanmaken van een shared map en een user zou ik tocg nog niet weten hoe een ander moet inloggen, heeft diegene daar ook weer software voor nodig of mag diegene gewoon via internet inloggen en waarop dan wat voor adres bedoel ik??

grtjs jjw
 
Typsoft heb ik lang gebruikt toen ik nog met windows werkte. Onder linux werk ik enkel met ssh.

Om in te loggen op de ftp server heb je een ftp client nodig. Via een browser kan, maar is niet zo handig i.v.m het niet kunnen downloaden van mappen, maar enkel bestanden. Met een client kan je wel hele mappen binnenhalen.

Een goede is Leechftp en ook in het nederlands te krijgen via www.mijnhomepage.nl > ftp programma's

Het server adres is het ip nummer van de computer, via een browser is het dan ftp://ip-nummer/ . De server draait standaard op poort 21 en vraagt om authenticatie zodra iemand het ftp adres opvraagt. Anonieme ftp is vaak ook een optie in ftp servers, maar zet deze UIT! Er zijn tal van scanners actief op internet die zoeken naar anonieme ftp servers. Mocht je een firewall hebben, vergeet niet deze open te zetten op poort 21. Dit is niet onveilig, de ftp server schermt de accounts en toegang tot de pc af (online firewall scanners gaan dan wel melden dat poort 21 open staat, maar dat is juist de bedoeling).
 
Vroeger gebruikte ik Bulletftp altijd, bruikbaar programma maar de interfase vind ik niet simplistisch zeg maar.
Guildftp vind ik makkelijker en is bovendien donateware.(zet maar met pen in de van dale;) :D )
 
Leechftp

We beginnen hier maar eens mee.

Als ik het geinstaleerd heb dan moet ik neem ik aan toch een moegelijkheid hebben om als server te draaien??
Hoe doe ik dat.
Ik probeerde al van alles te doen.....maar.....

grtjs jjw
 
Re: Leechftp

Geplaatst door jjw
We beginnen hier maar eens mee.

Als ik het geinstaleerd heb dan moet ik neem ik aan toch een moegelijkheid hebben om als server te draaien??
Hoe doe ik dat.
Ik probeerde al van alles te doen.....maar.....

grtjs jjw

Nee dit gaat voor leech ftp niet op. Er zijn clients en servers voor ftp, leechftp is een client, hiermee kun je niets aanbeiden.
Ik heb zojuist zelf ook weer guildftp(server) terug geinstalleerd, en zoek iemand die mij wil fingeren. Als je wil treffen we elkaar op msn/icq dan helpen we mekaar ffies.
 
Ja uiteraard

Ja mijn icq staat onder mijn naam, nummer 33049110
Ik ben nu net pas thuis mischien dat je er nog bent.

Ik moet wel zeggen dat ik eindelijk door had wat er maar niet wou lukken, ik zit achter een router, mischien gaan er al belletjes rinkellen bij mensen, helemaal vergeten dat ik uiteraard niet door mijn router heen kan komen zonder dat speciefiek op te geven.

Dom dom dom.

Het werkt nu wel.
Ik zal dan nog een hoop moeten leren maar we kunnen nu inloggen en downloaden en alles wat ik maar wil.

Dus alvast wel bedankt iedereen, Temptation zie ik graag op icq.

grtjs jjw
 
Wat nu

Wat ik me alleen nog afvraag is hoe ik nou via internet dus via de webbrowser naar dat ip adres mag gaan.

grtjs jjw
 
Trouwens

hoe kom ik stel dat ik die niet weet achter het ip adres van mijn provider.
Dus het ip adres wat ik heb toegewezen gekregen.
Weet iemand dat.
Ik zie uiteraard wel in mijn router een ip adres maar stel dat ik nu poorten open wil zetten zodat mensen van buiten af dus naar binnen kunnen, dat betekent dat ik het ip adres wat naar binnen wil moet omzetten naar mijn ip adres met de bijbehorende poort, moet ik nou gebruiken het ip adres van de provider of van diegene die naar binnen wil.

grtjs jjw
 
Om je ipadres te weten: www.watismijnip.nl

Wat er dus moet gebeuren is dat je ipadres (van je provider) via een poort naar je interne ipadres gaat
 
leuk

Leuk Mario, erg leuk.
Ik ben nu wel zeker van mijn ip adres.
Affijn dus als ik iemand naar binnen wil laten via een webbrowser dan moet ik dus aangeven het ipadres van de provider en die laten kopellen aan het ip adres van mijn netwerk of locale map.
Maar hoe kom ik achter het poort nummer wat de provider gebruikt, die weet ik natuurlijk niet.
Als ik het nu gewoon instel dan krijg het scherm u heeft geen toegang tot dit ipadres en wordt ik terug geleid naar een mooie windows map.

grtjs jjw
 
Het portnummer mag je zelf bepalen. Standaard is dit 21 voor ftp, maar elke andere poort wil do. Dit kun je opgeven in de settings van je ftpserver.

Het adres naar je ftp, die kun je aan de mensen geven als ip of als dns bij www.no-ip.com.

De login (naam en passwrd) kun je ook als 1 link geven:
ftp://user:pass@mijnftpserver.no-ip.com:4556
(als je port 21 hebt opgegeven dan hoef je niets achter de .com in te vullen)

Om zelf je ftp te testen kun je deze site gebruiken:
http://www.bpftpserver.com/?page=ftptest&lang=en

Verder kun je beter niet met je IE browser een ftp server benaderen, maar met een ftp client zoals flashfxp, cuteftp, filezilla, smartfp enz... dit omdat IE meerdere connecties tegelijk genereerd, iets wat bij sommige servers in een ban of kick resulteert omdat dit de bandbreedte drukt.

Ik heb je al toegevoegd op icq.
 
Laatst bewerkt:
Poort

Zou het dan kunnen komen omdat ik een andere poort gebruikte dat ik daarom niet via een browser naar de ftp site kom.

Temptation wil je nog een keer icq aanvraag doen en even zeggen dat jij het bent want ik neem eigenlijk niemand aan op icq als ik ze niet ken.

grtjs jjw
 
kan je met download accellerator plus ook ftp downloaden?
 
Geplaatst door o'neal
kan je met download accellerator plus ook ftp downloaden?

Kan, mijn ervaring is dat de meeste server je zullen kicken als je teveel connections opent. Dit is aan te passen in de options van DAP. Voordeel van dap is dat je gemakkelijk kunt een file resumen als een download om wat voor reden ook stopt.
 
ik heb met typsoft een server gemaakt, en zelf al getest,
maar er staat iets dat de syntaxis van de betandsnaam, mapnaam of volumenaam is onjuist.
 
Perfekt,

Nou na wat lang stoeien met mijn router (rot ding) is het dan nu allemaal gelukt.
Eeen perfekte ftp server zover ik zelf kan testen, morgen gaan we kijken of die vriend nu mag inloggen via een ftp client.
Dat zou wel geweldig zijn.

Ik dankjullie allemaal heel erg veel voor de hulp.

Lekker knoeien leer je toch weer het meest van had ik al wel in de gaten.

Dankjulliewel.

grtjs jjw
 
Temptation, je noemde hier een site waarbij ikzelf mn ftp server kon testen, helaas werkt of de link niet goed of is die site niet meer beschikbaar, weet je nog een andere site waarbij dit kan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan