Fuji Finepix HS30EXR

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loraine

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
33
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over de Fuji Finepix HS30EXR en ik hoop dat er iemand is die mij hiermee verder kan helpen.

Ik fotografeer al een aantal jaren met compactcamera's. Mijn eerste was ook een Fuji Finepix. Nu heb ik een Panasonic,
ondertussen zo'n 3 jaar oud denk ik. Ik merk gewoon dat hij aan vervanging toe is, hij maakt de foto's gewoon niet meer
zo mooi en scherp als dat hij altijd deed. En ook vond ik mijn oude Fuji fijner. Dus vandaar dat ik nu weer op zoek ben gegaan
naar een Fuji. En ik ben dus op bovenstaande camera uitgekomen. Ik weet dat deze nog niet leverbaar is, en dat uitgebreide
reviews e.d. dus nog niet echt te vinden zijn. Maar ik hoop dat aan de hand van de specificaties [die al wel bekend zijn] mijn
vragen beantwoord kunnen worden.

Ik gebruik mijn camera voornamelijk voor het fotograferen van dieren, en dan met name papegaaien. En voor concerten/optredens.
Voor papegaaien die 'stilzitten' weet ik dat de camera prima geschikt zal zijn. Alleen het zou ook fijn als ik hier vliegende papegaaien
mee zou kunnen fotograferen. Zou dit met deze camera moeten lukken, of is dit te hoog gegrepen?

En daarnaast dus de concerten/optredens. Waar vaak weinig licht is, en ook veel bewogen wordt. Met mijn huidige camera merk ik
dat de laatste tijd enorm veel foto's mislukken [zo'n 90%], bewogen, te weinig licht e.d. Zou deze camera daar moeite mee hebben?

En als laatste vraag; De filmpjes van deze camera. Hoe zit het met de geluidskwaliteit. En dan met name in de buurt van boxen. Met mijn
huidige camera is de films & geluidskwaliteit perfect. Maar zodra ik te dicht bij een box in de buurt kom, kan ik filmen wel vergeten omdat het
geluid dat echt niet meer om aan te horen is, zo slecht. Hoe zal dat zijn met deze camera? En als dit iets is wat niet te voorkomen is, is dat
eventueel op een andere manier op te lossen? [Met mijn eerste Fuji had ik dit probleem namelijk niet.]

Ik hoop dat deze vragen uberhaupt al te beantwoorden zijn, zo niet, zal ik dus even geduldig af moeten wachten :)

Alvast bedankt!
 
een antwoord in het onderwerp: Fuji Finepix HS30EXR

Ik bezit enige tijd een HS10 en ook de HS20; de HS30 wijkt niet zoveel af van voornoemde camera's dat er significante verschillen zouden zijn. Om je vraag tav vliegende vogels daarom te beantwoorden: ik denk dat de HS30EXR hierin onvoldoende zal presteren. tenzij er voldoende licht voorhanden is. Maar dit geldt natuurlijk voor elke (compact) camera. Voor echt specifieke opnamen zoals snel bewegende vleugels van een vogel of welk dier dan ook zal een zeer snelle sluitingstijd vereist zijn. Die is in combinatie met een aanvaardbaar diafragma alleen te behalen indien je over een zeer snelle sensor en lichtsterk objectief beschikt. Beiden zul je vaak niet vinden op een compact camera en dien je op zijn minst een DSLR te bezitten tegen astronomische prijzen, zowel body als objectief.

Wat betreft opname geluid doet de HSxxEXR het prima; zelfs vlakbij een zware stampende dieselmotor in een boot; de AVR regelt prima en snel in- en uit op het aanwezige volume en is daardoor ook meesterlijk in het vastleggen van geluiden van vogels in bos en op de heide. Windruis is daarbij niet als storend ervaren en dat vind ik met name een pluspunt voor de Fuji (HS) camera. De HS10 (20) had wel het nadeel dat de scherpte regeling in de fout ging bij in- en uitzoomen van het objectief maar juist dit punt is nu handmatig op de HS30 wel mogelijk; een duidelijk pluspunt t.o.v. de eerdere HS modellen.

Daarnaast is natuurlijk de mogelijkheid tot 30x optische zoom met daar nog eens bovenop de digitale zoom tot een max van 1440mm (equiv.35mm KB) erg aantrekkelijk juist voor opnamen van (vreemde) vogels in bomen, bos of vrije natuur. Je bemerkt het al; de HS30 is ook mijn keus.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees deze post nu pas, kreeg daar normaal altijd een melding van, heb ik nu denk ik gemist ..
Maar nog bedankt voor de reactie!

Wat betreft het fotograferen van vliegende vogels was ik daar al bang voor.. Maar alsnog niet een reden om de camera niet te kopen :)
Ik moet erbij zeggen dat ik met mijn vorige Fuji wel een aantal redelijk foto's daarvan heb kunnen maken. Maar dat was dan ook onder
de ideale omstandigheden qua licht e.d. Kan altijd eens wat gaan uittesten met deze. DSLR is voor mij geen optie. Ten eerste momenteel
wat betreft de prijzen, en daarnaast wil ik niet altijd een hele rugtas aan lenzen e.d. moeten meeslepen. Dus dan maar een goede compact
camera!

Ik denk dat het voor mij toch de 30 gaat worden ipv de 25. Helemaal nu het verschil in prijs steeds minder wordt aangezien de 30 steeds goedkoper wordt.
[Geloof dat konijnenberg de prijs al wel minimaal 5x heeft aangepast, haha.] Ik ga er volgende week Woensdag even langs. Is nog ruim een uur rijden,
maar dan kan ik in ieder geval nog even adviezen inwinnen en de camera even 'voelen'. Toch een stuk fijner dan via internet bestellen.

Nogmaals bedankt voor de reactie.
 
Laatst bewerkt:
Interessante review, thanks!
Foto's van de HS30 kon ik daar zo nog niet vinden, maar als ze alleen maar beter zijn dan de HS20, dan ben ik blij!

Nu nog een week wachten, dat is minder leuk, haha!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan