Fujitsu Siemens Amilo start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

aukevdmeer

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2006
Laptop kapot

Ik heb een probleem met mijn laptop.
Het is een Fujitsu Siemens Amilo M1437.

Het begon vanochtend. Nadat ik de laptop had opgestart, kreeg ik een zwart scherm (toen ik al in Windows zat). Leek me niet erg goed.
Ik heb het idee dat dit zwarte scherm sneller kwam wanneer ik de laptop net optilde, of een tikje gaf. Net toen ik wilde testen of ik bijvoorbeeld nog wel muziek kon afspelen wanneer het scherm zwart werd, om zo te kijken of het aan het beeldscherm lag of aan het systeem zelf, kreeg ik een nieuw probleem. Na het scherm of ik de pc in de veilige modus wil opstarten, begint het Windows opstartlogo. Deze blijft ongeveer 1 seconde in beeld, waarna er heel kort - ik denk een tiende van een seconde - een blauw foutmeldingsscherm wordt getoond. Te kort om te lezen wat er staat. Vervolgens wordt de computer opnieuw opgestart en vraagt hij weer in welke modus ik wil opstarten..
Dit riedeltje blijft zich herhalen bij elke modus die ik kan kiezen.:(

Ik heb geprobeerd om met de Windows installatieCD te booten, maar dit lukt niet. Ik heb de volgorde wel goed staan(eerst CD, dan HD).

Nu vraag ik me af wat er aan de hand kan zijn. Het lijkt er op alsof mijn hard disk defect is..? Als ik die in de BIOS wil bekijken, kan ik m ook niet vinden. Ik doe dit op de volgende manier:
- F2 => Bios
- Advanced
- IDE Configuration
- Primary IDE Master => [Not Detected]
Betekent dit dat hij de harddisk niet detecteerd?:confused:

Kan iemand mij meer duidelijkheid geven wat er aan de hand is of mij op een andere manier helpen?

Bij voorbaat dank!:thumb:

Allereerst de complimenten voor de vraagstelling. Ik ben toch redelijk regelmatig op het forum te vinden en vragen als: "Mijn computer doet 't niet meer, wat is er aan de hand", komen best wel vaak voor en daar kan helemaal niemand wat mee. In die zin bevat jouw vraag alle ingrdiënten om lezers een goed beeld te kunnen vormen omtrent een mogelijke oorzaak.

Ik vermoed idd. dat de harddisk overleden is. Alle gebeurtenissen die je omschrijft zouden ook het gevolg kunnen zijn van een geheugenprobleem (defect reepje) of een voeding die niet helemaal gezond meer is, behalve de omschrijving van de situatie in het bios (not detected) Dat kan m.i. alleen maar wijzen in de richting van een defecte harddisk.

Ik ben bang dat de laptop naar een laptopdokter moet.

Is het ook mogelijk dat ik zelf test wat er kapot is?
Als het inderdaad die harddisk is, zou ik er van balen dat ik nog allemaal extra kosten krijg door het tarief van de laptopdokter, terwijl die misschien wel gewoon iets doet wat ik ook kan..

Dat hangt er helemaal vanaf hoe handig jij bent. Als jij het ding open durft / kunt (te) maken en een andere geleende hdd even durft aan te sluiten weet je het direct.

Natuurlijk zijn er altijd oorzaken waardoor een bios overstuur raakt, alleen die zijn redelijk zeldzaam. Het zou kunnen dat de hdd niet defect is, maar dat het bios ontregeld is. Dat zou dan weer simpel op te lossen kunnen zijn door de "standard values" op te roepen. oftewel een soort van zachte reset van het bios. Doe dit niet eerder dan nadat je de bioswaarden hebt overgepend op papier (kost een kwartiertje of zo)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan