Full hd wel deelbaar door twee?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker37

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2009
Zat erover te denken om lcd tv te kopen maar ben ondertussen alweer wat van het idee af eigenlijk, vind mijn tv wel best zo en heb voor pc wel redelijke monitor, dus voor de dingen waarvoor ik hem plande te gebruiken kan ik me zo ook wel redden. Plaats dit vraagje wat ik erover had toch nog even "just for the hell of it". Zat te denken om dan een hd ready tv te kopen ivm met een video kaart die niet op zijn uiterste dan hoeft te draaien zodat je wat meer "overhoud" . En als je op op de tv iets afspeelt dat niet zijn eigenlijke resolutie is dan krijg je een minder beeld voor zover ik weet. Schoot me te binnen alleen laatst dat ik gelezen eens meende te hebben dat je wel met succes een veelvoud van de resolutie kan gebruiken op lcd's, maar weet niet het zeker. Dus kan ik op een tv die bij wijze van spreken een resolutie van 100.000 bij 50.000 heeft, succesvol spul met een resolutie van 50.000 bij 25.000 draaien? Dan weet ik het dus even voor als ik (heel misschien) over een jaar of tien of twintig of zo, zo'n apparaat eens soldaat ga maken.

Ps sorry dat het zo kort en bondig moest , maar heb even geen tijd om het wat uitgebreider te omschrijven allemaal.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Mijn HD-TV heeft een resolutie van 1920 bij 1080, en zover mij bekend is dat bij alle HD-TV's zo.

M'n beeldscherm idem (full-HD, sinds kort) dus die getallen waar jij mee strooit zijn me volledig onduidelijk.

Evenals je vraag, trouwens.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Mijn HD-TV heeft een resolutie van 1920 bij 1080, en zover mij bekend is dat bij alle HD-TV's zo.

M'n beeldscherm idem (full-HD, sinds kort) dus die getallen waar jij mee strooit zijn me volledig onduidelijk.

Evenals je vraag, trouwens.

Greetz,

Harry.
Of je met succes een pc met een resolutie afgesteld op 960 bij 540 op een full hd tv zou kunnen laten "draaien" is mijn vraag.
Dacht ergens gelezen te hebben dat je: of de native resolutie moet gebruiken of de helft maar niet een andere resolutie die er tussen of nog verder beneden ligt.

Laatst bewerkt:
Dus of hd ready resolutie net zo goed uitpakt op een full hd tv als op een hd-ready tv.

Kijk eens bij de specificaties van het gewenste toestel of hij die resolutie draait? Maar op een breedbeeld tv met verhouding 16:9 of 16:10 speciale formaten draaien zal resulteren in zwarte balken (of je moet het beeld via de tv uitrekken, maar dan trekt het zeker op niks meer).

"Dus of hd ready resolutie net zo goed uitpakt op een full hd tv als op een hd-ready tv"

Je kan gerust een videobestand met als resolutie 1280x720 (de resolutie van hd ready) afspelen op een full hd toestel (1920x1080), maar dan moet je niet verwachten dat het er anders gaat uitzien. Het resultaat zal op beide toestellen hetzelfde zijn tenzij je aan upscaling doet via software ofzo.

Het verschil tussen 1080p en 720p zie je alleen als je dicht op een groot toestel zit (bv 2,5m van een 40"), maar veel lagere resoluties, bijvoorbeeld een divx van 600x350 op een 40" tv, daar word je niet vrolijk van. Als het enkel daarvoor is zou ik het niet kopen. Op een lcd of plasma kijk je hd, en geen lage resoluties. Die zien er trouwens veel beter uit op een crt monitor.

Laatst bewerkt:
Kijk eens bij de specificaties van het gewenste toestel of hij die resolutie draait? Maar op een breedbeeld tv met verhouding 16:9 of 16:10 speciale formaten draaien zal resulteren in zwarte balken (of je moet het beeld via de tv uitrekken, maar dan trekt het zeker op niks meer).

"Dus of hd ready resolutie net zo goed uitpakt op een full hd tv als op een hd-ready tv"

Je kan gerust een videobestand met als resolutie 1280x720 (de resolutie van hd ready) afspelen op een full hd toestel (1920x1080), maar dan moet je niet verwachten dat het er anders gaat uitzien. Het resultaat zal op beide toestellen hetzelfde zijn tenzij je aan upscaling doet via software ofzo.

Het verschil tussen 1080p en 720p zie je alleen als je dicht op een groot toestel zit (bv 2,5m van een 40"), maar veel lagere resoluties, bijvoorbeeld een divx van 600x350 op een 40" tv, daar word je niet vrolijk van. Als het enkel daarvoor is zou ik het niet kopen. Op een lcd of plasma kijk je hd, en geen lage resoluties. Die zien er trouwens veel beter uit op een crt monitor.

Speelde wel eens een spelletje op mijn crt tv van 82 cm en dat zat toch allemaal wat ruimer dan met je neus op een pc monitor alleen is het beeld toch wat dof op zo'n tv (s-video) en wil eventuele tekst nog wel eens onleesbaar zijn. Maar mijn vraag kortom is eigenlijk: Als ik een resolutie afspeel van 1280x720 op twee tv's die als enige verschil hebben dat de éne hd-ready (1280x720 moet het dan in dit geval even zijn) en de andere full hd is, kan het dan zijn dat het beeld op de hd-ready beter is omdat de full hd dus niet op zijn native resolutie draait en de hd-ready wel. In principe staat het antwoord er al zie ik nu, dus kan er van uit gaan dat ik als ik zo'n ding koop met full hd niet verkeerd kan gaan eigenlijk, ga ik de vraag op opgelost zetten. Maakt dit laatste verhaal van mij eigenlijk wat overbodig, ga hem op opgelost zetten en ga hem toch plaatsen , anders alles voor niks getypt.

Ajuuuuhhh.

ps Jij hebt het toevallig over een crt monitor, en ik ben inderdaad wel blij met degene die ik nu heb, vorigen waren ook crt monitors die ik had , en was er ook tevreden mee, maar die ik nu heb is toch wel een beauty (en was maar ("wel") 25 uirootjes.
"dat even terzijde"

ps Ik lijk wel dyslectisch te worden, als je mijn eerst stukje tekst hier ziet.
"dat ook even terzijde"

Laatst bewerkt:
Als ik een resolutie afspeel van 1280x720 op twee tv's die als enige verschil hebben dat de éne hd-ready (1280x720 moet het dan in dit geval even zijn) en de andere full hd is, kan het dan zijn dat het beeld op de hd-ready beter is omdat de full hd dus niet op zijn native resolutie draait en de hd-ready wel"

Ik DENK dat het op beide toestellen hetzelfde blijft.. Ik zou sowieso voor een full HD gaan als je groter dan 32" neemt (bestaat er wel nog hd ready in dat formaat?). Het scheelt niet zoveel in prijs, en als je wat uitkijkt kan je gemakkelijk honderden euro's besparen als je via internet aankoopt.

Om nog even een paar voorbeeldjes te geven:

Als ik een bestand met als resolutie 1280x720 afpeel op mijn 40" full hd (kijkafstand 3 meter), dan opent media player classic een venster even groot dan de resolutie van de film. De kwaliteit is dan heel goed. Als ik dat venster op fullscreen zet, merk ik duidelijk verschil, het is doffer en de kleuren zijn fletser. Moest ik nog een meter verder zitten zou het verschil volgens mij niet merkbaar zijn.

Op mijn 32" tv die 3 meter verder hangt, kan ik zelfs divx bekijken zonder me te ergeren (net daarom heb ik 32" genomen).

Ik raad je dus aan om je keuze te laten bepalen door de kijkafstand.

Ik DENK dat het op beide toestellen hetzelfde blijft.. Ik zou sowieso voor een full HD gaan als je groter dan 32" neemt (bestaat er wel nog hd ready in dat formaat?). Het scheelt niet zoveel in prijs, en als je wat uitkijkt kan je gemakkelijk honderden euro's besparen als je via internet aankoopt.

Om nog even een paar voorbeeldjes te geven:

Als ik een bestand met als resolutie 1280x720 afpeel op mijn 40" full hd (kijkafstand 3 meter), dan opent media player classic een venster even groot dan de resolutie van de film. De kwaliteit is dan heel goed. Als ik dat venster op fullscreen zet, merk ik duidelijk verschil, het is doffer en de kleuren zijn fletser. Moest ik nog een meter verder zitten zou het verschil volgens mij niet merkbaar zijn.

Op mijn 32" tv die 3 meter verder hangt, kan ik zelfs divx bekijken zonder me te ergeren (net daarom heb ik 32" genomen).

Ik raad je dus aan om je keuze te laten bepalen door de kijkafstand.

Okidoki.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan