Functie in acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karen88

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2008
Hoi allemaal,

Ik ben momentele bezig met een klein databankje te maken voor mijn gymnasten, maar ik zou uit een bepaalde kolom de 9 hoogste waardes moeten kunnen halen en deze laten optellen. Iemand enig idee hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt voor je hulp!

Groetjes,

Karen.

Beste,

Ik zou inderdaad zo die 9 waardes eruit kunnen filteren, maar dan zit ik met het probleem dat die nog op een andere kolom gegroepeerd moeten worden.

Voorbeeld:

Ik heb de kolom "waardes" en de kolom "gymnasten". Per "gymnast" wil ik de 9 hoogste "waardes" zoeken en deze dan optellen. Hoe doe ik dit?

Groetjes,

Karen.

Kun je een kopie maken van de database met wat testrecords en dan hier plaatsen. Zo ja, database eerst comprimeren en dan zippen a.u.b.

mvg
Charles

Kun je een kopie maken van de database met wat testrecords en dan hier plaatsen. Zo ja, database eerst comprimeren en dan zippen a.u.b.

mvg
Charles

Zit op het werk momenteel en ze hebben hier geen zip op pc..:-S

Groetjes,

Karen.

Hier mijn databank.

Mijn eerst probleem is eigenlijk al dat ik de 2 query's die erin zitten niet op 1 formulier krijg en dat ik dit niet per naam kan tonen.

Het tweede probleem is dat van die hoogste waardes. Per gymnast (Keurgroep-Id als ik me niet vergis) moet ik de 9 hoogste waarde kunnen optellen.

Hopelijk krijg ik snel je antwoord.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Karen.

Laatst bewerkt:
Is dit wat je bedoelt. Zie bijlage:

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
Is dit wat je bedoelt. Zie bijlage:

mvg
Charles

Niet exact. Want ik zou het totaal van die 9 hoogste waardes moeten kunnen zien en die zie ik niet. Die zouden samen met de afzonderlijke waardes op 1 formulier moeten komen.
Op het subform dat jij nu gemaakt hebt, zou nog moeten bijkomen: "som van de 9 hoogste waardes uit de kolom "waardes" + som van de waardes van de kolom "EGV" + som van deze 2 totalen.

Hopelijk lukt het je! Ik wacht vol ongeduld!

Karen.

Misschien begrijp je het hierdoor wat beter. Is een specifiek voorbeeld.

Alvast bedankt!

Karen.

Bijlagen

De totalen lukken wel. Voor de topwaardes van het waardes moet ik nog even uitzoeken.

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
De totalen lukken wel. Voor de topwaardes van het waardes moet ik nog even uitzoeken.

mvg
Charles

Dat ziet er al enorm goed uit! Als ik nu vanaf een ander form vertrek en maar 1 gymnast met al de waardes wil laten zien, hoe doe ik dit dan?

(PS: alvast heel fel bedankt voor wat je tot nu toe gedaan hebt!)

Greetz,

Karen.

Als ik nu vanaf een ander form vertrek en maar 1 gymnast met al de waardes wil laten zien, hoe doe ik dit dan?

Als je Frm_Keurgroep opent, dan heb je dat toch al?

mvg
Charles

Misschien een rare vraag, maar kan ik de databankjes hierop verwijderen nadien? Of niet?

Groetjes,

Karen

Als je Frm_Keurgroep opent, dan heb je dat toch al?

mvg
Charles

Ja, dat is waar. Maar stel dat ik simpelweg enkel de gegevens van Sofie wil zien, dan doe ik dit gewoon via een macro veronderstel ik.. Maar never mind, daar zal ik hopelijk zelf wel uitgeraken, ik vind het al erg dat ik uit het probleem van die topwaardes niet zelf geraak.

Groetjes,

Karen.

Misschien een rare vraag, maar kan ik de databankjes hierop verwijderen nadien? Of niet?

Ja, dat kan. Je hebt een optie "Aanpassen" bij je bericht. Daar klik je op. Dan ga je naar beneden naar de knop "Bijlage beheer". Daar klik je op. Er opent zich een scherm en bij het zip bestand staat een knop verwijderen.

Maar stel dat ik simpelweg enkel de gegevens van Sofie wil zien, dan doe ik dit gewoon via een macro veronderstel ik..

Dat heb je al. Ik heb de database aangepast. In het subformulier zie bij KeurgroepID nu de naam staan. Bij Sofie zie je alleen Sofie staan en bij Kirsten alleen de regels van Kirsten.

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
Oké, ik snap wat je bedoelt. Heb je al enige oplossing kunnen vinden voor die 9 hoogste waardes? Want nu maakt dat nog zo heel veel niet uit omdat het er maar 9 zijn, maar er moeten er nog bijkomen.

Groetjes,

Karen.

Hallo Karen,

Even ter aanvulling. Ik heb de veldnaam Waarde aangepast naar SWaarde. Waarde is nl. een gereserveerde naam in Access. Gereserveerde namen in Access zijn bijvoorbeeld:

Naam (in de tblKeurgroep heb ik deze aangepast in Achternaam)
Datum
Waarde
Aantal
en nog een paar

Gereserveerde namen hebben een functie in access.

Indien je gereserveerde namen gebruikt als veldnaam, dan krijg je problemen als je berekeningen op deze veldnamen wilt uitvoeren. omdat ze een functie.

Indien je niet veel databases gaat bouwen vergeet bovenstaande dan maar.

Nu over de Query top 9. Welk veld gaan we gebruiken om de top 9 te bepalen:

Is dat

SWaarde

of

SWaarde + EVG

mvg
Charles

Voor die 9 hoogste waardes is het SWaarde dan.. Waarom je alles aangepast heb snap ik niet echt goed, maar ik veronderstel dat jij er meer van kent dan mij dus..

Groetjes,

Karen.

Heb nu een query top 9 en een formulier top 9 toegevoegd. Als je wilt weten hoe de formulieren zijn gemaakt, kijk dan maar eens op onderstaande link. Het is een gratis cursus (20 lessen), waarin de basis principes stap voor stap worden uitgelegd.

http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm

Succes

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan