• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie in meerdere formules invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aloneal

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Beste forummers,

Ik wil de functie ALS.FOUT invoegen in meerdere cellen. Dus achter = moet ik invoegen ALS.FOUT( en achter de bestaande formule wil ik invoegen ;0).

Nu heb ik zeer, zeer veel cellen waar dit moet gebeuren, dus manueel is het ontzettend veel werk.

Ik heb geprobeerd om het te doen met 'alles vervangen' in 'zoeken en vervangen'. Echter dan moet ik eerst = vervangen met =ALS.FOUT( , en op dat moment krijg ik al een foutmelding omdat er een sluitingshaakje ontbreekt. =ALS.FOUT( en ;0) kan ik bij mijn weten niet tegelijk vervangen.

Ik heb ook geprobeerd om de cellen te selecteren en dan met 'functie invoegen'. Echter omdat in mijn formules al de functie AFRONDEN staat springt het menu meteen naar het wijzigen van die functie in plaats van dat ik de mogelijkheid krijg om echt een nieuwe functie in te voegen.

Kent iemand een mogelijkheid om alsnog al die cellen in één keer te voorzien van de functie ALS.FOUT?

Laatst bewerkt:
via tab start ---> zoeken en selecteren ---> vervangen

Bedankt voor je antwoord Pasan. Maar ik schreef dus het volgende:
Ik heb geprobeerd om het te doen met 'alles vervangen' in 'zoeken en vervangen'. Echter dan moet ik eerst = vervangen met =ALS.FOUT( , en op dat moment krijg ik al een foutmelding omdat er een sluitingshaakje ontbreekt. =ALS.FOUT( en ;0) kan ik bij mijn weten niet tegelijk vervangen.

-Edit-

Anders gezegd: Ik kan wel hele formules vervangen met 'zoeken en vervangen', maar ik kan geen functionele operatoren vóór én achter verschillende formules toevoegen. Want dat zou ik tegelijkertijd moeten doen wil ik foutmeldingen willen voorkomen.

-P.s.-

Door de foutmelding weigert Excel door te gaan met vervangen.

Laatst bewerkt:
Met een macrotje

Code:
Sub VenA()
For Each cl In UsedRange.SpecialCells(-4123)
    cl.Formula = "=IFERROR(" & Replace(cl.Formula, "=", "") & ",0)"
Next cl
End Sub

Dag,

Als je in een cel gaat staan met een juiste formule, en je gaat met de cursor naar de rechter onderhoek van die cel, verandert de cursor in een zwart kruisje.
Druk nu de muisknop in en sleep de cursor naar beneden.
Alle cellen krijgen nu de juiste formule, zonder type-werk.
Dubbelklikken op her zwarte kruisje kan ook.

Kees

@VenA
Replace is niet goed, omdat dan alle '=' tekens in de formule worden weggehaald (dus niet alleen aan het begin). Deze regel moet volgens mij worden:
Code:
cl.Formula = "=IFERROR(" & Mid(cl.Formula, 2) & ",0)"

Ik zou er dan ook nog dit bij gebruiken:
If cl.HasFormula Then...

@rebmog,
Is inderdaad beter.

@edmoor,
Dit wordt al ondervangen door SpecialCells(-4123)

Dankjewel! Ik ga het gebruik van Macro's maar eens bestuderen. Dat heb ik nog nooit gedaan. Ik kom er over eventjes op terug.

Bedankt voor de hulp!

Hallo,

Bij uitvoering van de code krijg ik foutmelding 424, object vereist

Bij foutopsporing maakt hij deze regel geel: For Each cl In UsedRange.SpecialCells(-4123)

Probeer het zo eens.

Code:
Sub VenA()
Dim cl As Range
For Each cl In Sheets("Blad1").UsedRange.SpecialCells(-4123)
    cl.Formula = "=IFERROR(" & Mid(cl.Formula, 2) & ",0)"
Next cl
End Sub

Eventueel 'Blad1' aanpassen

Wow! Haha! Wat was dat?! In één klap honderden cellen aangepast. Zéér, zéér bedankt voor jullie hulp! Ik ben er heel blij mee en waardeer het bijzonder!

Honderden cellen met een ALS.FOUT formule.....pfffffff :confused::confused:

Dat is toch niet zo vreemd Eric. Op blad 1 moeten waardes ingevuld worden. Op blad 2 volgen berekeningen waarbij er o.a. door de ingevulde waardes gedeeld wordt. En op basis daarvan wordt er dan weer verder berekend. Echter het invullen van de waardes op blad 1 is in veel gevallen niet noodzakelijk. Dan krijg je op blad 2 veel #DEEL/0 meldingen. Dat ziet er dan niet mooi uit.

Maar denk er gerust van wat je wil. ;) Ik ben erg blij met de oplossing. :D

Hou er rekening mee dat ALS.FOUT alle fouten afvangt, dus niet alleen #DEEL/0.
Als je nu onverwachte resultaten krijgt is bijna niet meer te achterhalen waar het vandaan komt.

Goed voor jou dat je verder kunt met de oplossing, (je kunt ook testen op 0)
Maar (onbewuste) fouten maskeren met ALS.FOUT is in mijn ogen nogal slecht spreadsheet-ontwerp, dus ja best wel vreemd (en zeker als je er ook nog mee door gaat rekenen) anyway, jij kunt verder ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan