• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

functie laten herberekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jansm

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Berichten
421
Hallo kanjers,
ik gebruik een functie (op deze site gevonden, volgens mij gemaakt door Cobbe). Deze functie heet SOMCELKLEUR en telt de celwaarden van gelijke cel-achtergrondkleuren bij elkaar op. Het resultaat van de SOMCELKLEUR-functie verandert correct als ik een waarde van een betreffende cel verander. Maar als ik de cel-achtergrondkleur van een betreffende cel verander dan verandert de som van deze getallen niet mee.In dat geval verandert het resultaat pas als ik de cel met de functie selecteer en op [enter] druk.
Is het mogelijk om de SOMCELKLEUR-functie te herberekenen/activeren met een button/knop?
Ben erg benieuwd.
Mvg jansmBekijk bijlage KleurenTellen.xlsm
 
Helpt dit je vooruit?
 

Bijlagen

  • KleurenTellen.xlsm
    29,6 KB · Weergaven: 46
Druk gewoon op F9 (herberekenen) op je keyboard en dan doet die dat wel voor jou.
 
Cobbe en kfpot, bedankt voor jullie reactie.
Cobbe, ontkleur een (1) van de gekleurde cellen. Dan verandert de som niet mee. Ook F9 werkt dan niet.

Het werkt wel als je een (1) van de kleuren verandert in een andere beschikbare kleur (met een van de buttons)
 
Was even vergeten de telling te doen in de ontkleuringsmacro.
 

Bijlagen

  • KleurenTellen.xlsm
    33,8 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Cobbe, ik heb voor button1 de kleur lichtroze gekozen, RGB (255,180,255). Deze kleur wordt niet via de button1 doorgegeven aan de cellen.Via [Home]-tab - achtergrondkleur lukt dit wel. Enig idee hoe dit kan?
Bekijk bijlage KleurenTellen-5.xlsm
 
Een en ander zou nu beter moeten lopen.
 

Bijlagen

  • KleurenTellen-5.xlsm
    29,6 KB · Weergaven: 34
ja Cobbe, het zou inderdaad mooi zijn dat als je de knop_kleuren verandert dat dan vanzelf alles mee veranderd.
 
Cobbe, kom nog een keer bij jou terug.
Ik heb alle cellen van de sheet gelocked en alleen de invul regel c7;ak7 ge-unlocked. Als ik de sheet [protect] dan kan ik wel cijfers in de betreffende regel invullen maar niet kleuren met de buttons. Is dat ng op te lossen?
Mvg, jansm
 
Zo zou die weer goed moeten gaan.
 

Bijlagen

  • KleurenTellen-6.xlsm
    30 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Cobbe, er staat een wachtwoord op de beveiliging.
en ik kan nog steeds foute cellen verkleuren.
 
Wat is er aan de hand? Wat zijn foute cellen?
 
ik denk dat eigenlijk alleen de uren gekleurd moeten kunnen worden.
en niet de dagen enzo.
 
Oh dus de lege cellen mogen niet gekleurd kunnen worden? Eigenlijk logisch, niet aan gedacht.
Nu dus wel. :)
 

Bijlagen

  • KleurenTellen-8.xlsm
    30,2 KB · Weergaven: 30
cobbe,
Nu kunnen ook c5:ak6 gekleurd worden en dat is NIET de bedoeling.
Alleen de cellen c7:ak7 mogen gekleurd kunnen worden, gevuld of niet gevuld. De sheet wordt ook door anderen gebruikt en ik wil hem graag zo idiot proof als mogelijk maken.
Nogmaals bedankt voor jouw werk!!!!
mvg, jansm
 
Dat komt doordat je bij de handmatige beveiliging die mogelijkheid (beveilgde celle niet selecteren) niet hebt uitgevinkt.
Heb dat nu in de code opgevangen.
 

Bijlagen

  • KleurenTellen-8.xlsm
    31,4 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
zou je voor mij kunnen beschrijven wat module2 doet? Wanneer worden deze "aangeroepen" en wat doen de regels:

Range("Q7").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "3"
Range("R7").Select
 
Die Module2 was een testcode om iets uit te testen en dient niet meer.
Heb ze verwijderd uit vorig bestand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan