• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

functie MIN in matrixformule werkt niet ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

profk

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jun 2014
Hallo allemaal,

Mijn probleem betreft het gebruik van de functie MIN in matrixformules.
De formule {=MIN(ALS(GELIJK(bereik1;voorwaarde);bereik2;))} moet de laagste waarde in een reeks cellen (bereik2) bepalen, die voldoen aan de voorwaarde die in de functie GELIJK wordt opgegeven.
Het gaat hier om een serie tijdwaarnemingen.
De uitkomst van deze formule is, wat ik ook probeer, altijd 0:00:00. Ik weet zeker dat er geen nullen of ongeldige waarden in het bereik zitten.
Wanneer ik MIN vervang door MAX, door GEMIDDELDE, of door MEDIAAN, dan werkt de formule probleemloos.

Wie heeft een idee?

Alvast bedankt voor de hulp,

hans

Alle waarden die niet aan de voorwaarden voldoen krijgen een 0 als resultaat. Dat lijkt me dan ook het minimum.

Plaats eens een voorbeeld bestand, dan zien we waar we over praten.

Voorbeeld

Okido, hier is een voorbeeldbestandjeBekijk bijlage test.xlsx

De matrixformule staat in D1; vervang MIN door MAX en de uitkomst is goed.

Alvast bedankt!

Hans

In post # 2 staat dat ook de min formule het juste resultaat levert.

Alle waarden die niet aan de voorwaarden voldoen krijgen een 0 als resultaat. Dat lijkt me dan ook het minimum.

Het juiste antwoord is hier al gegeven. Als je de formule aanpast door tekst in te vullen als er niet aan de voorwaarde voldaan wordt dan werkt zowel MIN als MAX.

{=MIN(ALS(GELIJK(A1:A10;A2);B1:B10;"voldoet-niet-aan-voorwaarde"))}

@snb en @Patricia8: jullie hebben gelijk.
profk wenst waarschijnlijk het minimum van de aanwezige waarden in kolom B waarbij in kolom A een (bepaalde) tekst staat. Als dat zo is, dan voldoet het antwoord van Patricia8 aan die eis. Ook bruikbaar is dan m.i. (in te voeren via Ctrl-Shift-Enter):
Code:
=MIN(ALS(A1:A10=A2;B1:B10))

Nog niet helemaal ...

Hallo allemaal,
Bedankt voor de vele reacties! Ik ben er nog niet uit...
Ik begrijp dat het ALS(GELIJK()) gedeelte in mijn formule een nul-waarde aan MIN() terug kan geven en ook begrijp ik het antwoord van patricia8. Alleen levert dat niet het gewenste resultaat op. Mijn bedoeling is dat er alleen een reeks met daadwerkelijke tijd-waarden aan de MIN() functie worden teruggegeven, dus alleen die waarden waarbij GELIJK() WAAR is.
Hans

zapatr heeft jouw vraag beantwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan