• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie Modus en Max werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hetiswathe

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2020
hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier maar heb wel via vrienden goede kritiek mogen horen van jullie diensten.

vandaar dat ik een al direct met een vraagje hier ben
In bijlage een voorbeeldje over wat ik eigenlijk zou willen brereiken.
In de kolommen BCDFGHJKLNOPRSTVWX staan formules die gelinkt zijn aan een andere sheet( deze is hier niet bijgevoegd omwille van gevoelige informatie)
de bedoeling is dat er in de cellen BCDFGHJKLNOPRSTVWX 66 de hoogste waar v/d respectievelijke kolom genoeerd wordt.
In de kolommen BCDFGHJKLNOPRSTVWX 67 zou dan de corresponderende waarde komen die in kolom A is genoteerd ( nu aangepast naar cijfers maar ik denk niet dat dit iets uitmaakt naar de oplossing toe)

Op de sheet zelf is ook een woordje uitleg gegeven.

Ik heb al met de functie "modus" geprobeerd maar dat lukt omwille v/d formules die een 0 weergeven ( AlsXXX=0;"".....) je weet wel en de functie "max" retourneert bij mij een nul ipv het hoogste getal...

maw way over my head....

Kunnen jullie mij helpen aub?

Bedankt nu toch al

grts,
hetiswathe

Bijlagen

In alle niet-blauwe cellen (zonder getal) staat een functie met kringverwijzing (oftewel deze verwijst naar zichzelf). Als je deze verwijdert geeft MAX in B66 de juiste resultaten. Voor zoeken bijbehorende waarde in kolom A gebruik je dan de volgende formule in B67:
Code:
=INDEX($A$4:$A$64;VERGELIJKEN(B66;B$4:B$64;0))
Waar moeten eventuele meerdere waarden met hetzelfde maximums komen te staan? Onder elkaar?

En van belang voor de oplossing hiervan: welke versie van Excel gebruikt je?

Laatst bewerkt:
beste AlexCel

Dat er verwijzingen zijn die momenteel niet functioneren is omdat deze sheet uit een geheel is gekopieerd er de verwijzingen zijn uitgehaald ( was de directory, enz.. die er in stond)
Die mogen idd onder elkaar komen te staan

Versie office 2019

bedankt al voor deze informatie nu

Mvg
Hetiswathe

In bijlage een uitwerking van twee opties (1 voor Excel 365) voor als er meerdere maximuma met bijbehorende waarden zijn.
De eerste is een matrixfunctie, die moet je afsluiten met Control+Shift+Enter.

Bijlagen

Beste AlexCel

Idd de uw opmerking als je de formules eruit haalt dan werkt de functie max.
Maar probleem is dat in het te gebruiken sheet de formule er in moet blijven.

Kan dit niet worden opgelost met een vba code?

Alvast bedankt

Grts
Hetiswathe

Er mogen wel formules in staan, maar niet met kringverwijzingen.

In je eerste bericht staat: "In de kolommen BCDFGHJKLNOPRSTVWX staan formules die gelinkt zijn aan een andere sheet."
Dan zou het probleem dus niet moeten optreden, omdat er dan geen kringverwijzingen zijn.

Laatst bewerkt:
Beste AlexCel,

Ik probeer dit in het bestand en houd je zeker op de hoogte

Grts
Hetiswathe

Hallo AlexCel

Dit werkt perfect zo.
Bedankt voor de aangereikte oplossing!

Mvg
Hetiswathe

Status
Niet open voor verdere reacties.