• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie OF & EN

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald1986

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2010
Mensen,

Ik heb een vraag over de functies OF & EN.
Ik moet een al bestaand excel document aanpassen en in dat document staat de volgende formule:

=ALS(ISFOUT(OF(AJ9>AL9;AJ9>AM9));"#4";ALS(OF(AJ9>AL9;AJ9>AM9);ALS(EN(AJ9>AL9;AJ9>AM9);"#4";ALS(AJ9>AL9;"#3";"#2"));""))

Nou heb ik zelf nog nooit de functies OF en EN gebruikt dus heb eigenlijk geen idee wat ze doen.
Zou iemand mij globaal kunnen uitleggen wat bovenstaande formule doet?

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Ronald Buikema

Globaal: OF geeft aan als 1 of meerdere aan een voorwaarde voldoet en geeft dan een WAAR retour, Bij EN is het eigenlijk hetzelfde maar nu moeten alle voorwaarden juist zijn om een WAAR te retour te geven.

Succes,

=ALS(ISFOUT(OF(AJ9>AL9;AJ9>AM9));"#4";ALS(OF(AJ9>AL9;AJ9>AM9);ALS(EN(AJ9>AL9;AJ9>AM9);"#4";ALS(AJ9>AL9;"#3";"#2"));""))
1) ALS(ISFOUT(OF(AJ9>AL9;AJ9>AM9));"#4"
Als minimaal één van de volgende twee vergelijkingen een foutmelding oplevert, geef dan #4 weer.
2) ALS(OF(AJ9>AL9;AJ9>AM9)
Als minimaal één van de twee vergelijkingen waar is, kijk dan naar:
3) ALS(EN(AJ9>AL9;AJ9>AM9);"#4"
Als beide vergelijkingen waar zijn, geef dan weer #4. Als dat niet zo is, kijk dan naar:
4) ALS(AJ9>AL9;"#3";"#2"
Als de waarde in cel AJ9 groter is dan de waarde in AL9, geef dan #3 weer, als dat niet het geval is, geef dan #2 weer.
5) OF(AJ9>AL9;AJ9>AM9)................;""
Als geen van twee vergelijkingen waar is, geef dan "" weer in de cel. Oftwel toon een lege cel.

Je kunt in een complexe samengestelde formule per onderdeel bekijken hoe het opgebouwd is door in de formulebalk op de ALS te klikken en dan op het =-teken vóór de formulebalk. De syntax vande functie verschijnt dan evenals de uitkomst per geselecteerd argument.

Op basis van de inhoud van de cellen kun je bovenstaande wel interpreteren denk ik.

Richard

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan