• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

functie percentiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

syncursist

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2006
Weet iemand hoe de functie percentiel werkt en wat ik daarmee kan berekenen. Ik geraak er maar niet uit als ik hieromtrent de help lees.Heel hartelijk dank.

Bepaalt het k-percentiel van waarden in een bereik. U kunt met deze functie een acceptatiedrempel vaststellen, als u bijvoorbeeld alleen kandidaten wilt toelaten met een score boven het 90e percentiel.

Is deze uitleg begrijpelijk?

sorry, had ik ook al gevonden

Hallo,
Bedankt voor je snelle reactie. Deze uitleg had ik ook al gevonden maar ik geraak er nog steeds niet aan uit.

Stel dat je in cellen A1:A1000 het inkomen van 1000 mensen zet. Gewoon in willekeurige volgorde.

Dan geeft

=PERCENTIEL(A1:A1000;0,9)

jou een getal. De 10% hoogste inkomens zijn >= dan dat getal. Anders gezegd, de 90% armsten (laagste inkomen) hebben een inkomen <= de uitkomst.

Wigi

percentiel

Dag Wigi,
Heel hartelijk dank, ik snap het helemaal dank zij jou duidelijke en eenvoudige uitleg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan