• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie som.als???

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcmaniac

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2002
Zie afbeelding.

We moeten bepaalde waarden optellen.
Dit moet apart gebeuren voor wat in het keuzelijstje staat (zie kolom 2). Dus als de waarde BVR is in kolom 2, moeten de waarden die erbij horen in kolom 12 opgeteld worden.

=som.als(voorwaarde;resultaatalsaanvoorwaardewordtvoldaan;resultaatalsnietaanvoorwaardewordtvoldaan)

Werkt deze constructie niet?

Helaas geen afbeelding, dus ik weet ook niet wat je probleem is, maar hier vast de syntaxis voor de formule:

=som.als(zoekbereik;zoekwaarde;optelbereik)

zoekbereik = kolom 2
zoekwaarde = BVR
optelbereik=kolom 12

Dan moet je m kunnen invullen.

Zorg dat je afbeelding niet groter is dan 102400 bytes.

Wat is er nu niet goed aan je lijstje?? Geef eens wat meer info. Waar wil je bijvoorbeeld je som.als formule plaatsen??

Wellicht is het handiger om je excel bestand te zippen en die mee te sturen ipv een afbeelding (of een deel daarvan)

Dat excel blad van de afbeelding is een urenregistratie systeem van een bedrijf. Wat je ziet in kolom 12 zijn de uren die gewerkt zijn. In kolom 2 staan bedrijven (BVR,RVR,enz). Nou moet ik de uren van de bedrijven (BVR, RVR ,enz) apart bij elkaar optellen.
Dat zet ik op een ander werkblad, zodat ik daar een overzicht krijg van hoeveel er gewerkt is voor een bepaald bedrijf.

pffw... Ik denk dat je voor je verschillende bedrijven mischien beter de optie verticaal zoeken kan gebruiken. Met som.als lukt het wel, maar ik kan maar 7x een andere som.als nesten in deze formule.

= som.als(waardeinkolom2="bvr";voorwaardevoorwatmoetgebeurenmetbvr;=som.als(waardeinkolom2="rvr";voorwaardewatmoetgebeurenmetrvr;=som.als enz.)

Je hoeft ze niet te nesten, pcmaniac geeft aan voor ieder bedrijf een aparte formule te willen.

Op je nieuwe werkblad (liefst wel in hetzelfde bestand!) zet je voor elk bedrijf de volgende formule neer. Ik ga er even vanuit dat het werkblad waar je de afbeelding van liet zien "blad 1" heet:

=som.als(blad1!R30:R44;"BVR";blad1!AB30:AB44)

Waar ik alleen niet zeker van ben is de kolomindicatie. De cel die actief is in je voorbeeld is cel R30K2 en ik ben niet helemaal bekend met die notatie. Daarom ben ik er maar even vanuit gegaan dat het gaat om kolom R. Voor de optelkolom heb ik even doorgeteld en kwam ik uit op kolom AB. Mocht dit nou anders zijn, dan moet je die even aanpassen.

Voor ieder bedrijf gebruik je dezelfde formule, je verandert alleen BVR in RVR etc.

Als het niet lukt, post het bestandje dan even hier.

Nog niet gelukt.

Hallo,

PCmaniac heeft het voor elkaar, maar ik nog niet.
Ik moet namelijk dezelfde opdracht maken. (zit bij pcmaniac in de klas). Kunnen jullie mij helpen??
Ik heb office 2000 en pcmaniac offic XP, ik weet niet of dit uitmaakt.

Nog niet gelukt.

Hallo,

PCmaniac heeft het voor elkaar, maar ik nog niet.
Ik moet namelijk dezelfde opdracht maken. (zit bij pcmaniac in de klas). Kunnen jullie mij helpen??

Natuurlijk willen we helpen, daar zitten we hier voor. Maarre, dan moeten we wel even weten wat je probleem precies is. Helpen de voorbeelden die hierboven staan niet???

Post anders even je bestandje.

Hoi

Ik heb het bestand begevoegd.

Uitleg:

Op de tabblad totalen moet alle totalen komen voor de verschillende onderrdelen zoals BVR, RVR, etc.
Op het tabblad week 1 moet dus alle waarde opgteld worden die het zelfde heten. Dus alles wat BVR heet bij elkaar op, alles dat RVR heet bij elkaar optellen, etc. Maar let wel op in kolom 2 staat wel keuzemenu's zodat je kunt kiezen wat je kiest. Ik hoop dat je hier uitkomt. Alvast bedankt.

Bijlagen

Ik heb er ééntje voor je ingevuld, want ik kan natuurlijk niet alles voorzeggen bij een schoolopdracht! :D :D

De rest kun je nu zelf doorkopiëren. Tip: zet dollartekens voor de rij-indicatoren in de formule, dan veranderen ze niet als je de formule kopieert naar beneden.

BTW, het maakt niet uit of je keuzemenus gebruikt, excel leest de huidige waarde. Verander je de keuze, dan verandert dus ook de uitkomst op het totaalblad.

[edit] oh ja, let nog even op het bereik in de formule, ik heb van rij 30 tot 44 erin staan, maar dat is wellicht niet genoeg.[/edit]

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan