• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie sommen.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnStreefland54

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2020
Berichten
24
Goede middag,
Ik heb gezocht in dit forum, maar geen antwoord gekregen.

Wat ik wil is het volgende,

Ik heb een aantal datums in cellen gezet. b3 t/m x3 Dus op een rij.
Vervolgens heb ik daar onder een aantal rijen die waarden vertegenwoordigen. in kolommen onder iedere datum.

Nu wil ik per rij het aantal celwaarden optellen vanaf de datum van vandaag t/m de laatste datum.

Kan ook met een formule waarin ik een begindatum in een cel zet en een einddatum in de cel er onder waarna dan de opgetelde waarde uitgerekend word tussen die twee datums.


Misschien beetje ingewikkeld uitgelegd. Maar dat hoor ik dan wel. Ik probeer het nu met voorbeelden van sommen.als maar deze blijft fouten geven. Vandaar even hier mijn verzoek.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
 
Misschien beetje ingewikkeld uitgelegd.
Precies! Daarom vragen we ook altijd om een Excel voorbeeldje bij een vraag. Laat eens ziet wat je hebt en wat je wilt bereiken (handmatig) en waarom.

Ik gok namelijk dat het helemaal niet ingewikkeld is.
 
Heel juist, ik ga proberen uit te leggen wat de bedoeling is.
Van iedere rijder wil ik het aantal punten weten wat is behaald tussen een startdatum en een eind datum.
In deze reeks is alleen de eerste datum nog maar ingevuld omdat dat de werkelijk behaalde punten zijn.
In de kolom Y staat het totaal aantal theoretisch te behalen punten.
Wat ik nu wil weten is het moment uitrekenen wanneer de nummer één niet meer is in te halen.
M.a.w. dat het nog te behalen aantal punten van de nummer 2 niet meer voldoende is om over het verschil van nummer één en twee te komen.
beetje omslachtig uitgelegd misschien.
Uitgang-punt is op ieder moment te kunnen zien wie de kampioen is.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
 

Bijlagen

  • PuntenF1.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 34
Zo?
PHP:
=SOMMEN.ALS(B3:X3;B2:X2;">="&AB3;B2:X2;"<="&AB4)



ps.
Perez is met een Z, Stroll en Rusell met dubbel L en Leclerc met een C op het einde ;)
 
Jeetje, Gelukkig stond Verstappen wel goed :).
Slordig door snelheid.
Maar als ik deze formule in een cel er achter zet, komt er 0 uit.

Maar ik heb nu even een kolom er achter gezet met "verschil tot nr 1".
Zolang dit verschil kleiner is als het theoretisch te behalen aantal punten is er nog niets beslist.

Overigens ben ik bang dat mijn kennis van Excel niet toereikend is om php te begrijpen.

Wel bedankt voor je antwoord.
 
En wat zegt dit?
 

Bijlagen

  • PuntenF1.xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 18
Hoi Emields, Dit is eigenlijk wat mij niet lukte. Maar dit werkt. Wat ik interessant vind aan jouw oplossing is het volgende,
Ik kan b.v. na iedere race het datum bereik met een race inkorten, zo ontstaat dan het totaal nog te behalen punten per rijder.
Doordat ik ook een kolom heb gemaakt met verschillen tot de n.r.1 per rijder, ontstaan dan twee waarden.
n.l. de achterstand per rijder tot de n.r. 1 en het theoretisch nog te behalen aantal punten per rijder.
Nu komt ergens in de competitie een punt dat dit aantal niet meer toereikend is om de achterstand t.o.v. van n.r. 1 in te halen.
En daar wil ik nu naar toe.
Voor de goede orde heb ik mijn sheet nog even bijgevoegd met de kolom "verschil met n.r. 1" Je zou dus iedere keer deze cel kunnen optellen bij de uitkomst van het theoretisch nog te behalen aantal punten. dit totdat de uitkomst 0 of kleiner wordt, want dan is de kampioen bekend.
Veel uitleg, maar ga er vanuit wat de uiteindelijke bedoeling. Dit is i.i.g. al heel goed. Daarvoor alvast dank.
En oh ja, Ook zou ik de tabel automatisch willen sorteren op kolom totaal zodat automatisch altijd n.r. 1 bovenaan staat.
 

Bijlagen

  • PuntenF1.xlsm
    16,6 KB · Weergaven: 13
dan zoiets?
 

Bijlagen

  • PuntenF1-2.xlsm
    161,3 KB · Weergaven: 14
Nou dat is al behoorlijk wat het moet zijn, zelfs gereden datums worden bijgewerkt.
Dit ziet er volledig uit.
Eigenlijk is dit wat het moet zijn hoor.
Voor finetuning, ik heb hier en daar wat rijhoogten (lol, is ook een term in de F1) veranderd om het textueel wat mooier te krijgen.
Wat ik nog zou willen, (krijg ik zelf niet voor elkaar in celeigenschappen), is de testen in rij 1 schuin naar rechts te laten lopen.
En als ik een nieuwe kolom 1 invoeg met nummering 1 tot 20, heeft dit dan nog betrekking op de formules.
Ik neem aan dat na invullen nieuwe punten de ranglijst weer geactualiseerd word.

Nou, veel dank alvast. ben er al erg blij mee.
 
het schuinplaatsen van tekst kan je op tabblad uitlijning---> uitlijning.

bij mij neemt hij rij 3 niet mee, als je een rij toegevoegd hebt moet je natuurlijk ook de code aanpassen.
 

Bijlagen

  • PuntenF1-2.xlsm
    27,9 KB · Weergaven: 18
Emields, helemaal naar mijn zin. Even wat testen gedaan en alles werkt. Schuine text verdween eerst achter de blauwe achtergrond, maar is nu ook goed. Hartelijk dank voor de moeite.:thumb:
 
Hallo Emields of anderen.
Mijn ranglijst heeft het een tijdje goed gedaan. Maar sinds gisteren gebeurd er iets geks.
Na het invullen van de punten van Miami gister, als ik dan de macro uitvoer, wordt de rij met punten per race (rij5) naar beneden verplaatst en wordt rij 23.
Ook de kolom AA geven niet meer punten achter nr 1 aan. Dit wordt na macro uitvoering n.m. en het nog te behalen aantal punten staat op 0.
Ik heb zitten zoeken, maar kan niet vinden wat er mis gaat.

Wellicht hier iemand die mij verder kan helpen.

gr John.
 

Bijlagen

  • RanglijstF1.xlsm
    236,8 KB · Weergaven: 9
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan