• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie vergelijken gebruiken als er meerdere overeenkomsten zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

dioth

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mei 2015
Met behulp van de functie index en vergelijken wil ik een bepaalde waarde opzoeken in een kolom en een corresponderende waarde uit dezelfde rij weergeven in een cel. Echter doordat de zoekwaarde meerdere malen voorkomt in de zoek matrix werkt de formule niet goed. Deze pakt namelijk elke keer de eerste waarde die hij kan vinden terwijl ik graag wil dat hij dan de hoogste waarde pakt horend bij de corresponderende zoekwaarde.

Voorbeeld: In mijn document staan verschillende shipment nummers die bestaan uit meerdere orders. Ik zoek op shipment nummer. Nu wil ik dat de formule de grootte van de grootste order van een bepaalde shipment weergeeft. Dat heb ik op deze manier gemodelleerd:

=INDEX(S:V;GROOTSTE(VERGELIJKEN(S2;S:S;0);1);4)

Deze formule werkt goed voor shipments met maar 1 order, maar niet voor shipments met meerdere orders. Waarschijnlijk moet ik een array gebruiken, alleen weet ik niet goed hoe dit moet. Kan iemand mij helpen?

Welkom op het forum. Denk dat je dit wel kan oplossen met een SOMPRODUCT, maar graag even een voorbeeldbestand (Excel) plaatsen.
Zo hoeft de helper niet je situatie na te bootsen en krijg je een, op jouw opmaak, afgestemde formule/code.

Ik heb een vereenvoudigde versie van mijn bestand toegevoegd, omdat een bestand van 39000 regels wellicht iets te veel is om te te voegen.

In het bestand zijn alle losse orders te zien, deze kunnen naar hetzelfde adres verzonden worden. In dit geval worden ze gecombineerd in 1 shipment. In kolom H heb ik hier een shipment nummer aan gehangen. Nu wil ik in kolom L opzoeken wat de totale lading is van een order. Dit kan door in kolom H het shipment nummer op te zoeken en in kolom K te kijken wat de totale lading is voor deze shipment. Zoals ik de formule nu gemaakt heb werkt deze alleen voor shipments die bestaan uit 1 order. In kolom M staat de uitkomst zoals die eruit zou moeten komen.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

met een simpele som.als

Code:
=SOM.ALS($H$2:$H$13;H2;$F$2:$F$13)

Niels

dioth,

in de bijlage een oplossing mbv somproduct en één met een draaitabel

Bijlagen

Somproduct heb je hier echt niet nodig en kan onnodig vertragend werken bij grote hoeveelheden data.
Als je bestand traag wordt dan moet je toch maar eens naar de som.als formule kijken.

Niels

Omdat het bestand inderdaad redelijk traag werd heb ik de formule veranderd in de som.als formule. Hopelijk blijft het bestand hierdoor sneller. Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan