Met behulp van de functie index en vergelijken wil ik een bepaalde waarde opzoeken in een kolom en een corresponderende waarde uit dezelfde rij weergeven in een cel. Echter doordat de zoekwaarde meerdere malen voorkomt in de zoek matrix werkt de formule niet goed. Deze pakt namelijk elke keer de eerste waarde die hij kan vinden terwijl ik graag wil dat hij dan de hoogste waarde pakt horend bij de corresponderende zoekwaarde.
Voorbeeld: In mijn document staan verschillende shipment nummers die bestaan uit meerdere orders. Ik zoek op shipment nummer. Nu wil ik dat de formule de grootte van de grootste order van een bepaalde shipment weergeeft. Dat heb ik op deze manier gemodelleerd:
=INDEX(S:V;GROOTSTE(VERGELIJKEN(S2;S:S;0);1);4)
Deze formule werkt goed voor shipments met maar 1 order, maar niet voor shipments met meerdere orders. Waarschijnlijk moet ik een array gebruiken, alleen weet ik niet goed hoe dit moet. Kan iemand mij helpen?
Voorbeeld: In mijn document staan verschillende shipment nummers die bestaan uit meerdere orders. Ik zoek op shipment nummer. Nu wil ik dat de formule de grootte van de grootste order van een bepaalde shipment weergeeft. Dat heb ik op deze manier gemodelleerd:
=INDEX(S:V;GROOTSTE(VERGELIJKEN(S2;S:S;0);1);4)
Deze formule werkt goed voor shipments met maar 1 order, maar niet voor shipments met meerdere orders. Waarschijnlijk moet ik een array gebruiken, alleen weet ik niet goed hoe dit moet. Kan iemand mij helpen?