• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie voor samenvoegen achternaam en meisjesnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gert Bouwmeeste

Verenigingslid
Lid geworden
28 nov 2007
Berichten
822
Goedemorgen,

Ik ben bezig om een ledenbestand met 100-den leden om te zetten van het ene naar het andere administratiepakket. Ik loop daarbij tegen verschillen in de velden aan. In het oude pakket worden de voorvoegsels, achternaam, voorvoegsels meisjesnaam en de meisjesnaam apart vast gelegd. In het nieuwe pakket de voorvoegsels apart en de rest in één veld achternaam.

Zie bijgaand voorbeeldbestand.

Met een "ALS.VOORWAARDEN"-formule lukt het om het gewenst resultaat te krijgen:
Code:
=ALS.VOORWAARDEN(C8<>"";C8&" "&D8;C8="";D8)&ALS.VOORWAARDEN(F8="";"";F8<>"";ALS(E8="";"-"&F8;"-"&E8&" "&F8))

Ik zou graag een Functie hebben waarbij ik zelf de betreffende cellen kan aanwijzen die ditzelfde doet.

Kan iemand mij hiermee helpen?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld samenvoegen achternaam.xlsx
    10 KB · Weergaven: 26
Goedemorgen Gert, Dubbelklik op cel in Kolom K. Is dit wat je wenst?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld samenvoegen achternaam.xlsm
    15,5 KB · Weergaven: 34
De 'Cancel = true' wordt vaak vergeten,

Dubbelklikken in kolom A.
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
If Target.Column = 1 And Target.Row > 2 Then
 sv = Target.Resize(, 6)
 Target.Offset(, 7).Resize(, 4) = Application.Trim(Array(sv(1, 1), sv(1, 2), sv(1, 3), Join(Array(sv(1, 3), sv(1, 4), IIf(sv(1, 6) = "", "", "- ") & sv(1, 5), sv(1, 6)))))
End If
Cancel = True
End Sub

Of:
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
If Target.Column = 1 And Target.Row > 2 And Target <> "" Then
 sv = Target.Resize(, 6)
 Target.Offset(, 7).Resize(, 4) = Application.Trim(Array(sv(1, 1), sv(1, 2), sv(1, 3), Join(Array(sv(1, 3), sv(1, 4), IIf(sv(1, 6) = "", "", "- ") & sv(1, 5), sv(1, 6)))))
 Cancel = True
End If
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan