Functie vorige regel

Status
Niet open voor verdere reacties.

leenvl

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2011
Ik ben op zoek naar een functie die naar een cel boven een gekozen cel kijkt, bijvoorbeeld dat ik als cel A3 kies en er naar A2 wordt gekeken. Dit kan in Excel ook gewoon, maar als de regel erboven verwijderd wordt (in dit geval A2), wordt er een foutmelding gegeven. Ik wil dus, dat hij dan naar degene die er dan boven zit kijkt (In dit voorbeeld wordt A3 nadat A2 verwijderd is, zelf A2 en zal hij naar A1 moeten gaan kijken.

Ik heb nu onderstaand stuk code, maar daarbij wordt gekeken naar de cel die boven deze functie zit. Hoe kan ik dit aanpassen?

Code:
Function Vorige()
   Application.Volatile
   Test = ActiveCell.Offset(-1, 0).Value
End Function

Leenvl,

Wat jij wilt kan niet, iedere keer dat de berekening wordt uitgevoerd wordt namelijk gekeken naar de cel boven de actieve cel,
niet naar de cel die boven de cel staat waarin je de berekening uitvoert.
Voorbeeld zet in A1 het cijfer 12 en in B1 het cijfer 18.
Zet in A2 =Vorige() en er wordt keurig 12 getoond. Zet nu in B2 =Vorige() en hier wordt ook keurig 18 getoond maar de
cel A2 is nu plotseling 18 geworden reden? er wordt gekeken naar B1 omdat B2 de actieve cel is.

Hoe je het wel moet oplossen weet ik eigenlijk ook niet goed, maar actieve cel kun je hierbij niet gebruiken.

Veel Succes.

Duidelijk, iemand anders een idee? Ik heb in excel een formule gemaakt en die moet automatisch gegevens met de regel ervoor vergelijken. Normaal doe ik dat gewoon met bijvoorbeeld =als(A3=A2;waarde bij waar;waarde bij onwaar). Echter loopt er een vba-script mee die dubbele gegevens verwijderd. Als A2 verwijderd wordt, werkt de formule niet meer. Ik hoopte eigenlijk op een dit soort formule =als(A3=(vorige(A3));waarde bij waar;waarde bij onwaar). Hierbij moet de functie 'Vorige' dus gemaakt worden.

Mocht dit niet kunnen, zal ik moeten kijken of ik de gehele formule als procedure in VBA kan zetten.

Leen,

Probeer de volgende functie eens =A12=VERSCHUIVING(A12;-1;0).
De cel A12 wordt hierbij vergeleken met de cel A11.
Als je de regel van A11 verwijderd blijft de functie werken.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan