Opgelost fysiek geheugen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Paras

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2024
Berichten
4
Ik heb een dell computer waar van mijn fysiek geheugen steeds rond de is 85 procent is hoe kan ik dit naar beneden krijgen

Windows 11 Pro
12th Gen Intel(R) Core(TM) i3-12100T 2.20 GHz
8,00 GB (7,70 GB beschikbaar)
64-bits besturingssysteem, x64-processor
 
Ik zie juist dat van de 8GB 7,7GB vrij is?
 
Ik snap je vraag niet helemaal: je plaatje geeft aan dat er van je 8 GB 7,7 GB beschikbaar is, en je vraagt hoe je dat naar beneden (dus minder beschikbaar) kan krijgen?
 
Vind deze cijfers nog netjes, zeker als je ook nog een interne graka gebruikt.
Dus wat versta jij onder die 85% die zogenaamd verbruikt wordt?
 
Vind deze cijfers nog netjes, zeker als je ook nog een interne graka gebruikt.
Dus wat versta jij onder die 85% die zogenaamd verbruikt wordt?
naar mijn idee is het Fysiek geheugen iets anders dan het werkgeheugen 8,00 GB (7,70 GB beschikbaar)
ik bedoel hier dus het hoog verbruik van het fysiekgeheugen
 
naar mijn idee is het Fysiek geheugen iets anders dan het werkgeheugen 8,00 GB (7,70 GB beschikbaar)
ik bedoel hier dus het hoog verbruik van het fysiekgeheugen

Ik snap je vraag niet helemaal: je plaatje geeft aan dat er van je 8 GB 7,7 GB beschikbaar is, en je vraagt hoe je dat naar beneden (dus minder beschikbaar) kan krijgen?
 
Vind deze cijfers nog netjes, zeker als je ook nog een interne graka gebruikt.
Dus wat versta jij onder die 85% die zogenaamd verbruikt wordt?
naar mijn idee is het Fysiek geheugen iets anders dan het werkgeheugen 8,00 GB (7,70 GB beschikbaar)
ik bedoel hier dus het hoog verbruik van het fysiekgeheugen
 
Fysiek geheugen is gewoon het interne geheugen, vandaar die naam, virtueel geheugen is dat fysieke geheugen inclusief het wisselbestand.
En uit niets blijkt dat er veel geheugen wordt gebruikt, waar zie je dat dan?
 
Ik versta onder fysiek geheugen RAM. En RAM en Virtueel samen is het werkgeheugen.
8,00 GB (7,70 GB beschikbaar)!!!
Wat is het probleem?
 
Laatst bewerkt:
Idd wat Lange Pier al zegt, je werkgeheugen is je fysieke geheugen.
Virtueel geheugen is een stukje reservering van je harddrive dat gebruikt wordt voor veel terugkerende verwerkingen. Windows reguleert dat zelf binnen de vaste/of variabele ingestelde waarden.
Dus wat jij nu laat zien zijn vrij normale waarden en niet iets om je zorgen over te maken.
 
Dat is inderdaad wel veel geheugenbeslag.
Ik heb hier een laptop met 8GB fysieke mem en win11 pro en als die niets staat te doen gebruikt windows 45% van het geheugen.

Kunt u een kijken met Taakbeheer wat de grootste geheugenslurpers zijn? en dat hier aan ons vertellen.
 
Hmm, het gaat om de systeemspecificaties in de tekst en niet om geheugengebruik. Beschikbaar en niet Ongebruikt.

Windows regelt geheugengebruik dynamisch dus hoe meer geheugen des te meer wordt er benut en je kan dit geheugengebruik in Windows per programma beperken. Dus u zou in Taakbeheer moeten nagaan of er onevenredig veel door een bepaald programma gebruikt wordt.

Vaak starten programma's al bij voorbaat op. Office is een voorbeeld van een programma wat dat kan doen. Dit is een keuze bij instellingen. Vaak maakt het in tijd weinig uit dat een programma al in het geheugen werd geladen.

Een updater binnen een programma kan geheugen wel eens niet vrijgeven. Goed opletten dus, wat er wordt afgevinkt. Op de achtergrond draaiende programma's zoals virus en malware scanners, indexeerders of een cloud service, kunnen ongemerkt en onredelijk veel geheugen gebruiken.

Een grafische kaart kan wel eens computergeheugen gebruiken. Dat is per definitie zo als de grafische chipset van het moederbord wordt gebruikt. Als dat zo is, misschien kan u dan in de BIOS instellingen dat geheugengebruik beperken.

Om geheugen geforceerd vrij te maken kan er een geheugenmanager geïnstalleerd worden. Het virtueel geheugen op de harde schijf zou dan wel meer gebruikt kunnen worden. Een goede vind ik Wise Memory Optimizer.

Als u gebruik maakt van slaapstand dan natuurlijk af en toe uit zetten en opnieuw opstarten. Omdat in slaapstand de zelfde processen actief blijven.
 
Volgens mij is hier geen sprake van een probleem maar van een onjuiste interpretatie van de gegevens. Kijken onder Taakbeheer
C:\Windows\System32\Taskmgr.exe en
%windir%\system32\perfmon.exe /res
en dan zien we verder.
Laat Windows het virtueel geheugen voor alle stations automatisch beheren.
Of zet alles op begin 9216 max 18432 dan is het ook goed.
Zit onder:
C:\Windows\System32\SystemPropertiesAdvanced.exe

De opdrachtregels plak je gewoon in > Run = Uitvoeren = Wintoets+R
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan