G-DATA 10 Tb in orde maar geen schijfletter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Zucht... ben ik weer.

Zit heel erg omhoog met m'n backupschijf die in orde lijkt te zijn (nog nieuw en keurig via tool GDATA geformatteerd bij ingebruikname).

Van het ene op het andere moment niet meer zichtbaar in verkenner. In schijfbeheer wel ok, alleen de naam die ik hem gegeven heb is verdwenen, net als de zichtbaarheid (zoals ik al schreef in de RAW topic).

Dit moet toch eigenlijk vrij eenvoudig op te lossen zijn? Alleen zie ik via Google weer enorm veel oplossingen die geen oplossingen zijn. De 'standaard' oplossingen, zoals formatteren etc. Maar ik kan deze data niet backuppen en de schijf lijkt gewoon ok.

Las wel ergens dat GDATA schijven eigenlijk gemaakt zijn om altijd te werken, dus ik zal de hoofdschakelaar van de comp maar aan laten staan. Misschien ben ik voortaan verschoond van deze ellende.
Hij heeft een EFI systeempartitie, for what it's worth.

Dit zie ik nu in Schijfbeheer - met weer veel dank voor het meedenken!

GDATA10TB.png

Met Testdisk e.e.a. nagelopen.

Deze meldingen krijg ik:

Boot Sector:
Status: Bad

Sectors are not identical (!)

A valid NTFS Boot Sector must be present in order to access any data; (joh) - even if the partition is not bootable.

Allemaal prima, maar hoe behoud ik nu m'n bestanden??

Mooi overzicht van Testdisk handelwijze!

't meeste is me wel redelijk bekend.

Na analyse nu voor Rebuild BS gekozen.

EDIT: dit is niet gelukt.
Toen gekozen voor vervanging MBR en opnieuw opgestart.

Na opstarten zie ik nu wel een schijfletter, maar kan nog nergens bij.
Verder met Testdisk.

Met L (/Deeper search) krijg ik wel het overzicht:
Met P krijg ik de melding 'Support for this filesystem hasn't been implemented'. (P MAC HFS).
Met Backup krijg ik dus de 3 aanwezige partities te zien (EFI/P MAC HFS/P MS DATA) Op deze laatste staan dus die G-Utilities om te formatteren volgens onderstaande werkwijze.

Dat is naar mijn idee de ellende van al die GDATA schijven: men geeft je de keuze óf alleen voor Windows geschikt óf voor zowel Windows als Mac.
Omdat ik met deze keuze problemen kreeg bij m'n eerder aangeschafte GDATA schijf, nu weer heel netjes en veilig gekozen voor alléén Windows.

Leidt ook dít weer tot problemen.

Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik er achter dat er niets terug te halen valt met Testdisk. Helaas.

Wel Minitool Data Recovery laatste versie plus licentie aangeschaft. Heb er goede hoop op.

Allemaal om 1 project...

Heel langzaamaan zie ik dan nu bestanden verschijnen - die ik ook kan recoveren (aantal getest) - maar waarvan bijv. video zonder audio is en audio (met bijbehorende video) zonder video. Wordt vermoedelijk een lange weg.

't is dat het 't waard is...

Dat heet een lijdensweg!

Daar is een simpele oplossing voor om dit te voorkomen: maak een of twee backups....
Als je dat niet doet vind je het blijkbaar niet belangrijk hoorde ik laatst iemand tegen een slachtoffer zeggen.... Wel stevig maar wel duidelijk....

@route99: wat denk je zelf

Dan heb je niet alles gelezen.

Maar even voor jou: zowel GDATA 6Tb als 10Tb HD hielden er bijna gelijktijdig mee 'op'.
Videoprojecten van zo'n 600Gb gemiddeld. Heb soms een 3e backup.

Maar na een kleine week van zwoegen heb ik nu dan eindelijk al 272 .mp4 bestanden waarvan het recoveryproces uurtje geleden in gang is gezet.

De aanhouder wint.

Je hebt er keihard aan gewerkt.
Maar: Een backup is pas een backup als je de restore getest hebt (=validatie) ... en dat lukte niet.... dat bleek helaas nu wel...
Administratief & praktisch gezien kan ik de 10 TB keuze prima snappen.

Maar: Hele grote schijven zijn in mijn perceptie ook een heel groot risico. ALS er wat mis gaat dan heb je ineens ontzettend veel data te redden en het kost ontzetten veel tijd, dus een schijf die al kantje boord zit om om te vallen..... die werd daarmee nog een keer aan voor haar een hele stressvolle reddingsprocedure bloot gesteld. Als de schijf het dan begeeft ben je een deel van de data zo wie zo kwijt als er geen goede 2e backup is.
Met 2 tot 4 TB ben je iets goedkoper uit en met meer risico spreiding. Alleen moet je wel voor een goed schijf-/aansluitmanagement zorgen om het overzicht te bewaren. Dat is wel heel duidelijk in jouw situatie. Een 24 bay NAS is bepaald niet goedkoop, dus je zult iets anders moeten zoeken wat toch hanteerbaar/traceerbaar is.

Wel errug vervelend dat die G-schijven zich zo gedragen. Naast via Google ....heb je al contact gehad met de leverancier of de makers? De betrouwbaarheid van backups is een heel groot goed.... is erg vervelend als het je treft dat het niet werkt.

Edit: Iets deze. Kun je er 16x 3.5 "HD's in kwijt. Nog betaalbaar.

Laatst bewerkt:
De backups werken altijd - nooit problemen mee. Ik kopiëer altijd handmatig de gewijzigde bestanden omdat ik geen vertrouwen heb in tools die dit doen - maar da's weer wat anders.

Formatteer ik nota bene met de G-Utilities tool van de schijf/fabrikant zelf, krijg ik nóg dit soort zaken.
Helpdesk gaf 1x antwoord met standaard oplossingen, kabeltje/andere USB ingang, hebt u ze wel veilig verwijderd en gedateerde links (over W8 etc.). Dat heb ik dus ook maar gelaten voor wat het is.

Gelijk heb je met grote schijven. Ik verspreid m'n projecten waar ik aan werk nu over 2/3 schijven. Verschillende schijven die hier al jaren draaien en nooit problemen geven (LaCie, reeks WD's, Seagate). Écht niet meer van GDATA naar GDATA.
Nota bene dit soort schijven gaan kopen omdat het zéér aanbevolen werd door een vmg. televisieprogrammamaker/-editor die geen andere schijf aangeleverd wilde krijgen.

Ik heb die grote schijven omdat m'n projecten steeds groter worden. Volgende maand een 4 daags jazzconcert filmen en dan zit ik 's nachts in 'n hotel op laptop en ext. HD dus nog te kopiëren....:rolleyes:

NAS is natuurlijk mooi, maar stel je nu 'ns voor dat een soortgelijke situatie optreedt als ik nu ervaren heb: 2 schijven met werkproject en backup vallen bijna gelijktijdig uit. NAS is ook niet heilig. Mooi product overigens op zich (via je link).

Inderdaad is schijfmanagement van belang, maar daar heb ik naast de gegeven schijfnamen ook wel een systeempje voor.

Nu weer bezig met alles te checken: backups maken van backups. Heb ik wel van liggende en lopende projecten overal 2 versies staan op betrouwbare schijven...

Aanvullend: godzijdank ook m'n projectbestand - laatste versie - weer terug.

2019, April 7, Theater Kerkrade, Joost Zoeteman - Gypsy Swing Kwartet.00_08_48_20.Still031.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi werk... mijn zoon zit in documentair fotografie, heel veel data maar wel een stuk minder dan jij uiteraard... maar toch...

In 2011 zag ik dat ie zelf vast liep met zijn backups... teveel losse schijven en een kleine NAS van 1 TB.
Te druk om zelf eea goed op te zetten en was zelfs deels zijn start foto's als 17 jarige starter gemaakt in een andere gebied aan het overschrijven vanwege het beschikbare budget...
Heb hem toen aan geboden twee Linux servers te bouwen (2011) , de 2 TB disks waren toen zeer betaalbaar ca 6 tientjes, daar er 8 van gekocht meteen om 2 servers te bouwen.
Deze Samsung HJ types zijn super en draaien nog steeds. Baracuda's daarna... vreselijk een ramp, heb er van de 5 er 4 geclaimd voor garantie, 3 maanden na de 2 jaar, toch gekregen door het via FB te doen... Heb toen wat aanvulling met WD Red gedaan, maar kende toen Backblaze nog niet anders was het zeker HGST geweest.
https://www.kitguru.net/components/...iability-report-praises-drives-by-hgst-again/
Zoals met alles .... het is geen garantie voor de toekomst, maar je zou nog wel eens bij Backblaze kunnen kijken hoe de G-disk zijn (welk merk disk zit daar in?)
Ik zou eerder afgaan op Backblaze reports (2018) dan op een excusez moi les mots... "een kreet van 1 iemand "....

Hoe dan ook, je zit nu op de blaren en das niet prettig.
Fijn dat je iig "laatste versie - weer terug" hebt.

Wij copyen onder Linux ook met de file manager. Heb twee Debian 8 servers voor hem draaien, waarvan 1x extern (!) waarin 6 HD's kunnen en via USB kan ik nog met een convertor additionele HD's plaatsen tot ca 10-12 in die kast. En er ligt een vast kloon schijf zodat bij uitval van de Debian disk , in minder dan 5 minuten de stekkers omgezet zijn en de server weer draait op de kloon disk. De severs zijn remote via TV te benaderen, maar ook op een Webdav gebaseerde share niveau wereldwijd bij de data te komen (port 443/ SSH), veel veiliger dan FTP/SFTP.. Hij krijgt wel eens een bericht of hij binnen 2 uur een foto kan leveren dat kan hij via een Webdav app op zijn mobiel onderweg zelfs doen. Even op 1 delen via Wetransfer.

Ik vind een server toch net iets flexibeler qua hardware dan een NAS. NASsen zijn vooral iets zuiniger. De High Tower kasten bijvoorbeeld zijn allemaal krijgertjes van mensen die dat af wilden staan... Oude keyboards had ik er nog liggen... en de Linux kennis was mijn mazzel , ik ooit zelf de behoefte in het pre-ADSL tijdperk een kabel verbinding met de buren te delen, heb toen Linux me eigen gemaakt en een router/server gebouwd... met een mooie firewall waarachter we de zaak konden delen.... we waren in eens van die dure telefoontikken af bij inbellen... (jaren 90-tig...).
Terug naar mijn zoon: Per server waren we in 2011 toen ruim 400 euro kwijt (4 x 2TB toen) een koopje tov een NAS destijds van die grootte... en... flexibel/ uitbreidbaar... ga maar eens een 6-10 bay disk NAS kopen... En met de LTS versies van Debian schuif ik telkens mee, is nu 1x gebeurd, van Debian 6 naar 8 gegaan. De hardware kan nog wel een nieuwere versie aan, dus volgend jaar naar Debian 9 “Stretch”, die dan LTS .
Die Icy Dock ga ik ook eens in de gaten houden, heb er zelf nog geen ervaring mee, maar qua prijs toch wel interessant als je er 16 wilt hebben.
Eens uitzoeken hoe die met Linux samenwerkt, heb er simpel weg nog niet naar gekeken.

Het belangrijkste nu: Fijn dat je iig "laatste versie - weer terug" hebt.:thumb::thumb::thumb:

Edit : die Icy kan maar 2 3.5"disk aan en de rest is 16 x 2.5"disk.... over en uit... helaas.....

Laatst bewerkt:
Ah, je bent een expert! Goed om te weten :thumb:

Weet je overigens hoeveel experts autodidact zijn ;-)

Zit al jaren in 'n situatie als je zoon: te druk om nét even wat meer te kunnen kijken naar andere zaken.

Allemaal weer bedankt voor het meedenken en reageren! Alles is waardevol.

Zal het onderwerp op opgelost zetten, ondanks dat de kern niet opgelost is. Mogelijk kunnen andere mensen hier dan tóch mee geholpen worden.

Geen idee... ;)

G-disk zijn (welk merk disk zit daar in?)
Als je dat nog wilt nakijken. weten we dat ook weer.

Succes verder!

Heb je een goede link naar het product dan kijk ik zelf wel even. Tnx...

Ik vind hun Red versie ook niet zo goed als als de HGST disk uit die tijd. Nu heb ik zelf geen recent vergelijkingsmateriaal, maar deze 10TB klonk ook niet geweldig...
De 3TB Red van mij komt uit de FRX serie en die was in 2018 een van de slechtste.. (6 TB versie daar).
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2018/
Toen ik hem kocht zag het er nog redelijk uit, maar de HGST heeft zich toch wat constanter ontwikkeld sindsdien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan