G5 Start Laagzaam!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

OmegaMachine

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
65
Hallo,
Ik heb al eerder gevraagd dat mijn PomerMac G5 laagzaam op start.
Ik werd geholpen en ja hoor mijn G5 ging een stuk sneller.

En tot nu toe is het snel maar nu is het zo.
Dat na de grijs bleed met de logo en de blauw scherm kom ik in mijn desktop maar daar duur het lang om de objectdock en de rest te laden.
Heeft iemand hier een oplossing voor!

Ik had nog gisteren vele programma's verwijderd.
Zoals Imovie, IDVD, Iphoto die waren mee geinstalierd met de mac os x 10.5.8
Ik draai op mijn g5 mac os x 10.5.8( is deze versie wel een goeie):confused:

G5 prosessers daul core 1.8Ghz
met 160 Gb
2 GB aan ram

Dank jewel
Omega
 
Heb je PRAM wel geleegd? Daar staan een aantal voorkeuren in.
Opstarten met ALT+CMD+P+R. De gong moet je twee keer horen.
 
ja dat heb ik gedaan en het ging een stuk sneller maar nu is het bij de desktop heel langzaam
 
Je zou even in je Console moeten kijken wat er zoveel kracht vraagt!
Hulpprogramma's>Console.
Er moet iets zijn wat heel veel resources vraagt.
Laat me weten of het lukt.

Groet, Peter
 
ik ben in de console geweest ik kreeg veel brichten.
ik weet niet wat ze zijn. ik heb ze maar verwijderd.
wat moet ik eigenlijk doen bij de console?
 
In je Console kan je zien welke processen er bezig zijn om jou machine zo te vertragen.
Hoe vol staat je harde schijf? Dat kan ook het probleem zijn.
Groet, Peter
 
Of heb je een boel programma's die mee opstarten met je systeem? Zoals, mail openen bij inloggen dat soort dingen. Dat vertraagd het opstartproces enorm!
 
ik heb even er naar gekeken en idd het staat veel aan zoals ituns helper mail enz enz.
maar hoe kan ik deze nou uit zetten en hoe kan ik te weten komen welke noodzakelijk zijn.
 
Als je eenmaal opgestart bent, kun je in je dock (die balk onderin met iconen) zien welke programma's aanstaan. Je Console (activiteitenweergave) daarin staan ook voor het systeem belangrijke programma's, dus die gebruiken we nu even niet. Klik in het dock op het programma wat aanstaat, maar dan met je rechtermuisknop (of als je die niet hebt,
met de CTRL toets en gewone muisknop. Je krijgt dan een menu met opties, bij opties kun je dan aan of uitvinken "open bij inloggen" als je het uitzet, starten deze programma's niet meer op, waardoor je Mac sneller zou moeten starten.
 
@macfreak
hoe kan ik zien op mijn G5 dat de hard schrijf bijna vol is.

@tumbtack
ik heb bij mijn objectdock gekeken en bij geen een programma staat ""open bij inloggen'' aangevinkt
 
Kijk eens onder je map Hulpprogramma's. Daar staat ook je Schijfhulpprogramma in.
Als je die opstart dan kan je daar in kijken hoeveel geheugen je nog hebt.
En ook kan je kijken naar je S.M.A.R.T. status. Als er gecontroleerd of OK staat is hij goed. Als er iets fout is aan je harde schijf, dan geeft hij dat daar aan.

Groet, Peter:cool:
 
Of gewoon ff zo'n chache delete met het booten... Ik weet alleen niet meer de toetscombinatie ;)
 
@macfreak
ik heb het bekeken en nee mijn hardschrijf is niet vol
het is 150 GB en er is 70 GB aan vrije ruimte
 
Het maakt niet uit van die programma's IDVD of Imovie.
Ik gebruik alleen Logic Studio 8 op mijn G5. Dus geen Internet cookies enz..
Ik heb bij hard drive hulp laten controleren en de status was o.k.

Ik denk niet dat het komt door de installatie want ik doen bijna elke half jaar een verse installatie op mijn G5.

Ik snap eigenlijk niet waarom altijd als ik een verse installatie doen dat ik de programma's zoals IDVD en Imovie enz. erbij worden geïnstalleerd, Maar ik kan ze gewoon toch verwijderen.
 
Maar je hoeft niet elk half jaar opnieuw te installeren. Het is geen Windows.;)
Ja, je kan ze gewoon weggooien.
En je kan tijdens het installatieproces zelf aangeven wat geïnstalleerd wilt hebben.
Je kan ook eventueel terug gaan naar Tiger. Is wat minder zwaar voor je machine en alles blijft toch wel werken.:D

Groet, Peter
 
Leopard is wel goed alleen in de begin heeft die wat vertraging maar eenmaal opgestart is het een beest,

bovendien ik heb geen cd van Tiger,
 
Maar dat hij wat trager opstart heeft vooral te maken met de resources (bronnen) die hij aanroept.
En dat kan je weer volgen met je Console. En er schiet mij net iets te binnen. Kijk eens naar iStatPro. Dat is een widget en daar kan je precies je processen nakijken.

Groet, Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan