Gaat het nog lukken of nieuwe router?

• Onderwerp starter Onderwerp starter xemx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Beste helpmij-ers,

Al jaren heb ik een Sitecom WL-143 router en al jaren lukt het maar niet om er draadloos mee te internetten (bekabeld geen probleem). Geregeld probeer ik het weer, maar ik vind niet wat er mis gaat . En zo internetten wij nog steeds bekabeld. Het lukt om draadloos verbinding te krijgen, maar die wordt geregeld (elke dag of om de paar dagen) verbroken. Soms lukt het dan wel snel weer verbinding te maken, soms duurt het een tijdje. Vaak is de router dan ook niet meer te zien tussen de draadloze netwerken die de netwerkadapter van mijn laptop oppikt. Ik sta nu op het punt om een nieuwe router te gaan kopen, maar wil toch graag nog een keer jullie advies vragen. Ik heb namelijk nu een Blackberry en hoewel die de router ook niet altijd kan vinden, kan die wel vaak verbinding maken met draadloos internet, ook als de laptop dat niet kan. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Kan ik het probleem oplossen door een nieuwe router te kopen of loop ik dan tegen dezelfde problemen aan? Hieronder een beschrijving van het probleem en wat ik al geprobeerd heb. Met dank aan al die informatie die op Helpmij te vinden is :thumb: !!!
Ik heb een Motorola surfboard SB5101B modem, de router is een Sitecom WL-143, Laptop: Acer Travelmate 5320 , Blackberry 8520, Windows Vista. Met een Acer Travelmate 5515 heb ik dezelfde problemen.

Geprobeerd/gecontroleerd:
- Geen duidelijkheid wat de verbinding weer aan de gang krijgt: het volgende heeft allemaal wel eens geholpen, maar helpt nooit altijd: modem en router tijdje van de netspanning af, herstarten router, ander kanaal en kanaal vastzetten
- In de tijd dat ik probeer met deze router draadlos te internetten, zijn wij al verhuisd en we hebben ook een nieuwe laptop
- De lease van de netwerkadapter staat op een paar dagen
- Imac beveiliging eraf: maakte niets uit
- Router ingesteld op alleen g-mode
- Apparaten hebben uniek IP-adres en subnetmask is 255.255.255.0
- Andere encryptie in plaats van WPA-PSK TKIP geprobeerd: hielp niet
- IP-adres vernieuwen hielp niet
- Firewall uit maakte niets uit
- Keep connection aangezet in instellingen router
- Macadres kloonen maakte niets uit
- DHCP server uitzetten: werkte niet
- Andere modem kiezen bij het instellen van de router: nog meer problemen
- Externe, extra gevoelige netwerkadapter proberen: zelfde probleem
- Verbinding maken met BlackBerry: gaat niet altijd, maar vaak wel en ook wel eens als laptop geen verbinding kan maken
- Pingen alles is okee, als ik verbinding heb...
- Firmware router is update
- Met het programmaatje inSSID gekeken naar de verbinding: het signaal is in vergelijking met de signalen van mijn buren erg zwak, dat heb ik wel op kunnen krikken met aluminiumfolie, maar het blijft relatief zwak.
- inSSID geeft als fabrikant Turbocomm Tech Inc aan: ik zou daar Sitecom verwachten?
- De eigenschappen voor de netwerkadapter zijn ingesteld zoals in de handleiding staat (automatisch IP-adres en automatisch DNS)
- Als ik een tijd niets doe, heb ik op een gegeven ogenblik ook weer verbinding
- In energiebeheer staat niets ingesteld waardoor de netwerkadapter uitschakelt
- Sitecom en Casema/Ziggo boden geen oplossing. Sitecom dacht dat de modem niet meer goed was (maar zonder router nooit problemen) en Casema dacht aan kabelbreuk, maar 4 nieuwe kabels verder nog steeds hetzelfde probleem. De kabels zijn “straight-cables”, geen crosscable

Heeft iemand een idee? Hoe liggen mijn kansen dat ik dit probleem niet heb als ik een andere router koop?
Bedankt,
Angela

Afhankelijk welke firmware versie je hebt op je router zou je kunnen kijken of hier een firmware-update is die je kunt installeren op de router.

Let op dat als je huidige firmware versie lager is dan 2.45 je éérst firmware 2.45 moet installeren voordat je aan de slag gaat met 2.50.

Of een nieuwe router hetzelfde probleem zou kunnen hebben is niet te bepalen. Misschien kunnen mensen advies geven als je ook vermeld welke provider je hebt en welke abonnements-soort en wat voor Internet-gebruik je hebt. Vooral Bittorrent-downloaders kunnen een router zo zwaar belasten dat een matige router ervan op tilt slaat.

Tijs.

Download ook eens het gratis programma inssider . Hiermee kun je eens kijken of er nog meer mensen op dezelfde kanalen hun draadloos internet hebben. Indien dit het geval is, wijzig dan eens het kanaal in je router. Dit wil vaak helpen.

@RogerS: Vlgs. mij heeft de topic-starter dat al gebruikt (alleen met een verkeerde naam)?
- inSSID geeft als fabrikant Turbocomm Tech Inc aan: ik zou daar Sitecom verwachten?

@topic-starter: Als je inSSIDer toch niet had gebruikt (om bijv. het optimaal draadloos kanaalnummer te vinden voor je draadloze netwerk):
downloadlink

Tijs.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik bedoelde inderdaad inSSIDer, waarmee ik naar mijn draadloos netwerk heb gekeken en het meest optimale kanaal heb bepaald. Ik heb de nieuwste firmware versie (2.50) van de router geinstalleerd. Ik heb Z1-internet van Ziggo en gebruik het alleen voor e-mailen en surfen en soms podcasts downloaden (overigens dit laatste nog nooit draadloos gedaan).

Gegeven wat je allemaal al gedaan hebt heb ik geen tips meer zo snel.
Hopelijk komen helpers nog met aanschaf-tips nu je ook het gebruikte abonnement, provider en je surfgedrag hebt vermeld.

Tijs.

Dat zou fijn zijn. Bedankt voor het meedenken en de tips, Tijs.

Voor wat het waard is: Anderen hier op het forum hebben Netgear routers aangegeven als algemeen goed, betrouwbaar etc.
Hopelijk komen er nog antwoorden in die andere discussiedraad over dat specifieke type Netgear router.

Tijs.

Je kan nog een ding proberen: staat op je router wel SSID aan, zodat je makkelijk je netwerk kan vinden?
Staat in de laptop je netwerk als voorkeurnetwerk vermeld?

Je problemen doen mij denken dat er vele WLAN's in de buurt zijn, met als gevolg dat er geen performance of verbinding meer mogelijk is. Je hebt ook niet vermeld welke encryptie je gebruikt.

Wat natuurlijk blijft is dat de firmware van 2005 is, en dat jet dus een heel oud router is. Persoonlijk vindt ik de routers in de blauwe kast heel fijn werken, of anders de fritz..x. Maar ja, smaken verschillen.:thumb:

Dank je voor je reactie! SSID staat aan en het netwerk is voorkeursnetwerk op mijn laptop. Als ik geen draadloze verbinding kan maken is de ene keer het netwerk wel te zien tussen de draadloze netwerken, een andere keer niet. Ik gebruik WPA-PSK TKIP als encryptie en heb ook andere encryptie in plaats van WPA-PSK TKIP geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Ik weet niet wanneer het veel is wat betreft de hoeveelheid andere WLAN's in de buurt. InSSIDer vindt er 13. Het lijkt me toch eigenlijk dat half Nederland dan dergelijke problemen zou moeten hebben? Ik ga ook eens naar de Fritz.. routers kijken. Wat bedoel je met "routers in de blauwe kast"? Ik heb niet echt een voorkeur, weet er te weinig van, dus baseer me op wat ik op internet vindt en dat ik iets heel "sterks" wil, in de hoop dat dat helpt.... Voorkeur voor de netgear komt onder andere ook doordat het veiliger voelt een router te nemen die familie is van de router die mijn internetprovider aanraadt.

Ik vraag me steeds maar af of de "lease-tijd" ermee te maken kan hebben. Die staat op een paar dagen en dat zou goed moeten zijn, maar wat betekent dat? Een paar dagen lijkt zo kort?

Wat je vergeet is dat elk computer/laptop die een DHCP-lease heeft gekregen zal proberen om vóórdat de lease-tijd verlopen is die lease-tijd (alvast) te verlengen. Dus (als de computer/laptops regelmatig worden aangezet, in ieder geval binnen de periode dat de lease geldig is) houd elke computer/laptop de lease.

Het aanvragen/verlengen van een DHCP-lease is natuurlijk een kort proces (1 of een paar seconden), en normaal gesproken gaat de verbinding daar niet van onderuit. Maar het kan natuurlijk zijn dat dat er tóch problemen komen, vandaar mijn suggestie om het aantal DHCP-vernieuwingen te beperken door een verlenging van de lease-tijd (jij had echter blijkbaar een onbeperkte lease-tijd aangegeven, dus in jouw geval is de lease-tijd 'bekort').

Goed, dat is de LAN-kant van het verhaal. Problemen met DHCP-leases kunnen ook aan de Internet/WAN kant optreden, maar je hebt daar zelf niets te zeggen over de lease-tijd, want die wordt door de provider vastgesteld. Meestal is de lease-tijd een half uur of zo (zodat je de provider-modem maar een half uur of zoiets hoeft uit te zetten als je de thuisrouter vervangt voor een andere).

Het is dus (theoretisch) mogelijk dat er een probleem zit in de vernieuwing van de lease aan de WAN/Internet kant van de router.

Daarnaast kun je nog tegen Ethernet-problemen aanlopen (netwerkkaart XXXX werkt niet lekker samen met thuisrouter XXXX, thuisrouter XXXXX werkt niet lekker samen met providermodem XXX etc.), en soms helpen juist daar firmware-updates van thuisrouters.

Samenvattend: 2 dagen lease-tijd is prima, en in jouw setup maakt het voor de pc's/laptops niet uit welk ip-adres ze krijgen van de thuisrouter, dus zelfs een lease van een ander ip-adres is geen probleem hier (als de computers/laptops een tijdje niet aan het thuisnetwerk gehangen hebben).

Tijs.

Wat een uitgebreide en fijn duidelijke uitleg, Tijs :thumb:
Misschien niet nodig, maar wel erg leuk voor mij om het beter te begrijpen. Dank je wel dat je die moeite hebt willen doen!
Angela

Ik heb de Netgear WNDR3700 besteld. Ik laat natuurlijk weten of het werkt. Heel hartelijk bedankt allemaal voor het meedenken!
Angela

Ik heb de Netgear router nu 5 dagen en heb die 5 dagen geen problemen met de draadloze verbinding gehad (op 2.4Ghz), behalve even toen ik tegelijkertijd met mijn Blackbery en de Laptop verbinding probeerde te maken ;) Tegelijk online zijn, gaat prima, maar het ging even mis toen ik op hetzelfde moment verbinding wilde maken. Waarschijnlijk ook omdat met de Blackberry verbinding maken nog niet helemaal soepel gaat. Ik moet op de Blackberry wifi aan en weer uit en weer aanzetten voor ik een werkende verbinding heb, dat zoek ik nog uit. Maar verder draait het als een zonnetje en ik ben dus helemaal blij :D:D:D
Ik vind de Netgear WNDR3700 router overigens ook een fijne router. WPS, knopje om aan en uit te zetten en een knopje om wifi aan en uit te zetten. Instellen is duidelijk en makkelijk. Alleen jammer dat in de wizard het wijzigen van je wachtwoord om toegang tot de router te krijgen niet wordt meegenomen, in ieder geval heb ik dat gemist. Maar verder duidelijk, overzichtelijk en makkelijk in te stellen.

Heel erg bedankt voor het meedenken en de informatie :thumb: !
Angela

Fijn dat je er wat aan hebt gehad.

Graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan