Game-desktop a 1200 euro dat 5 jaar mee moet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanwopereis

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2009
Berichten
15
:DHallo,

Na eens gekeken te hebben naar de verschillende benchmarks, mijn budget, de keuze en de compatibiliteit, kwam ik uit op het volgende systeem...:

Op http://www.salland.eu:

Voeding: Nexus Technology RX-1K Modular 1000 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating € 117,64
Processor: Intel Core I7 920 2.66 GHz, Boxed, Excl. Videochip, Quad Core € 206,68
Processor koeler: Asus Triton 81 € 37,82
Geheugen: OCZ Obsidian 6 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Kit Of 3 € 126,04
Moederbord: MSI X58 Platinum € 184,03
Grafische kaart: GigaByte GeForce GTX 260 (super overclock versie) € 144,54
Hardeschijf: WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 64 MB, Sata III/600 € 75,12
Kast: AeroCool Vx-e € 42,02
Led lampje: Sunbeam Laser Beam Blauw € 2,52
Fan-controller: Akasa Fan Control+ Zilver, 3,5 Inch € 13,45
2x zijkant fan: Antec TriCool 120 DBB Fan 120 Mm, 1200, 1600, 2000 RPM € 16,81

Lijkt dit ergens op... ?
Ik heb eerst een processor gekozen.. die me goed genoeg leek (prijs/kwaliteit). Ik heb het nietzo op Amd en ati.. ga liever voor intel en n-videa.
Aan de hand van de processor een moederbord gezocht dat het best uit tests kwam in combinatie.
De harde schijf leek me goed aan de hand van de toeren en 64 mb cache.
Geheugen is 6 gb omdat ik ook nog weleens polynomen moet plotten in maple, evenals berekeningen uitvoeren, die me laptop minstens een kwartier kosten.. en aangezien me huiswerk alleen maar zwaarder wordt.. Daarnaast heb ik liever nu 6 gb.. dan dat ik over 4 jaar nog een keer 2 gb bij koop. (Dan leg ik daar graag nog 30 euries voor bij)
Voeding lijkt me genoeg .. al ben ik daar niet heeeeeel zeker over. Verder kreeg de voeding een 80 plus rating. Vandaar.
De kast moet gewoon goede koel mogelijkheden hebben.. vandaar de aerocool.. alleen weet ik niet of hier alles in past.
De fan controller leek me gewoon handig ( mits ie aangesloten kan worden ).

Nu heb ik dus een aantal vragen...

- Is dit allemaal compatible?
- Gaat alles in de computerkast passen?
- Kan ik de fan-controller aansluiten?
- Zijn de onderdelen goed of zijn er onderdelen vervangbaar met een betere / even dure / even compatible onderdeel.
- Is deze pc compleet?(excl. ext.)
- Is de 1000 watt genoeg?
- Kan ik hier diehard mee gamen?
- Kan ik hiermee over 5 jaar nog steeds semi diehard mee gamen.. ( let op.. niet te verwarren met Die Hard)
- Is de processor koeling voldoende?

Al met al kost deze pc iets van 1200 euro.. Daar wil ik ook op blijven hangen.

Alle opmerkingen zijn natuurlijk welkom;).

In ieder geval alvast bedankt!:d
 
niet echt logisch in mijn ogen.

5 jaar is voor een pc een eeuwigheid..in die 5 jaar komen er nieuwe technieken / hardware uit.
Geen enkele Game pc houd het 5 jaar uit zonder upgrades.

1000W is veeeelste veel, heb je niet nodig. neem bv een "zuinige" , stille 600 700W of iets. => 60/70 eurie

De grafische kaart is nu al vrij oud en niet bijzonder. Wil je hiermee een lange tijd (3jaar) mee verder willen, dan zul je na een nieuwe generatie (DX11) kaartjes moeten kijken. ATI 5850/5870 GTX470/GTX480
 
Helemaal eens met mukkel.
Daaraan zou ik willen toevoegen dat je qua CPU koeling met de Asus niet echt een topper in huis haalt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Scythe Mugen 2.
 
Die videokaart daar zat ik al over te twijfelen.. had al zoiets gelezen met dat dx11.. Maar de gtx 470 is al 200 euro duurder... Misschien toch maar een Ati..
Wat is aan te raden dan? Welke opties zijn wel krachtig genoeg met dx 11.. ?

Die koeler, bedankt! Dat wist ik niet.. ik keek gewoon naar wat andere mensen erbij hadden gehaald ( zie je op de bestel site.. )

Wat betreft die 5 jaar... Het gaat me er gewoon om dat die pc slechter wordt in de loop der tijd.. maar over 5 jaar mag hij dan ook gewoon wel slecht zijn.. Alleen hij moet in verhouding nog wel snel genoeg zijn om toch nog wel een beetje te kunnen.. Hoeft natuurlijk geen nieuwste games enzo vlekkeloos te zijn..

Zie het meer als: Ik heb nu een dimension 8400 van dell.. die ik in 2004 heb gekocht ( ja, toen wist ik nog niet dat dell crap was)
Die computer die kan er nog wel mee door.. maar is eigenlijk net iets slechter dan ik gehoopt had dat ie nu zou zijn..

Maar daar is dan ook nauwelijks iets fatsoenlijks mee up te graden.

Ik wil in die 5 jaar natuurlijk best een keer een upgradetje ertegenaan gooien..
Maar niet over 3 jaar weer een nieuwe kopen..

Maar w.b. de videokaart.. heeft iemand misschien een optieslijstje voor me ? Want t zijn er zoveel.. en het blijft lastig..

De voeding is ook mede dankzij die upgrades zo groot..:p
Kost niet zo heeeeeeel veel meer.. dus heb het ervoor over..
 
Oja! Ik keek recht over de 4 opties voor de videokaarten heen..

Klopt het lijstje :

best
Geforce 480
Geforce 470
Radeon 5870
Radeon 5850
minst

?

En what about de radeon 5950?
 
De videokaart laat ik meestal afhangen van de prijs/kwaliteit verhouding van het moment. Die kaarten zijn na 2 jaar verouderd en tegen die tijd ga ik eens kijken naar een andere, al is dit uiteraard ook afhankelijk van de games die je speelt.
Op dit moment vind ik de Ati 5850 en 5870 hele leuke kaarten voor een nog betaalbaar bedrag.
Videokaarten met dubbele chips als de 5970 zou ik links laten liggen, en wel om de reden die Duitsers "mikro-rückeln" noemen.
Doordat de verdeling van de beelden niet altijd optimaal is krijg je het idee dat je beeld soms iets schokkiger loopt dan wanneer je een enkele kaart zou gebruiken. Niet iedereen ziet het, maar in video's heb ik de vergelijkingen gezien. En mij valt het op.
In de praktijk heb ik het helaas nog niet kunnen zien/testen.

Nadeel als je een 1000W voeding neemt terwijl je pc er maar een fractie van verbruikt is dat de efficiëntie naar beneden gaat waardoor je onnodig stroom verbruikt. Een 750W voeding is voldoende voor je aangegeven setup i.c.m. een goede videokaart.
Zover ik weet zou zelfs de dubbele 5970 geen probleem moeten zijn.

Je gaf aan het niet zo op Ati/AMD the hebben, is daar een reden voor?
Ik ben juist van nVidia afgestapt vanwege driver problemen eerder, met mijn Ati Sapphire HD4870 heb ik nog geen problemen ondervonden.

Edit:
De 470 en 480 kaarten van nVidia zijn goed, maar naar mijn idee niet zoveel meer bang voor veel meer buck t.o.v. de Ati/AMD kaarten.
 
Laatst bewerkt:
Ok duidelijk!

Naah ik heb opzich niet zo heel veel liever een nvidea dan een ati .. maar qua processor was ik altijd voor intel.. alleen heb ik eens zitten kijken..

Ik heb nu de i7 720/30 in de lijst staan.. maar ik zou ook een phenom x6 kunnen nemen?

Die x6 die spreekt me ook wel aan... wordt het moederbord automatisch ook goedkoper als ik het goed heb..
Maar die scoort net ietsje onder de i7 720 gemiddeld..
Toch denk ik dat er straks misschien wel beter ondersteuning voor de overclockfuncties enzo komt.. waardoor de x6 wel beter gaat scoren..

Iemand hier iets over te zeggen?
Ik ging natuurlijk wel liever voor intel.. maar die hexacore spreekt me ook wel aan..

:rolleyes:
 
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3.20 GHz, Boxed, N.v.t., Hexa Core € 221,85
MSI 790FX-GD70 € 121,01
Zalman CNPS10X Extreme € 48,73
Sapphire Radeon HD 5870 Eyefinity 6 2048 MB € 370,59
Zalman ZM-MFC1 Plus Zwart, 5,25 Inch € 23,53
WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 64 MB, Sata III/600 € 77,64
Mach EXtreme Technology Black Diamond Series 4 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 8, Non-ECC, Kit Of 2 € 105,04
Nexus Technology RX-1K Modular 1000 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating € 117,64
Revoltec RAM Freezer Gold Edition € 6,68 2x
Thermaltake Xaser VI Zwart, Rood, Geen Voeding € 131,93
OEM Chimera Case Fan 80 Mm, LED, 12 Kleuren € 8,40 2x


Een nieuw setupje.. zonder voorkeur naar intel/nvidea...
Ik heb nu niets bespaard op de videokaart..
Twijfels over het moederbord ( is het echt de beste voor de processor )
Heb maar besloten om dat laatste beetje nog bij te sparen;).
De voeding wil ik graag gewoon hoog houden.. Wil gewoon graag toe kunnen voegen wat ik wil, zonder dat er ook maar enig twijfel over de voeding ontstaat.
Is dit wat? Past dit?

:d Is dit beter dan bovenstaand!?
 
Hoi zelf ben ik niet zo'n AMD fan.

De 6 core 1090T is de nieuwste CPU van AMD, maar echter presteert deze net iet minder als de I7 920 die al een jaar of anderhalf op de markt is.

Tevens is de Intel i7 goedkoper als de AMD ( en dan gebeurd niet vaak :d )
Ook is de i7 het "instap" model op socket 1336, waardoor je in verloop van tijd je cpu ook nog kan upgraden.
Ook heeft de i7 HT tech. zodat er ook 4 virtuele cores zijn, zo gedraagt je pc zich als een octacore (8 threads)
De i7 is daarnaast ook een ware overklok koning, zodat je zonder moeite meer performance uit je cpu kan halen, mits je dat wilt.

Betreft de videokaart heeft ATI de betere prijs/prestatie verhouding.
Neem bv de 5870 -> vergelijkbaar met de oudere 4870x2 een kaart die nog wel een tijd mee kan gaan.
De GTX480 is inderdaad sneller als de 5870, maar is een stuk duurder, slurpt stroom en wordt heet
(95graden binnen een paar min gamen) En dat wil je niet.

De 5970 is momenteel de snelste kaart die verkrijgbaar is, maar daarvoor moet je ook diep in je buidel tasten..

Ik zou zeggen neem je eerste systeem alleen pas deze aan

36745 Real Power M 620 Watt 24 pins Ja Nee Modulaire kabels 4 € 82,-
Processor: Intel Core I7 920 2.66 GHz, Boxed, Excl. Videochip, Quad Core € 206,68
Geheugen: OCZ Obsidian 6 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Kit Of 3 € 126,04
Moederbord: MSI X58 Platinum € 184,03
296204 Radeon HD 5870 HD 5870 1024 MB 850 MHz 4800 MHz .. € 366,-
Hardeschijf: WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 64 MB, Sata III/600 € 75,12
Kast: AeroCool Vx-e € 42,02
Led lampje: Sunbeam Laser Beam Blauw € 2,52
Fan-controller: Akasa Fan Control+ Zilver, 3,5 Inch € 13,45
2x zijkant fan: Antec TriCool 120 DBB Fan 120 Mm, 1200, 1600, 2000 RPM € 16,81

Ik heb hier de GTx260 laten vallen en de CPU koeling => totaal plaatje ongeveer 1120,-
 
Kijk dat is nog eens iets waar ik iets aan heb!

Bedankt voor die uitleg! Hoe moet ik die uitbreidingsmogelijkheid zien?
Kan er later een nieuwere cpu in .. of alleen een expansie ?
Die videokaart.. ik had dus vor 370 gevonden: radeon 5870 2048 mb eyefinity..
Het blijft lastig.. maar wat is nou beter..?
Want die 2048 mb.. klinkt heel lame.. maar die geeft mij het idee dat die de 1024 mb ownt..

Of zit ik daar fout mee..

Waarom laat je de cpu koeling btw vallen? Zit die erbij in? Want k neem aan dat zo`n ding wel nodig is!:p

Dit is btw de eyefinity sapphire:


Chipset Radeon HD5870
Geheugen 2048 MB
Type geheugen GDDR5
GPU snelheid 850 MHz
Geheugen snelheid 4800 MHz
Interface PCI-E x16
RAMDAC 400 MHz
TV-out Niet bekend
Video-in Niet bekend
DVI Ja, via converter
D-sub Nee
TV Tuner Nee
Max Resolutie 2560 x 1600 pixels
Mac Compatible Nee
DirectX Versie 11
Aansluiting -
HDMI Ja via Converter
Displaypoort 6 X Mini display

en dit die ene die jij bedoelt denk ik:

Chipset Radeon HD5870
Geheugen 1024 MB
Type geheugen GDDR5
GPU snelheid 850 MHz
Geheugen snelheid 4800 MHz
Interface PCI-E x16
RAMDAC 400 MHz
TV-out Ja
Video-in Niet bekend
DVI 2 x
D-sub Ja, convertor
TV Tuner Nee
Max Resolutie 2560 x 1600 pixels
Mac Compatible Nee
DirectX Versie 11
Aansluiting -
HDMI 1 x HDMI
Displaypoort 1 X

Oja ik zie het al.. die ik opgegeven heb is ex btw.. en die jij opgeeft is inc. btw..

Maar stel ik heb het extra geld ervoor over.. levert de 2048 versie dan veel meer dan de 1024 ?
 
Laatst bewerkt:
Der zit altijd een standaard koeler bij (boxed) dus opzich heb je geen andere nodig.
Je kun er bv wel een andere opplaatsen die bv stiller is of beter koelt, maar het is geen must.
Wil je gaan overklokken moet je wel een andere plaatsen.

De hoeveelheid geheugen op een videokaart zegt niet altijd iets over de snelheid.
Een groot geheugen geeft alleen voordeel op hoge resoluties de grens van bv 515MB vs 1GB ligt 1680*1200 en hoger.

Het verschil tussen 1GB en 2GB zit bij het aansluiten van meerdere monitors,= > wat mogenlijk is bij de ATI eyefinity. Hierop kun je 3 (los van elkaar aangestuurde) monitoren op aansluiten. Doe je dit niet dan merk je geen verschil tussen de 1GB en de 2GB versie

De Saphire versie Dit is een speciale versie van de 5870 hierop kunnen 6 monitoren ipv.3 bij de normale 5870
(Displaypoort 6 X Mini display ) LET OP!!! Mini Poorten!!!!

Als je dit niet wilt, moet je gewoon de standaard pakken
 
Ok .. dan is het duidelijk.. geen eyefinity;)

Bedankt man !:D

Overclocken wordt toch later pas een issue... dan kan die koeler later nog wel.. wist niet dat boxed betekende met koeler!

K ga em halen :D! Past het wel in die kast btw?
 
Koeler kun je inderdaad er tegen die tijd gewoon opzetten.

Kaart moet opzich passen
32-left_side_build.jpg


Dit is met een 9800GX2 (bijna 27 CM lang) vergelijkbaar met de 5870
 
Ok, maar de maat van de kast.. een hightower.. is niet te klein voor de inhoud en de airflow etc?

Moet het gewoon even zeker weten..

Het moederbord in me eerste config kwam duidelijk als beste uit de test op een site .. hardwareinfo ofzo... met de i7 .. dus dat is nice..

Even terugkomend.. hoe moet ik die upgrade mogelijkheid aan de i7 zien :p ?
Hoe werkt da? (interesse)

M.v.g. Han
 
De airflow zit wel goed,
Als je nog niet gaat overklokken wordt de i7 niet warm.
Ook is de 5870 een vrij zuinig kaartje die niet heet wordt (max 75 graden belast en rond de 30 idle)

Zoals al gezegt is de 920 het instap model op socket 1336
De 930 / 960 ect zijn eigenlijk de zelfde cpu's alleen met andere klok snelheden /multplier.
Dit kun je met de i7 920 vrij makkelijk verwaarlozen door deze te gaan overklokken.

Maar de I7 980 => 6 cores, 12 threads
http://www.alternate.nl/html/produc...WARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+1366

En de I7 975 http://www.alternate.nl/html/produc...WARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+1366

Hebben geen vaste multiplier, kun je goed overklokken.
Teven heeft de 980 meer core's en meer L3 cache, wat een stuk sneller is.

De i7 980 is nog steeds de koning onder de CPU's, geen enkele andere kan hier nog aan tippen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan