het hangt allemaal af van wat voor game je wilt maken. Ik zou inderdaad een beetje een simpele
engine kiezen wanneer je een erg simpele game wilt maken, de gamemaker of the FPSC is dan een
goede keus. Met die engines kun je al heel snel heel redelijke dingen maken zonder je eerst te hoeven
in lezen in bergen tutorials. Tutorials kun je heel gemakkelijk vinden via google, en daarin staat precies
wat je moet doen. Om je 2de vraag te beantwoorden, welke software je nog meer nodig hebt, moet ik
eigenlijk meer weten van wat je precies wilt doen. Maar meestal heb je ook aparte software nodig zoals
bijvoorbeeld een programma waarmee je modellen kunt maken, hier kun je een hele lijst van dergelijke
software vinden;
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_3D_modeling_software
daarnaast heb je een programma nodig zoals Photoshop, om texturen en skins te maken. Animatie programma's zul je misschien
ook moeten gebruiken. Dan heb je nog geluiden nodig, etc.
Maar, misschien kun je eerst precies vertellen wat voor game je wilt maken. Want je hebt heel andere software nodig voor bijvoorbeel
een simpel puzzel programma, in vergelijking met bijvoorbeeld een fp shooter.
Dus, graag even wat meer info over wat voor game je precies wilt, en ook wat je bedoeling ermee is.
Wil je er speciaal geld mee verdienen, of wil je gewoon een leuke game maken om die zelf of met je vrienden te spelen.
Want in dat laatste geval kun je ook denken aan modden (modification), dan gebruik je een bestaande game en gebruik je alle spullen
uit die game voor een eigen nieuwe game (mod).
dus, graag meer info zodat ik je precieser kan helpen.
Een raad, realiseer je alsjeblieft dat een game maken, zelfs een eenvoudige, een hele klus is. Je moet al gauw denken aan minimaal
enkele weken werk. Tevens is het begin altijd erg frustrerend omdat niets lijkt te lukken of werken.
succes,
Leon