Game PC € 1400,-

Status
Niet open voor verdere reacties.

swallav

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2007
Berichten
1.482
Nu mijn laptop inmiddels de leeftijd van drie jaar heeft bereikt, vond ik het wel weer eens tijd dat er een nieuw systeempje kwam. Aangezien een laptop toch wat beperkingen op leverde (warmte bij gamen, niet krachtig etc etc), heb ik besloten dat mijn volgende systeem een desktop zou moeten worden. Mijn budget ligt rond de € 1350,- Iets meer of minder is niet erg.
Doel:
Gaming, overklokken, videobewerking, programmeren en standard dingen zoals internetten etc
Stilte:
Niet heel belangrijk. Er hoeven echt niet allemaal Noctua fans in.
OS en andere benodigdheden:
Geen (ik heb zelf recent windows 7 ultimate 64 bit gewonnen)
Ik heb zelf verder nog een toetsenboard en muis die prima zijn (G15 + logitech MX revolution) en een paar oude speakers liggen.
Assemblage:
Natuurlijk zelf, ooit mee begonnen en tot de conclusie gekomen dat fabrikanten en webwinkels er veel te veel voor vragen
Extra's:
Ik ben van plan er mee over te klokken. Een goede koeling is dus van belang. Een nieuwe CPU-koeler is dus nodig. Een scythe mugen 2 beschouw ik toch als het minimum. Voor de rest ben ik van plan om het systeem later te upgraden. CFX en SLI moeten wel een mogelijkheid zijn. Oja USB 3.0 zou wel leuk zijn, maar is niet echt een vereiste. Daar koop ik later dan wel een uitbreiding kaartje voor.

Alvast bedankt voor de moeite en een fijne kerst.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is niemand 't met elkaar eens, maar ik zal eens beginnen met een voorstel van mijn kant:
  • 1x Sapphire RADEON HD 5870 - Grafische adapter - Radeon HD 5870 - PCI Express 2.0 x16 - 1 GB GDDR5
    € 317,61​
  • 2x Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD502HJ - Vaste schijf - 500 GB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm in RAID-0
    € 91,48​
  • 1x Corsair HX750W - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3 - 90-264 V wisselstroom V - 750 Watt - actieve PFC - Europa
    € 128,95​
  • 2x OCZ Platinum Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1800 MHz / PC3-14400
    € 263,02​
  • ASUS P7P55D-E - Moederbord - ATX - iP55 - LGA1156 Socket
    € 140,16​
  • 1x Processor - 1 x Intel Core i7 i7-860 / 2.8 GHz - LGA1156 Socket - L3 8 MB - doos
    € 223,60​
  • 1x Scythe Mugen 2 Rev. B
    € 34,33​
  • 1x Scythe FenrisWolf - Midtowermodel - ATX - geen voeding - zwart - USB/E-SATA/Audio
    € 129,71​
  • 1x Sony NEC Optiarc AD-7240S - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 24x24x12x - Serial ATA - intern - 5.25"
    € 20,06​


    Totaal: € 1.348,92 (Azerty)

Uitstekende gpu, voorlopig is één ruim voldoende, Crossfire is mogelijk. Wanneer kaart precies leverbaar is is niet geheel bekend.
Omdat een x25-m SSD wel weer duur wordt, gekozen voor een RAID-0 met 2 f3'tjes.
Een van de betere voedingen voor dit soort configuraties, nadeel: is niet stil.
Vrij snel DDR3 geheugen, 8gb ivm videobewerken..
Moederbord ondersteunt 2x usb3.0 en 6x sata-600. De oplossing voor deze snellere verbindingen (met betrekking tot de lanes) van Asus werd 'beter' genoemd in reviews dan die van Gigabyte.
i7-860 omdat die in games beter zal presteren dan de i7-920. Met een overclock van 5% zal die al 10% betere cpu prestaties leveren en een stuk betere geheugenbandbreedte hebben dan de 920. De configuratie met een 920 zou ook nog eens duurder worden. Natuurlijk is de 920 wel weer zeer goed overclockbaar, hij kan vrij eenvoudig naar 4Ghz.. De keuze tussen 860 en 920 blijft moeilijk, maar omdat er toch voornamelijk mee gegamed wordt en omdat er in de toekomst meer keuze komt voor de 1156socket: toch de 860
Scythe Mugen 2 Rev. B omdat de prolimatech gewoon een stuk duurder is en maar iets betere prestaties levert.
Deze kast omdat deze ook een SSD kan dragen en er veel ruimte is om kabels weg te werken (die al zo min mogelijk aanwezig zijn door de modulaire voeding).. Prima airflow. Vind m ook wel mooi :p
En een brandertje.
 
Het enige is dat 4 geheugen modules niet heel lekker klokken, dus mocht ik voor dit systeem gaan, dan kies ik denk ik toch voor 4 gb. Ik weet niet hoe het met deze geheugen controller zit maar die op 920 kan niet goed omgaan met 6 modules boven de 1333 mhz (mag ook 1600) dus dat is even het enige. Voor de rest een mooie opstelling. Zoiets had ik zelf ook in gedachten. Ik zit zelf alleen een beetje te twijfelen tussen een 920 en een 860. Is het dat prijs verschil van zo'n € 80,- waard (als je het geheugen en mobo mee rekent). Bedankt voor de moeite in ieder geval.
 
Als je zegt 8gb heb ik niet nodig voor m'n videobewerking zou ik beslist voor 4gb gaan.
De 860 komt om te gamen echt beter uit dan de 920. De 860 is ook flink overclockbaar. Op deze socket komen op den duur meer cpu's uit: meer keuze... Echt snellere cpu's (let op: ook duur waarschijnlijk) komen waarschijnlijk wel weer op de 1366 socket uit (i9). Maarja met zo'n pc hoef je niet zo snel weer te upgraden geloof ik..
Moederbord is een stuk goedkoper dan voor de 1366.. Nieuwere chip en chipset, lagere TDP en bovendien: turbomodus is beter dan die van de 920.
Maarja hyperthreading zet je toch uit als je gaat overclocken.
"Is zuiniger"

Triple channel zal aan de andere kant weer een voordeel als je de 920 kiest.
Natuurlijk is de 920 iets beter overclockbaar dan de 860, op 4Ghz zal die zeer netjes lopen..
In Crossfire 2x 16 lanes... de 860 2x 8 lanes.. benchmarks laten bij crossfire op een 1156socket een verlies van 5% zien ten opzichte van de 2x 16lanes op de 1366 socket (Let op: Dit geldt enkel bij Crossfire, deze configuratie benodigd volgens mij voorlopig nog geen 2e videokaart)
Kan meer geheugen in, beetje sneller, maar meer geheugen wordt zoals je al zegt moeilijker overclockbaar..

Voor mij om te gamen een duidelijke i7-860. Als je €100,- extra over hebt om nog meer uit te geven moet je dat gewoon doen natuurlijk, uiteindelijk is het jouw keuze.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan