Game PC 1200.- euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

AcerGuy

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hallo mede HM'ers!

Ik ga in januari volgend jaar een nieuwe pc samenstellen, en ik orienteer me al maanden! Nou heb ik een aantal doelen, eisen en verwachtingen van de pc:

Doel: High-quality gamen, Overclocken, Multitasken en natuurlijk het Office werk.
Eisen: Een HD58xx kaartje, heel fatsoenlijke air-cooler (Prolimatech Megahalem is nu mijn keus)
Verwachtingen: Stabiel overclocken, future proof systeem

Een korte inleiding die jullie een aantal dingen duidelijk moet maken:

Ik wil een AMD based systeem, dat allereerst. Waarom? De Core i5 biedt minder PCI-e lanes, en de i7 9xx vind ik te duur (dan kijk ik naar de complete setup), verder gaat het erom dat ik niet erg gecharmeerd ben van de nieuwsberichten die ik de afgelopen periode van Intel heb gelezen. Daarnaast komt AMD als eerste met een hexacore, en die upgrademogelijkheid wil ik hebben (bij Intel komt dat straks neer op een hexacore van 1000 euro, gaat me toch te ver). Vervolgens wil ik dus het liefst een HD5870 en een Megahalem. Als laatste, en dit is nog maar pas besloten, wil ik er een SSD in van laten we zeggen 90 euro. Harddisks heb ik hier nog liggen, die ik gewoon kan formatteren en hergebruiken. 4 GB DDR3 geheugen is atm vrij normaal, dus dat moet er óók in komen. Ik ga draaien op Windows Seven 64-bits, welke versie is nog niet zeker maar dit gaat via Slim.nl, dus dat hoeft er niet in! Alle randapparatuur heb ik al (Speakers, Muis & Toetsenbord, Monitor en Case (dit wordt een zelf-bouw). Dat was mijn inleiding. Samengevat in de punten die jullie het liefst hebben in een TS:

Budget: 1200.- euro
Doel: High-Quality gamen, Overclocken, Multitasken, het Office-werk
Hoe belangrijk is de stilte? Niet direct belangrijk. Mijn case wordt dus een zelfbouw, en fans zijn daarvoor al gekozen. De case wordt nog geïsoleerd en demping wordt aangebracht. Dit is dus allemaal al geregeld.
Assemblage: Doe ik helemaal zelf! Al genoeg tutorials gezien, en ondanks dat dit mijn eerste zelf-bouw wordt, ga ik daar geen extra geld bij Azerty aan uitgeven.

Opties: Deze vraag is geloof ik grotendeels al beantwoord...
Besturingssysteem: Windows Seven (hoeft niet in de setup)
Andere Software: Alles wat nodig is, komt vanzelf wel :)

Randapparatuur (in bezit): Muis, Keyboard, Monitor, Surround Speakerset en Case

Nu heb ik zelf al even een setup gemaakt:

Winkelwagen Azerty Link

Nou zit hier misschien in jullie ogen een matige SSD in, voor mij is het allang snel genoeg. Ik heb er een low-end nV gpu in geplaatst als dedicated PhysX (mits mogelijk), een 'custom' GPU cooler, incl. 2x 92 mm fans ook geplaatst. En zoals jullie zien is er nog wat ruimte in mijn budget. Hoewel ik nu de zekerheid bijna heb dat dat gaat lukken, mogen jullie best iets veranderen als je wilt. Daarvoor ben ik immers hier :)

Hoi,

leuk systeempje hoor. Wat me gelijk opvalt is de voeding.
1000W.. is dit niet een beetje erg over de top??
Ook al ben je van plan te gaan overklokken ect. Maar dat kan ook met een voeding van bv. 700W. Dat scheelt je in je budget weer 100,-

Ik neem aan dat je wel weet dat je garantie gelijk vervalt als je een andere koeler op je graka zet?? Opzich is het ook niet nodig. De 5870 wordt niet echt warm en is zelf al stil.

Van AMD heb ik niet echt verstand, het zal vast wel goed zijn :) maar ik weet het niet.

De geluidskaart zou ik ook eens vergelijken met de Asus Xonar (er zijn 2 versies: 1 wat duurder dan de club3d en 1 wat goedkoper). Volgens mij staan die kaarten goed bekend.

Qua Voeding
http://azerty.nl/producten/product_...sselstroom-v-750-watt-actieve-pfc-europa.html
Of de Nexus 850W of 1000W. Deze voedingen zijn al ontiegelijk zwaar. Zwaarder is echt niet nodig.

Verder vraag ik me af of die Nvidia-kaart wel zo handig is. Lijkt me namelijk niet.
Relatief dure dvd-brander: maar goed das finetuning: dat komt over een tijdje wel
Zou een iets betere SSD kopen
En ik zou iets sneller geheugen kopen met goede heatspreaders: handig voor het overclocken.
Verder ben ik niet zo'n fan van MSI moederborden, maar oke...

Misschien nog een leuke fancontroller erbij?

Ik wilde die corsair-koeler ook noemen, maar ik vraag me af of die wel echt beter is dan die koeler die hij nu heeft genomen.
Volgens mij is dat namelijk 1 van de beste koelers verkrijgbaar. Je zal testen moeten opzoeken:

Mugen 2
Prolimatech Megahalems
Corsair
en nog een koeler, waar ik nu even niet op kan komen....

Laatst bewerkt:
@meer40: Waterkoeling is helemaal niet nodig, tenzij hij extreem gaat overclocken. Als hij dat wilt doen, moet hij ook nog eens voor betere waterkoeling gaan; een Scythe Mugen 2 is 2x zo goedkoop en koelt even goed als die jij nu hebt gekozen. Stel dat je een Intel i7-920 wilt overclocken met een Scythe Mugen 2. Dan kan je die processor zo in 1x van 2.67 GHz naar 3.8 GHz zetten. Zelfs over de 4.0 GHz gaan is dan helemaal niet raar.

Met de processor ben ik het eens: Je zet geen AMD in een game PC van 1200 euro.

Behalve als je anti het beleid van dat bedrijf bent. Ik kan dat op zich nog wel begrijpen.
Kijk: qua prestaties moet je natuurlijk op dit moment met dit soort budgetten voor intel kiezen. Maar er is meer als pure prestaties.

Tjee, jongens, super die snelle reacties!

Allereerst even waarom ik zo'n sterke voeding wil: Later wil ik nog in Crossfire gaan draaien, en misschien een Phenom II X6 aanschaffen. Met dit programma heb ik vervolgens berekend hoe zwaar de voeding moet zijn om mijn beste en meest uitgebreide systeem op aan te sluiten :)

@ Marsmannetje: De Asus Xonar ken ik zeker wel. Ik dacht zelf dat deze Club3D beter was (vooral voor muziek) omdat die toch vrijwel veel goede reviews krijgt van Alternate. En een fancontroller komt standaard en evenals de fans in mijn zelf-bouw case. Deze DVD-Brander heeft LightScribe, en vergeleken met de rest is die maar 5 euro duurder, dat is verwaarloosbaar ;)

@ meer40: Het feit dat je er toch een i7 inzet had ik al verwacht. Ik heb deze dus ook overwogen maar ik vond een goed mobo al snel duur. Daarnaast presteert de Megahalem beter dan iig de Corsair H50, en de risico's met waterkoeling... misschien voor later, maar dit is mijn eerste zelf bouw pc, dus snap mijn voorzichtigheid even :) Misschien dat ik dus later overstap op waterkoeling, maar dan ook gelijk een complete set.

@ Marsmannetje: Link van eigen gemaakte vergelijking

@ Tythor Zeth: Ik ben idd, zoals mars al zegt, anti het beleid van intel. Ze maken leuke spullen, en alleen als het Trinergy bord binnen deze maand uitkomt wil ik het nog overwegen. Een i7-920 gaat het sowieso denk ik niet worden... En, zoals ik volgens mij al heb gezegd, wil ik de upgrade mogelijkheid hebben naar een hexacore. Nou is AMD de eerste van de twee die een hexacore uitbrengt, plus de totale kosten van het Socket 1366 platform laten mij dan toch voor een AM3 setup kiezen. Bewijs me maar ongelijk

@ Marsmannetje: Bedankt allereerst voor je begrip voor mijn gevoel over intel. Ten tweede had ik nog een paar vragen vergeten te beantwoorden: Goed geheugen... vind ik nog moeilijk, in mijn ogen zijn die prijzen zo gigantisch hoog. Daarom kies ik gewoon een merk waarvan ik weet dat ik het kan vertrouwen, en dan is dat wel goed. Dus ga je gang en kom met een paar leuke suggesties, moeten wel van Azerty zijn ;) Enne, de SSD mag je wat mij betreft ook vervangen, kijk maar :)

Laatst bewerkt:
Ik heb, uitgaande van een intel systeem, het systeem van meer40 nog even aangepakt. Een toch iets sterkere voeding, geluidskaart & mobo vervangen, HDD en Case verwijdert en toen kwam uiteindelijk dit eruit. Wat ik hierin wél mis is de custom GPU koeler en de fans die erop komen.

Laatst bewerkt:
Tjee, jongens, super die snelle reacties!
Allereerst even waarom ik zo'n sterke voeding wil: Later wil ik nog in Crossfire gaan draaien, en misschien een Phenom II X6 aanschaffen. Met dit programma heb ik vervolgens berekend hoe zwaar de voeding moet zijn om mijn beste en meest uitgebreide systeem op aan te sluiten :)
Die moet je niet geloven.
Zo zwaar is een systeem met 2x een HD5870 niet.
Het trekt nog geen 600W uit de muur (dus het daadwerkelijke verbruik is nog lager) bij CF, super zware processor, welke ook nog zwaar overklokt is.
(600/85x100 = 500 ofzo? (heb geen zin om calc te openen)
http://www.tomshardware.co.uk/radeon-hd-5850,review-31692-13.html

@ Marsmannetje: De Asus Xonar ken ik zeker wel. Ik dacht zelf dat deze Club3D beter was (vooral voor muziek) omdat die toch vrijwel veel goede reviews krijgt van Alternate.
probeer even echte tests te zoeken, Meningen van alternate klanten zeggen niet. Testen die allebei hebben getest zeggen wel wat. En misschien is de conclusie dan wel dezelfde hoor.
http://www.pcmasters.de/forum/hardw...ll-verbindung-mit-hdmi-und-lcd-tv-laufen.html
http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=189633

De Xonar wordt volgensmij echt als beter gezien. Proijsverschil is klein.
Uitgebreide review:
http://tweakers.net/productreview/8978/asus-xonar-dx.html

Daarnaast presteert de Megahalem beter dan iig de Corsair H50, en de risico's met waterkoeling... misschien voor later, maar dit is mijn eerste zelf bouw pc, dus snap mijn voorzichtigheid even :) Misschien dat ik dus later overstap op waterkoeling, maar dan ook gelijk een complete set.
Corsair is niet echt waterkoeling hoor. Het is een gesloten systeem, dus het verschilt niet echt met een normale koeler.

Een i7-920 gaat het sowieso denk ik niet worden... En, zoals ik volgens mij al heb gezegd, wil ik de upgrade mogelijkheid hebben naar een hexacore. Nou is AMD de eerste van de twee die een hexacore uitbrengt, plus de totale kosten van het Socket 1366 platform laten mij dan toch voor een AM3 setup kiezen. Bewijs me maar ongelijk
Ik denk niet dat een hexacore zoveel meerwaarde gaat bieden.
Overigens wordt de i7-920 binnenkort vervangen door een snellere processor. Ik dacht de 925 oid.

@ Marsmannetje: Bedankt allereerst voor je begrip voor mijn gevoel over intel. Ten tweede had ik nog een paar vragen vergeten te beantwoorden: Goed geheugen... vind ik nog moeilijk, in mijn ogen zijn die prijzen zo gigantisch hoog. Daarom kies ik gewoon een merk waarvan ik weet dat ik het kan vertrouwen, en dan is dat wel goed. Dus ga je gang en kom met een paar leuke suggesties, moeten wel van Azerty zijn ;) Enne, de SSD mag je wat mij betreft ook vervangen, kijk maar :)
http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product[90738]=1&product[225946]=1

Laatst bewerkt:
Mars;

Dat zijn weer super producten die je me daar laat zien! En niet extreem veel duurder :) Dat geheugen op 1.5 Volt? o.0 Geweldig! :D En die SDD ziet er ook prima uit, prijs is voor mij niet te hoog. Ik ga nu even een nieuwe setup in elkaar knutselen mét deze onderdelen en de wat "zwakkere" voeding, maar eerst even eten ;)

Krijg echt een goed gevoel hierbij :) Echt super bedankt!

Goed,

Inmiddels een nieuwe setup opgesteld. Ook dit keer heb ik wederom gekozen voor een Corsair PSU. De APU is de ASUS Xonar DX geworden, de SSD en het geheugen zijn vervangen, de nV gpu is uit de setup gehaald, en dat was het wel ongeveer :)

Hier de nieuwe setup!

Ik heb nu één dringende vraag: De case die ik dus zelf ga bouwen... daar zitten niet standaard front panel headers (USB uitgangen en headphone jack)... kan ik die ook bij Azerty (het beste) halen>?

Laatst bewerkt:
Oké, dat wordt dus die Conceptronics :) Dual e-sata + composite line - in :P ziet er verder fatsoenlijk uit!

Nou zijn we immers een week gevorderd en de onderdelen van mijn komende case beginnen binnen te komen :)

heb daarvoor hier ergens anders een topic openstaan :) Ga daar wel met de case verder, hier houd ik me bezig met komende hardware ;)

Wat ik toch nog even kwijt wilde: Die Club3D Theatron Agrippa DTS heeft ook een digitaal optisch input, en een output. Nou vind ik dat wel belangrijk aangezien ik kijk naar een monitor / tv, en straks een digitaal kastje wil aanschaffen met optisch out. Kan ik die via mijn Agrippa de surround laten gebruiken :)

win 7 van slim is wel een upgrade! hou daar wel rekening mee.
en volgens mij kunnen ze je licentiecode intrekken (maar dat zou je moeten opzoeken)

Deze upgrade kun je ook als schone installatie laten installeren ;) Daar ben ik me van bewust

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan