Game pc 1500 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

iBass

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2011
Dag allemaal,

Eind deze maand krijg ik mijn zuurverdiende loon binnen. Het plan is om een nieuwe game pc te kopen.

Het budget zal om en nabij de 1500 euro liggen, ligt er een beetje aan hoeveel uur ik daadwerkelijk heb gedraaid achteraf.

ik heb me al wat langere tijd (proberen) in te lezen maar het blijft allemaal vrij vaag.

Budget - 1500
Doel - Wat wil je met de pc gaan doen? Gamen en gewoon alledaags gebruik. Ik wil misschien gaan streamen, maar dit zal dan meer voor ****s and giggles zijn dan wat anders.
Omgeving - De pc mag wel wat geluid maken, maar zoek eigenlijk de gulden middenweg hier. Ik heb gelezen dat de fractal R4 case een goede keuze is op het gebied van stilheid én airflow, bovendien vind het minimalistische design wel wat hebben.
Assemblage - Afhankelijk van de moeilijkheid en risico wil ik hem best zelf in elkaar zetten. Ik heb dit echter nog nooit gedaan, ik weet toevallig dat de buurman het wel al eens gedaan heeft en hij is de beroerdste niet.

Besturingssysteem - Ook hier nog een klein hekel punt, ik neig naar win8, dit is toch iets meer futureproof lijkt mij.
Opties / randapparatuur - Ik weet niet of dit standaard erin zit, maar ik ik heb iig een draadloze netwerkadapter nodig. Ook wil ik graag een ssd. Er zal ook een beeldscherm bij moeten, op tweakers is men erg tevreden over dit scherm: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart. Keyboard en muis heb ik nog, deze vervang ik evt. een andere keer.

Ik heb vernomen dat een i5 ruim voldoende is voor gamen, waar deze pc hoofdzakelijk voor gebruikt zal worden. Met oog op de toekomst, is het dan verstand om een toch een i7 te pakken? Of zal de i5 niet snel een bottleneck zijn. Kunnen die paar euro's misschien beter in een betere graka gestoken worden?

8GB ram lijkt me ook ruim voldoende, er kan in principe toch altijd meer bij geprikt worden?

Dan komen we nog bij het OC'en. Ik heb er zelf weinig verstand van, nooit eerder gedaan. Is de winst die hier te behalen is puur en alleen in cijfertjes te zien, of is het daadwerkelijk merkbaar? Ik gebruik op dit moment een craptop uit 2007 die oververhit zonder externe koeler, dus ik denk dat ik helemaal tevreden zal zijn met een standaard geklokt systeem.

Dan nog misschien wel het grootste struikelpunt, de graka zelf,
ik wil in ieder geval voor een single gpu gaan. Dit omdat het upgraden van de kaart dan makkelijker is in de toekomst.

Dan zijn er de volgende kaarten die ik ben tegengekomen: de HD 7950 en de versie 7970 en de gtx670. De gtx680 is zo marginaal veel beter dan de 670 dat ik het het extra geld op dit moment niet waard vind. Wellicht is deze wel beter toekomst bestendig?

Een hele wall text lijkt mij zo, ik laat het hier dan ook even bij. Als men nog vragen/opmerkingen heeft laat maar horen.

Alvast bedankt en mvg,

Bas

edit:
misschien handig om te vermelden welke type games ik speel:
Eigenlijk ben ik een duizendpoot op dat gebied, ik speel zo'n beetje ieder nieuw spel.
Van Dota 2 tot WoW, van farcry 3 tot simcity. Speel het allemaal. Ik wil met deze pc dus ook gewoon de nieuwste spellen op ultra kunnen spelen, en het liefst alles op max.

Laatst bewerkt:
dat dell scherm is idd mooi met ips ben van plan m zelf ook te bestellen :P
een i5 3570k later overclocken zal je ook wel wat meer futureproof maken voor een tijdje vandaar dat mijn setje overclockbaar is dat ik voor je heb gemaakt
er zit een amd radeon 7970 ghz edition in die beter/gelijk is aan een gtx 680
een ssd waar je windows en een paar andere programma's/games op kan zetten en 1 tb massaopslag
een 750 watt modulaire voeding voor een goede airflow een genoeg watts om flink over te clocken en futureproof te zijn
hier is mijn systeem dan :P http://azerty.nl/winkelmandje/winke...547211]=1&product[257447]=1&product[452330]=1

Bedankt voor je reactie! Zit inderdaad in lijn met wat ik mijn hoofd had.
Ik zat alleen aan deze kast te denken: http://azerty.nl/0-1043-536992/fractal-design-define-r4-tow.html, vind hem er gelikt uit zien en hij zou stil moeten zijn en een goede airflow hebben.

Over het oc'en zou ik graag nog wat meningen horen, wat is precies de meerwaarde? Ik heb gelezen dat het voor games weinig zal uitmaken en ik ga ervan uit dat deze pc het alledaags gebruik zeer snel zou moeten laten verlopen. Is de winst die je dan behaalt wel echt te merken, of gewoon cijfertjes?

Als ik standaard pak dan kan ik voor een iets goedkoper mobo en proc gaan een een "kleinere" voeding, vandaar dat ik dit specifiek wil weten.

die setup van tweakers is niet slecht maar je kunt geld besparen door de coolermaster cm II advanced te nemen wat genoeg is voor jou
daarnaast denk ik dat je beter een 7970 kunt nemen dan een 670 die heeft iets betere prijs/prestatie verhouding
en het systeem van tweakers is gebaseert op overclocken :P

Ja, daar kunnen er nog wat euries vanaf inderdaad, op het OC gedeelte.
De case gaat waarschijnlijk de al eerder aangegeven r4 worden.

De GPU blijft interessant, iedereen roept wat anders bij wijze van :P. Voor zover ik weet zijn de Gig gtx 670 en die 7970 wat jij voorstelde min of meer aan elkaar gelijk, maar de 670 is iets goedkoper. Ook heb ik ergens gelezen (bron weet ik niet meer) dat nvidia beter is voor één beeldscherm gamen, en ATI kaarten voor 2+.

Ik zou graag nog eens de mening horen van een overclocker betreft het overclocken, dit blijft me ook een groot mysterie. De een zegt het is een must, de ander zegt dat het geld verspilling is. :S

Mooi systeem, gewoon voor gaan.
De Nvidia is mooi voor Physx en al, maar de 7970 is gewoon beter voor zijn prijs. Maar jij kiest natuurlijk :), ik zou gaan voor de Tweakers setup met een HD 7970.
Verder zou ik toch dit scherm nemen, dit is een 1200p scherm, eigenlijk voelt dit een stuk beter aan en vele games hebben nu ook 16:10.
Ga je overclocken? Anders kan er nog heel wat bespaard worden hoor.

Neem maar de Gigabyte :), en dat scherm zal je niet teleurstellen, IPS en een hoge resolutie, wat wil je nog meer :).

Laatste systeempje ziet er mooi uit! grote kanshebber! Gaat terug van 16 gig ram naar 8, maar goed, meer zal ik niet nodig hebben denk ik, en kan er nog altijd extra bij prikken toch? Moet alleen nog even een kast uitzoeken inderdaad, 50 eurie op 1500 maakt dan in principe ook weinig uit.

Heb alleen nog nooit zelf een pc samgenesteld. Kan dit dan beter laten doen of zou ik instaat moeten zijn het in elkaar te zetten? En dan is er nog de garantie kwestie natuurlijk...

Ik heb hem zelf in elkaar gezet, en hierbij iets met de houders van het moederbord gedaan en hem zo kapot gemaakt. Hier kreeg ik geen geld terug voor, weg 75 euro. Veel voorkomend probleem, zeiden ze bij Azerty.

Het is me wel gelukt om hem in elkaar te zetten, maar dus uiteindelijk nog steeds 15 euro duurder uit dan als ik hem bij Azerty in elkaar had laten zetten.

Veel tutorials kijken, vooral uitkijken met het moederbord en dan zou het wel moeten lukken.

Ah ok, bedankt voor de tip. Ik zal me inderdaad even inlezen voordat ik begin inderdaad. Mijn buurman heeft er wel veel verstand van, en zo ver ik hem ken is hij de beroerdste niet dus kan nog altijd een hulpkreet slaken.

Het deel waar ik denk dat ik iets kapot heb gemaakt, is bij de cooler. Deze kreeg ik er eerst echt niet in en ik snap volledig waarom mensen hier slechte reviews over schreven dat hij er niet makkelijk in ging haha.

Het is allemaal niet zo moeilijk, maar je moet wel even goed oppassen want soms moet je flink kracht zetten en dan gaat er soms wat kapot. Dus goed oppassen en lezen komt het helemaal goed ;)

Ah oké, zal er op letten!

Ik had nog een vraag mbt. de voeding, in 650 watt niet een beetje veel voor hetgeen wat ik gebruik qua hardware? Vooral omdat ik niet ga overclocken?

EDIT:
Nog een vraag, is een extra CPU koeler nodig als je hem niet gaat overklokken? <- bforbattle gaf al aan dat dat meer herrie maakt, ik moet beter leren lezen.

Laatst bewerkt:
650w is inderdaad te veel, deze setup is wat ik zou nemen, je kan er wel niet mee overclocken.
Als je dit wel zou willen dan komt het wel een stuk duurder uit (100 euro) en dit is imho het extra geld niet waard.

de standaard koeler maakt meer herrie omdat er een kleinere fan op zit grotere fans maken over het algemeen minder herrie
en ik had er 650w in gedaan omdat je dan makkelijk een 2e kaart erbij kunt steken later

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan