Game-pc configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

rolfloonen

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2013
Beste allen,
Ik ben bezig een configuratie op te stellen bij Alternate voor een nieuwe game pc.
Nu heb ik de huis-tuin-en-keuken ervaring met computers, dus wil graag wat feedback op de hardwarekeuzes die ik heb gemaakt.
Tips zijn meer dan welkom, brand los!:

-moederbord: MSI Z87-G43
-processor: Intel® Core™ i5-4670
-processorkoeling: Scythen Mugen 3
-RAM-geheugen, (2 stuks): Crucial 4 GB DDR3-1600
-voeding: Cooler Master B500, 500 Watt voeding
-behuizing: Cooler Master Force 500
-SSD: Crucial M500 Serie CT120M500SSD3, 120GB SSD
-HD: HGST Travelstar 7K1000, 1 TB harde schijf
Bedankt alvast!

Alternate is een gebruiksvriendelijke site als het om het kiezen van hardware gaat (zal altijd waarschuwen bij fouten)
De specs:
- i5 is zeker goed voor games
- Ram 8GB is ook zeker goed
- Voeding lijkt me wel ok
-HDD is goed
-SSD zorg ook voor nog een snelle extra boost
Maar je mist nog iets belangrijk ;) .. een grafische kaart
Ik zou 1GB video ram of hoger kiezen (om mee te kunnen gaan met de games)
Liefst 2 GB, maar meer is over the top

Jouw moederbord heeft 2 slots voor Grafische kaarten,
dus als je ooit van plan bent om 2 kaarten te verbinden dan gaat dat (mits ondersteuning van de kaarten).. maar dan zou ik wel ermee rekening houden dat je dan nu
best een 600W voeding kiest.

Als je wat te kort in budget komt door het kiezen van een Video kaart,
dan zou ik persoonlijk de SSD weglaten. Deze zorgt wel degelijk voor een snelle boost, maar niet perse met games.
En het is en blijft een 'Boost' en geen continue verbetering

gr,
Maxim

Laatst bewerkt:
Zeker met de games van deze tijd is 2gb wel het minimum ;).
... bij gta (5) heb je min. 2 gb nodig :)

Alternate is een gebruiksvriendelijke site als het om het kiezen van hardware gaat (zal altijd waarschuwen bij fouten)
De specs:
- i5 is zeker goed voor games
- Ram 8GB is ook zeker goed
- Voeding lijkt me wel ok
-HDD is goed
-SSD zorg ook voor nog een snelle extra boost
Maar je mist nog iets belangrijk ;) .. een grafische kaart
Ik zou 1GB video ram of hoger kiezen (om mee te kunnen gaan met de games)
Liefst 2 GB, maar meer is over the top

Jouw moederbord heeft 2 slots voor Grafische kaarten,
dus als je ooit van plan bent om 2 kaarten te verbinden dan gaat dat (mits ondersteuning van de kaarten).. maar dan zou ik wel ermee rekening houden dat je dan nu
best een 600W voeding kiest.

Als je wat te kort in budget komt door het kiezen van een Video kaart,
dan zou ik persoonlijk de SSD weglaten. Deze zorgt wel degelijk voor een snelle boost, maar niet perse met games.
En het is en blijft een 'Boost' en geen continue verbetering

gr,
Maxim

Bedankt voor je reactie. Ik was inderdaad de videokaart vergeten:
- XFX HD7850 Core Edition (FX-785A-CNJC)

Het feit dat ik 8GB voor RAM heb is omdat ik naast gamen ook redelijk wat doe ontwerpen.
En dat vereist soms behoorlijk geheugen;)
Maar verder past dat alles gewoon als een puzzeltje in elkaar? Ik bedoel qua kabels ed?

Nu heb ik het een en ander aangepast en heb ik het volgende besteld en in huis gekregen:

moederbord: MSI Z87-G43
Voeding: Cooler Master B600, 600 Watt
processor: Intel Core™ i5-4670
behuizing: Cooler Master Force 500
werkgeheugen: 4 GB DDR3-1600, geheugen
DVD-brander: LG GH24NS70
Videokaart: R7950 Twin Frozr 3GD5/OC
Harde schijf: Travelstar 7K1000, 1 TB

Alles in elkaar gezet. Aangesloten op een monitor, geen beeld:S
Wat nu? Ik heb de monitor geprobeerd op de VGA en HDMI van het moederbord, beide geen succes..
Wie weet waar dit aan kan liggen?

Als je een videokaart hebt insteken moet je deze ook in je videokaart insteken, en niet het moederbord
Ps: 4gb ram? Dat is nu niet bepaald goed voor games

Laatst bewerkt:
Als je een videokaart hebt insteken moet je deze ook in je videokaart insteken, en niet het moederbord
Ps: 4gb ram? Dat is nu niet bepaald goed voor games

Ik heb de HDMI ingang van de videokaart ook geprobeerd, maar geeft ook geen beeld. Overigens draaien de fans van de videokaart (nog) niet.
Waar kan t aan liggen? Ik zou graag het BIOS op beeld krijgen.

Overigens heb ik 2x 4GB RAM geheugen, dus in totaal 8GB.

Krijg je biosbeeps?

Normaal steek je de insteekkaart er ook in maar hang je idd je monitor eerst aan die op het mobo om in de bios de optie te enablen om of beide te gebruiken of de pci-e soms peg genoemd.

Loop alle kabels ook na naar aanleiding van het manual en reseat die eventueel.

Neem aan dat er wel spacers onder het moederbord zijn gebruikt.

PS, als je van hdmi vaar vga gaat of andersom dan dien je de ingang op de monitor ook aan te passen indien die niet op autosence staat.

Laatst bewerkt:
Krijg je biosbeeps?

Normaal steek je de insteekkaart er ook in maar hang je idd je monitor eerst aan die op het mobo om in de bios de optie te enablen om of beide te gebruiken of de pci-e soms peg genoemd.

Loop alle kabels ook na naar aanleiding van het manual en reseat die eventueel.

Neem aan dat er wel spacers onder het moederbord zijn gebruikt.

PS, als je van hdmi vaar vga gaat of andersom dan dien je de ingang op de monitor ook aan te passen indien die niet op autosence staat.

Ik krijg geen geluidjes, omdat ik geen moederbord speakertje meegeleverd heb gekregen.
Ik zal alle kabels nogmaals doorlopen, maar heb dit ook al een keer gedaan. Lijkt me niet dat ik dus iets over eht hoofd heb gezien.
Onder het moederbord heb ik inderdaad spacers gebruikt.

Het omzetten van hdmi naar vga was niet nodig, want ik had gewoon beide kabels tegelijk aangesloten. Met de monitor kon ik kiezen tussen welke aansluiting. Maar dus beide gaven geen beeld...:(

Zou er een systeemspeaker aanhangen voor de codes.
En dimms zijn geplaatst in 2 en 4?
Of maar 1 dimm in 2?
Zou ook alleen of de vga of de hdmi gebruiken, er nog niets in de bios geregeld.

Nog geen systeemspeaker aangesloten?

Geen biosbeeps, of CPU niet goed geplaatst of mobo doa.

Nog geen systeemspeaker aangesloten?

Geen biosbeeps, of CPU niet goed geplaatst of mobo doa.

Voor zover ik kan vinden zit er geen aansluiting op mijn moederbord voor het aansluiten van een speaker voor biosbeeps?
Heb contact opgenomen met Alternate, maar die zeggen dat ze niet kunnen helpen en ikzelf moet nagaan waar de fout zit..:(

"JFP2" is de System Panel Connector waar de speaker of buzzer op kan.

Tip, bouw het moederbord uit, alles eraf en eruit, ook de CPU.

Plaats de cpu opnieuw met nieuwe warmte geleidende pasta voor de koeler, plaats het geheugen en de systeemspeaker, leg het bord op een houten ondergrond, hang de voeding eraan, ook de EATX, hang de monitor aan de HDMI of VGA poort, stop de stekker van de voeding in het stopcontact, zoek de 2 pinnen van de powerswitch, pin 6 en 8 op JPF1 en kortsluit die even met een schroevendraaier o.i.d., de voeding moet nu gaan draaien en de rest hopelijk ook.

Bedankt voor de reacties allen! Het heeft met getriggered tot het uitproberen van het een en ander.
Uiteindelijk ben ik er achtergekomen dat wanneer ik één van de RAM geheugenplaatjes verwijdert, het systeem opeens werkte!
Vervolgens heb ik de RAM plaatjes omgewisseld, maar nogsteeds maar één en dan werkte het ook gewoon!
Echter wanneer ik twee plaatjes installeer volgens de op de moederbord aangewezen slots, gaat het mis en geeft het systeem geen beeld.
Nu beschik ik over 4 geheugenslots. Dus na wat combineren ben ik er achtergekomen dat de combinatie van de eerste twee slots voorzien van een geheugenplaatje ook werkt. In het Bios wordt dan de totale RAM-geheugen aangegeven als 8GB (Dus hij herkent 2x 4GB RAM). Maar is dit dan niet bezwaarlijk?
Ik heb de geheugenplaatjes te slotte niet geinstalleerd zoals de beschrijving van het moederbord aangaf. Word nu wel het totale gehugen gebruikt?

In welke slots zitten ze nu dan? 1 en 2?

Is het wel een dual-channel setje geheugen?

In welke slots zitten ze nu dan? 1 en 2?

Is het wel een dual-channel setje geheugen?

Op het moment zitten de twee RAM plaatjes in slot 1 en 2.
Voorgeschreven uit moederbord handleiding zou dit dus 2 en 4 moeten zijn, maar dat werkt dus niet.

Wat betreft je vraag is het een dual-channel setje geheugen. Voor zover ik weet bestaat er geen dual-channel geheugen, enkel een dual channel ondersteunend geheugen slot, op het moederbord dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan