games programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

NeoData

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2007
gewoon ff topic, ik wil menigen weten, als er tenminste mensen zijn op dit forum zijn die dat doen.

In welke taal zou dat het beste zijn, ik leer zelf nu C++, heb ook al wat win32 proggies gemaakt met rendering context, maar das meer C of C# (heb nooit verschil geweten als die er is ... ) als ik het goed heb.

laat me gewoon jouw mening weten, jouw ervaring . . .

gewoon ff topic, ik wil menigen weten, als er tenminste mensen zijn op dit forum zijn die dat doen.

In welke taal zou dat het beste zijn, ik leer zelf nu C++, heb ook al wat win32 proggies gemaakt met rendering context, maar das meer C of C# (heb nooit verschil geweten als die er is ... ) als ik het goed heb.

laat me gewoon jouw mening weten, jouw ervaring . . .

Ik doe het gelukkig niet, het schijnt nogal een heidens karwei te zijn. EAGames zit niet toevallig met honderden programmeurs op 1 spelletje.

Je haalt wel heel erg verschillende dingen door elkaar.

C -> een programmeertaal
C++ -> de verbeterde versie van C, met ondersteuning voor OOP etc.
C# -> een door Microsoft ontwikkelde programmeertaal

Er zitten wel degelijk enorme verschillen tussen de talen.

ja ik weet dat C++ een superset is van C, met OOP als toevoeging.
maar ik haalde dus C en C# door elkaar, maar C# is dus C voor windows omgeving of iets dergelijks.

dus als ik dus bijvoorbeeld:

int WINAPI WinMain(HINSTANCE hinstance, HINSTANCE hPrevInstance,
LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow)

gebruik. Is dit dan C of C# voor win32.

maar ik haalde dus C en C# door elkaar, maar C# is dus C voor windows omgeving of iets dergelijks.

Nee, niet of iets dergelijks, het werkt met Mono ook onder Linux. Eigenlijk is het voor Windows-omgevingen ontwikkeld. Je moet het compilen met de .NET C# compiler die onderandere bij Microsoft Visual Studio zit.

dus als ik dus bijvoorbeeld:

int WINAPI WinMain(HINSTANCE hinstance, HINSTANCE hPrevInstance,
LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow)

gebruik. Is dit dan C of C# voor win32.

Je weet toch zelf wel in welke taal je programmeert?

nou als je een boek hebt c++ in 21 dagen en je interesse ligt in het ontwikkelen van game applicaties en de tutorial voor win32 is, en ze erbij zeggen dat dat in c is geprogrammeerd.

ja het is best wel wat verwarrend ja maar euhm het is toch moelijk in c++ een win32 window te maken.

ik heb een c++ proggie gezien die vanuit main werkte maar een winmain in een eigen klasse had opgenomen.

ik ben nieuw op het gebied van programmeren dus mijn excuses als ik al die C-tjes
nog door elkaar heen haal, natuurlijk begrijp ik dat je zelfs basic op een linux zou kunnen programmeren als je er maar de compiler voor hebt voor dat platform, wat mischien er zelfs al(lang) zou zijn ik weet niet alles is mogelijk . . . .

eigenlijk heb ik een vraag daarop, wat maakt een proggie nu zo typisch win32, komt dat door die winmain, en om bijvoorbeeld een typische 32bit proggie te maken voor windows heb je daar dan echt C of C# voor nodig, of kan dat beter in bijvoorbeeld delphi (want volgends mij kon dat ook win32 proggies maken). In denk zelf dat C# beter is omdat dat van windows zelf af komt, eg. beter afgestemd op eigen omgeving...

Nog een vraag kan je ook games programeren in assembly of is dat pure onzin, omdat dat te low level is ?!

Ik vraag ineens wat in t rond zoals je mischien wat gemerkt heb, ik ben al heel lang niet online geweest en niet de kans gehad om vragen te stellen aan de juiste mensen . . .

ja het is best wel wat verwarrend ja maar euhm het is toch moelijk in c++ een win32 window te maken.

Ik ben absoluut geen C++ expert, maar er is Visual C++ en er zijn bibliotheken voor.

eigenlijk heb ik een vraag daarop, wat maakt een proggie nu zo typisch win32, komt dat door die winmain, en om bijvoorbeeld een typische 32bit proggie te maken voor windows heb je daar dan echt C of C# voor nodig, of kan dat beter in bijvoorbeeld delphi (want volgends mij kon dat ook win32 proggies maken). In denk zelf dat C# beter is omdat dat van windows zelf af komt, eg. beter afgestemd op eigen omgeving...
Tsja, wat maakt een programma typisch voor Windows. Deels natuurlijk de bibliotheken, die niet op elk operating system gelijk zijn. Verder is het simpelweg op welk platform je het compiled. Compile je een programma met de uitvoer 'Hallo wereld' onder Windows, dan is dat een win32-excutable. Compile je hem onder Linux, is het een linuxprogramma. Nu zijn er (naar mijn weten) geen compilers voor bijvoorbeeld Visual Basic onder Linux ;).

Nog een vraag kan je ook games programeren in assembly of is dat pure onzin, omdat dat te low level is ?!
Alles kan. Ik ken iemand die nu al 5 jaar werkt in assembly aan een framework om vensters mee weer te geven op Windows 95. Daar ben je heel lang mee bezig, en het enige voordeel is dat het wellicht ietwat sneller is.

Ik vraag ineens wat in t rond zoals je mischien wat gemerkt heb, ik ben al heel lang niet online geweest en niet de kans gehad om vragen te stellen aan de juiste mensen . . .

Ik voel me vereerd :p

ok duidelijk,

over dat je een vb compiler zou hebben voor linux bedoelde ik meer te zeggen
dat een taal zoals c++ algemeen is en je er wel compilers voor meerdere platformen zou hebben, mischien niet voor vb . . .

en dat compilen van een proggie op een win32 systeem dat is logisch denk,
maar ik heb gelezen in borland win32 programming dat je een winmain moet hebben en een wndproc, wndproc handelt alle messages af. ze leggen daarbij uit dat daardoor het "systeem" weet naar welke window hij de messages moet sturen.

is dit dan gewoon een bibliotheek van borland zelf die inhaakt op de werking van windows of is dit de werkelijke werking zoals bill gates het bedoelt heeft willen hebben, en het hele systeem (dus windows zelf) dat woordje winmain of mainwndproc ook snapt, anders gevraagd: gebruikt windows zelf deze terminologie ook ?

iemand die dit weet ?

en dat visual c++, bedoel je daar niet toevallig de vcl (visual component library) voor c++ van borland niet mee toevvalig of gewoon visual studio van ms zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan