Games programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordidroj

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2009
Hallo forumleden,

Ik heb het altijd al leuk gevonden om creatieve dingen te maken. Ik maak o.a muziek, designs en ik programmeer soms wat in VB. Ik ben vroeger zelfs wat met Game Maker begonnen en kon aardig wat in GML programmeren. Alleen zijn VB en GML natuurlijk niet de "echte" programmeertalen.

Nu zou ik graag eens "echt" games beginnen te maken, alleen heb ik geen idee wat ik hier allemaal voor nodig heb.

Aan programma's heb ik al:
- 3ds Max (voor de 3d modelling & texturing)
- Photoshop (ook voor texturing en gewoon designs enzo)
- Cubase (voor de eventuele muziek en sound effects)

Het enige wat mist is een programma om te programmeren, en natuurlijk een of ander boek om te leren programmeren (of een goede gratis online cursus).

Welk programma heb ik hiervoor nodig? En de nieuwe games zijn bijv. DX11 ondersteund, wat betekent dit eigenlijk? Is er een programmeer taal voor DX11?

Groet,
Jordi

hiervoor moet je dan ook een hele krachtige pc hebben, goede krachtige proseccor, snelle grafische kaart etc .

hiervoor ben je zeker wel een paar hondert kwijt, upgraden heeft denk ik geen nut omdat het moederbord denk ik niet al die kracht aankan.

Denk je dat mijn computer krachtig genoeg zal zijn?

Processor is: AMD Athlon 64 4400, 2,4 GHz
Mijn grafische kaart is een heel onbekend merk maar de GPU ervan is een Geforce GT 430, die is wel best bekend. Hiermee kan ik games zoals Crysis en GTA IV wel spelen. Zal dit genoeg zijn?

Maar ik denk niet dat de dingen die ik aan het begin zal programmeren zo veel kracht zullen vereisen hoor, dus voor de makkelijke dingetjes is deze pc denk ik wel goed. Zodra mijn pc vast loopt, koop ik een nieuwe ;)

leer c/c++, daarna kan je bv beginnen is SDL(een lib die games maken makkelijker maakt en crossplatform). (als je computer xp kan runnen kan die dit ook), lazyfoo.net heeft goede tutorials over SDL en games in het algemeen. wanneer je dit allemaal kan kan je je gaan verdiepen en directx/opengl voor 3d games.

Ik weet niet of Robinkod doelde op dat "DX11 ondersteund", maar het is in ieder geval niet per se nodig om een super deluxe computer te hebben om games te programmeren.

Als je net begint met games programmeren hoef je voorlopig niet naar 3DS Max te kijken. Met een bepaalde engine kun je misschien wel binnen een uur hele mooie 3D graphics op je scherm toveren, maar werkelijk begrijpen wat je daarmee doet vergt wat meer inzicht.

Om te programmeren heb je in ieder geval een compiler nodig, liefst een IDE. Een hele goede gratis IDE is Visual C++ Express (ik neem aan dat je in C++ wilt beginnen, aangezien je op dit forum post):
http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-cpp-express.

Toen ik begon, begon ik met het boek "Beginning C++ Game Programming" van Michael Dawson. Een boek wat de basis van C++ goed uitlegt en je bekend maakt met wat standaard problemen van programmeren in het algemeen. Verder vond ik dat het hele Game thema het boek interessant hield.
http://www.amazon.com/Beginning-Game-Programming-Development/dp/1592002056

Verder wil ik nog zeggen dat C++ misschien niet een goede eerste keuze is. Het heeft vele kleine pitfalls die voor een beginner in de weg staan bij het leren van programmeren (wat niet hetzelfde is als een programmeertaal leren). C#, Java of Python zijn al een stuk beginnersvriendelijker.

Leer eerst in een taal naar keuze een beetje programmeren en zet dan een klein projectje op, zoals een game die alleen gebruikt maakt van invoer en uitvoer van tekst in een command prompt schermpje. Als je later dan door gaat naar het leukere werk, wees dan niet bang om gebruik te maken van andermans engines. Het is leuk om te kunnen zeggen dat je alles van scratch geschreven hebt, maar het is nog veel leuker om binnen een redelijk tijdsbestek resultaat te krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan