Gaming PC €1000,-

Status
Niet open voor verdere reacties.

MechRider

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2011
Hallo beste mensen,

Ik heb het afgelopen jaar wat geld opgespaard en heb eindelijk een fatsoenlijk bedrag om te besteden aan een gaming PC.
Ik heb gehoord dat het zelf samenstellen van je PC vaak goedkoper is. En je bent natuurlijk meteen bekend met het apparaat, dus wil ik een poging gaan wagen, probleem is echter dat ik maar een hele oppervlakkige kennis van computerhardware heb en niet goed weet welke onderdelen ik moet kiezen en waarom.

Budget Ongeveer €1000. Mag er iets overheen zitten (onder natuurlijk ook).

Doel Vooral games spelen, een beetje met het oog op de toekomst maar future proofing is toch onmogelijk, maar natuurlijk ook 'standaard' PC werk, zoals tekstverwerken etc. en het eventuele video/image bewerken.

Omgeving Het liefst natuurlijk een redelijk stille PC, maar dat is niet het belangrijkste.

Voor de rest wil ik misschien een alternatief besturingssysteem proberen, zoals bijvoorbeeld Linux, raden jullie dit aan/af voor een beginneling zoals ik? Heb anders ook altijd Windows om op terug te vallen.

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!
Alvast bedankt!

Om een goed advies samen te kunnen stellen:
Om welke games gaat het precies?
Heb je nog randapparatuur zoals een monitor, toetsenbord, muis, headset etc nodig?
Heb je een Windows licentie liggen (bij voorkeur Windows 7 64bit natuurlijk), of moet die er bij?
Windows gebruiken lijkt me overigens wel handig voor games.. Linux is wel leuk voor dualboot, maar Battlefield 3 draait daar natuurlijk niet op.

Bedankt voor de snelle reactie!
Qua games eigenlijk geen specifieke titel, Skyrim komt wel bij me op als recentere titel, maar ook vooral oudere spellen die ik nu op mijn Steam account heb staan maar mijn laptopje niet kan spelen (http://steamcommunity.com/id/CountDongo/games/?tab=all).
Randapparatuur heb ik nog liggen of kan ik makkelijk aankomen, maar een aanbeveling is altijd welkom en een Windows licentie is ook niet zo'n probleem

Niet heel zware games dus. Dan zou je met het volgende heel goed uit de voeten kunnen:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...440854]=1&product[460815]=1&product[225309]=1

Wat krijg je daarvoor?
Een Intel Core i5 2500K quadcore, één van de snellere processors van het moment. Ideaal voor gamen.
Een sterke HD6950 videokaart, goed genoeg voor de komende 2 jaar. Nu alles op high, over 2 jaar moet medium wel te doen zijn.
Een stille behuizing met een aantal USB3.0 poorten voorop en een aantal stille ventilatoren.
Een blu-ray brander
1 TB harde schijf.

Wat is er nog mogelijk:
1. Mindere processor/moederbord/videokaart en dan een SSD (voor snel opstarten van pc/games/office etc.) nemen. Als je 180 euro vrijmaakt is ie in je budget.
2. Als je een harde schijf hebt liggen; nieuwe eruit, 60 euro vrijmaken op andere onderdelen (zoals normale dvd in plaats van blu-ray) en een SSD kopen (Crucial M4 128GB)

Ik ben er bij bovenstaande wel vanuit gegaan dat je hem zelf in elkaar zet of dat vrienden/kennissen/familie dit voor je doen. Wil je dat de webshop hem bouwt voor je kost je dat € 60,- extra.

Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor de snelle feedback!

Heeft een SSD echt significante voordelen? Ik ga van een eeuwenoude laptop naar dit, dus ik ben niet veel gewend en snel blij.
En ik ga inderdaad de PC zelf in elkaar zetten, of in ieder geval onder toezicht van mensen die er ervaring mee hebben.

Dat ziet er ook goed uit, maar het probleem is dus dat ik niet begrijp waarom jij voor bepaalde onderdelen kiest ipv de onderdelen die ronald89 voorstelde.
Jouw winkelmandje is een stuk goedkoper, en zelfs nog goedkoper als ik hem zelf in elkaar zet, dus ben ik benieuwd waar je op 'bezuinigt' heb.
Bedankt voor je feedback!

Hij heeft een kleinere harde schijf, goedkopere kast en geen blu-ray brander. Als ik voor dezelfde soort onderdelen kies kom ik op hetzelfde bedrag uit, niks bijzonders dus. Voor wat betreft dat 'stuk' goedkoper.. Het scheelt nog geen 30 euro? :rolleyes:

Edit: ja, een SSD heeft significante voordelen. Windows staat in 30 seconden gebruiksklaar voor je neus, Word en Excel zijn geopend voordat je kan knipperen met je ogen, levels van spellen laden sneller. Voor de opslag van normale mp3'tjes en jpg bestanden heeft het geen meerwaarde, maar voor opstarten van Windows, games en toepassingen als Office en Photoshop is een SSD echt een meerwaarde. Je hele systeem wordt responsiever.

Laatst bewerkt:
Ok, ik denk dat ik genoeg informatie bij elkaar heb om binnenkort te bestellen, ik neem er toch maar een SSD bij, Windows in 30 seconden klinkt heel aanlokkelijk
Als laatste vraag heb ik nog wat het verschil is tussen de grafische kaart die jij aanraadt en die MertensW aanraadt?
Bedankt voor het advies!

Had ook niet gezien dat er al een mandje was gepost ondertussen ^^.

Idd er zit niet echt veel verschil tussen beide mandjes. enkel de SSD en minder opslag geheugen.
Van videokaart zou ik je toch aanraden op dan de msi te nemen, zelfde prijsklasse maar zal wel ietsje beter presteren. Wat het verschil van de 1.25gb of de 2gb betreft zal je er niets van merken dusdaar geen enkel spel ook maar zoveel eist als 1.25. Maar wat bij de MSI wel beter is is de kloksnelheid. Maar wat ik wel zie is dat dit een Radeon kaart is een geen nvidea en de ASrock ondersteunt SLI en geen crossfire X dus later kan je dan wel geen 2de videokaart bijsteken. dus misschien beter de MSI N570GTX Twin Frozr III Power Edition/OC die iets duurder is of de 560GTX twin frozer 2 die iets goedkoper is.

Qua videokaarten:
De HD6950 bevind zich qua prestaties tussen de GTX560 en GTX570 in. Alleen ik denk dat de HD6950 een slimmere keuze is; betere prestaties dan een GTX560 en een stukje goedkoper dan een GTX570 (die zou redelijk over the top zijn voor jouw doeleinden denk ik).
Wat MertensW zegt over Crossfire en SLI (2 videokaarten die samenwerken, Crossfire is van AMD en SLI van nVidia) is waar, maar ik denk niet dat je je daar mee bezig gaat houden. Of heb ik dit verkeerd? Dan kunnen we er beter nu rekening mee houden :-)

Ik heb mijn winkelmandje even aangepast: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...405098]=1&product[433238]=1&product[340428]=1
Zoals je ziet heb je er nu een SSD bij, en is de blu-ray omgewisseld voor een normale dvd speler, en is de harde schijf teruggegaan naar 500 GB. Je zit nog wel € 70,- over je budget heen.

En mijns inziens kun je dat er maar beter voor uitgeven. Je komt van een oude laptop af zeg je; de harde schijf die daarin zit is sowieso trager en waarschijnlijk ook een stuk kleiner qua capaciteit. Die kun je dus maar beter niet hergebruiken, waardoor je eigenlijk wel een nieuwe schijf moet kopen.
Als dit echt een probleem is kunnen we nog wel wat gaan sleutelen aan andere componenten om het richting de € 1000,- te krijgen. Laat maar horen!

Voor wat betreft de behuizing; smaken verschillen en ik wordt stiekem een beetje opgewonden van de BitFenix Raider, maar hoe zit het met jou? Jij moet er tegenaan kijken...

Laatst bewerkt:
Ik heb wel gelezen over Crossfire en SLI, en ik zou op zich de optie best open willen houden om in de toekomst er een kaartje bij te steken.
Het is geen probleem als ik iets over het budget zit, zoals je zegt denk ik ook dat als ik een computer ga kopen, het ook maar meteen goed kan doen ;)
En over de behuizing, ik vind die BitFenix Raider er ook wel heel strak uitzien, maar eigenlijk maakt het me niet heel erg veel uit hoe de behuizing eruit ziet, it's the inside that counts, haha.

Nogmaals bedankt voor alle hulp, ik ben echt verbaasd hoe behulpzaam mensen op dit forum zijn.

Ik heb wel gelezen over Crossfire en SLI, en ik zou op zich de optie best open willen houden om in de toekomst er een kaartje bij te steken.

Daarom dat ik ook zei om De nvidea versie te nemen omdat je nooit weet dat je in de toekomst wel eens gebruik wil gaan maken van de SLI/ functie.

Bij deze even lijstje aangepast => http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B462674%5D=1&product%5B436585%5D=1&product%5B363903%5D=1&product%5B405776%5D=1&product%5B425856%5D=1&product%5B440854%5D=1&product%5B405098%5D=1&product%5B433238%5D=1&product%5B340428%5D=1&product%5B451177%5D=1

Deze kaart presteert enormgoed en is ruim voldoende om de laatste games zeer goed mee te kunnen draaien.

Laatst bewerkt:
dan kun je ook de voeding gelijk een stuk duurder maken een GTX570 in sli heeft niet genoeg aan een 600watts psu
je hebt dan minimaal een 750watts A-merk psu nodig en voor de GTX560 is dat krap (erg krap)

Laatst bewerkt:
Voeding upgraden kan ook later nog altijd he, is goedkoper ipv wanneer hij sli wil een sli ondersteunt moederbord te kopen. Maar ja een kan nu ook ja, als dit binnen het budget valt.

Krijg ik problemen als ik deze voeding met deze kaart inbouw dan? Welke voeding zou ik erbij moeten nemen?

Met deze kaart zal je met een 600 Watt voeding geen problemen hebben hoor, enkel als je een 2de gaat bijsteken zal dit een probleem kunnen vormen. dan is aan te raden een 700 Watt voeding of hoger.

Met deze voeding in de setup heb je zeker voldoende voor die 2 kaarten in SLI later.
http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B462674%5D=1&product%5B436585%5D=1&product%5B363903%5D=1&product%5B425856%5D=1&product%5B440854%5D=1&product%5B405098%5D=1&product%5B433238%5D=1&product%5B340428%5D=1&product%5B451177%5D=1&product%5B94646%5D=1

Ok bedankt! Denk dat ik iets voor of na kerst ga bestellen, heb in ieder geval genoeg informatie denk ik.

Oh en misschien nog een rare vraag, maar hoe word men 'goed' in het beoordelen van PC onderdelen? Heb hier wel grote interesse voor namelijk, en vraag me af hoe ik mijn kennis op dit gebied kan vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan