Garantiegeval?

Status
Niet open voor verdere reacties.

langenharry

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2012
Ik kocht 2 weken terug via een onlinewinkel een harde schijf, Western Digital blackline of zo met 5 jaar fabrieksgarantie. Ik maakte een backup van mijn oudere schijf die nog 100% in orde is.
Wanneer ik nu bestanden copieer van de nieuwe schijf naar de desktop krijg ik meerdere foutlmeldingen nl "kan niet van het bronbestand lezen. Vanaf mijn oude schijf werkt alles nochthans prima. Om uit te sluiten dat het probleem bij het backupprogramma ligt installeerde ik het programma hard disk sentinel. Ik kende dit reeds van hirens bootcd in freewareversie. ook deze gaf fouten aan. Ik maakte een png via het knipprogramma in windows van het resultaat. Kan er iemand een licht werpen op dit rapport aub?

Bijlagen

• garantieschijf.PNG
    garantieschijf.PNG
    77,8 KB · Weergaven: 64
Dat zijn de SMART parameters. Ziet er niet 100% uit maar veel zegt het niet, alhoewel je gelijk kan hebben.
Probeer eens te testen met CrystalDisk en post de resutaten hier...

Voor een nieuwe schijf lijken me dit al iets te veel reallocated sectors. Koppel de schijf eens aan een ander systeem en kijk of je daar ook problemen hebt. Werkt het ook daar niet naar behoren dan is dit idd. een garantiegeval. Neem wel voordat je de schijf opstuurt eerst contact op met de winkel. Zij kunnen aangeven hoe de garantieafhandeling verloopt.

@Solaris
Het programma CrystalDisk zegt exact hetzelfde. Een waarschuwing voor het aantal "pending sectors". Staat op 21. Dit is de data van de flashmemory op de schijf zelf.
Kijk, ik kocht de schijf op 11 Oktober en ze is nu 9x gestart. Ze heeft 41 uur gedraaid waarvan meer dan 24 u om ze vol te zetten met de data van mijn ca 5 jaar oude externe schijf. Ze zat in een externe behuizing van het merk Eminent en was al dagenlang opgeborgen in de ladenblok van het bureau. Slechts enkele malen is de usb kabel en transfo uit de schuif te voorschijn gekomen om de data nog ietsje bij te werken.
De schijf zit nu even intern in de desktoppc en de gegevens zijn tot het puntje en de comma gelijk.

@Roger S
Het aantal reallocated sectors is 0
De value bovenaan betekent iets anders hoor. Reallocation gebeurt volgens mij ool enkel bij de systeemschijf door het windows onderhoud. Via usb blijft alle data staan, daarom ook volgens mij kan er niet gelezen worden van de schijf voor sommige bestanden. Corrupte data. Moest deze ruimte reallocated zijn dan zou ik toch die leesfouten niet hebben?
Het is in ieder geval niet normaal dat ik op een gloednieuwe schijf leesfouten heb.
Naar het schijnt doen ze in die winkel niet moeilijk over garantiegevallen. Ik zal ze eens een mailtje sturen met een linkje naar dit open forum.

Een surfacescan zou helpen maar dan loopt het aantal actieve uren enorm op en sta ik weer minder sterk met de garantie vrees ik.

Laatst bewerkt:
Wat ik nog aan het zoeken ben, is een backupprogramma dat ook een soort data verification ingebouwd heeft. Ik heb de oude schijf die nog zonder fouten is gecloond, sector by sector, dus iets langer durend maar exact een copy van de oude schijf. Blijkbaar word dat bij easeus to do backup letterlijk toegepast ongeacht de onbeschrijfbare stukken op de nieuwe schijf. Op plaatsen waar een schrijffout gebeurde zit ik op deze schijf nu met corrupte data. Bij het overzetten via de windowsverkenner werden leesfouten vastgesteld. Voor de onleesbare mp3 lopen mijn players dus ook vast. Tijdsbalk schuift op maar met stilte in de luidsprekers. Deze schijf is nu ideaal om een programma te testen dat claimt exacte copy te maken van de oude schijf. Kent er iemand een programma dat betrouwbaar claimt te zijn? Dan test ik dat misschien eens uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan