Garbage collection in vba access ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter wv02
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wv02

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2016
hello iedereen,

Ik werk nu al een tijdje aan een access 16 vba programma i.v.m. logging zonnepanelen.
Iedere keer, na veel opnieuw proberen en opnieuw beginnen, wordt het programma veel groter in omvang, ook als is er niet veel code bijgeschreven.
De huidige grootte is nu reeds 128 MB, met een beperkte hoeveelheid code en objecten.
In het begin kon ik de grootte steeds meer dan halveren door alle onderdelen opnieuw in een lege database te importeren
Deze optie lukt nu echter niet meer in die mate !

Alle gebruikte objecten worden steeds terug op nothing gezet en alle recordsets op 'close'

BESTAAT ER IETS ALS 'GARBAGE COLLECTION IN VBA ACCESS' ZOALS IN VB ?

bij voorbaat dank voor elke suggestie,

mvg...

Allereerst welkom bij HelpMij!
Ik vermoed dat je al een 'garage collection' hebt :). Access logt alles wat je doet (zeg maar een soort Transaction log) en echt opschonen doe je dus niet op de door jou gehanteerde methode, maar door de db te Comrimeren en Herstellen.
Dat kun je eventueel standaard laten uitvoeren bij het afsluiten van de database. Waarmee de vraag dus niks met VBA, maar alles met Access te maken heeft. Maar dat is een tip voor je volgende vraag!

comprimeren en herstellen doe ik steeds standaard

dank je voor de tip, maar comprimeren en herstellen doe ik steeds standaard bij het verlaten van het programma.
Maar wat me vooral boeit is uw opmerking dat de fout bij access zelf zou liggen.
Wat kan ik dan anders doen bij het werken in access ?

dank je voor enige suggestie

mvg....

Kijk, dat had je er bij kunnen vertellen, want eigenlijk is dat de enig zinvolle oplossing. Overigens heb ik niet gezegd dat het een fout is in Access, en dat is het ook niet. Door het niet-opschonen heb je namelijk een rollback optie die je anders niet zou hebben.
Als je db tóch buitenproportioneel blijft groeien, is er dus wat anders aan de hand. Ik denk dan gelijk: bijlagevelden.

Probleem opgelost !

Door de copies van de verborgen systeemtabellen te verwijderen is alles opgelost.
Het volume van de database is met driekwart verminderd en loopt nog steeds perfect.

dank voor even mee te denken,
mvg....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan