Gastaccount ziet mijn data(D:)

Status
Niet open voor verdere reacties.

margaretha54

Verenigingslid
Lid geworden
24 jun 2014
Berichten
198
Ik heb de gastaccount op de nieuwe pc geactiveerd. Toch kan deze account gewoon in mijn bestanden kijken op de dataschijf (D)
Hoe kan ik dit voorkomen?
 
Waar voor wil je Gastaccount gebruiken?
Je kunt i.p.v. 'Gastaccount' ook een 'Standaardgebruiker' (Zonder Administrator rechten) gebruiken.
Deze kunnen de bestanden van andere gebruikers niet zien.
 
Wat is dan het nut van het (ingebouwde) gastaccount???
Je wilt dus zeggen dat ik een heel nieuw account moet aanmaken maar dan zonder administrator mogelijkheden.
 
Is het inmiddels gelukt met de nieuw 'Standaardgebruiker'?
Heb je ook gelijk getest dat jou data niet meer kan zien?
 
Hallo Ninboy. Ja ik heb een standaardaccount aangemaakt maar nog steeds zie ik in de verkenner de dataschijf(D) met daarop mijn bestanden en ergo: ik kan ze ook nog gewoon openen.
 
Oke, Op de dataschrijf (D) kun je inderdaad bij elke account opkijken.
Maar als het goed is heeft elke account een eigen documenten map: Start > Mijn Documenten.
Hier kun je alleen de persoon van de account kijken en andere account is geblokkeerd.
 
Tja, dan is er helaas niets aan te doen. Mijn documenten staan - op aanraden van iedereen die veel van computers afweet - op een aparte partitie.
Ik ga wel overleggen met de vereniging om dat eventueel toch te veranderen.
Bedankt voor je uitleg.
 
Als jouw persoonlijke account met een wachtwoord is beveiligd kan iemand met een gastaccount nooit jouw persoonlijke bestanden bekijken.
Vooropgesteld dat je jouw persoonlijke mappen (die normaal op C: staan) op de correcte manier hebt verplaatst naar de D: partitie.
Een gastaccount heeft standaard nooit beheerdersrechten.
Nuttige link met uitleg.

Gast heeft beperkte toegang en:

kan alleen bepaalde programma's gebruiken die anderen hebben geïnstalleerd;
kan geen persoonlijke bestanden benaderen of bestanden die met een wachtwoord zijn beveiligd.
 
Laatst bewerkt:
Ha mede Maastrichtenaar (al woon ik er niet meer). Ik heb mijn bestanden niet van C: naar D: verplaatst maar de D: bestond al op de pc toen ik hem kocht en op advies van it-techneuten zet ik mijn bestanden altijd meteen op de D:
Mijn eigen inlog heeft zeer zeker een wachtwoord want dat is mijn microsoftaccount. Ook als ik een nieuw standaard account aanmaak met wachtwoord blijft de D: gewoon voor iedereen (gast- en standaardaccount) toegankelijk.
 
Ik heb mijn bestanden niet van C: naar D: verplaatst maar de D: bestond al op de pc toen ik hem kocht en op advies van it-techneuten zet ik mijn bestanden altijd meteen op de D:
Dat is nou net het probleem, als je de persoonlijke bestanden van je account niet verplaatst kan inderdaad iedereen bij de bestanden op D:
Dat hadden die "it-techneuten" van je zeker moeten weten. :(
Als je ze correct verplaatst (incl. de map "downloads") gaat automatisch alles naar D: en kan er niemand (de doorsnee gebruiker althans) bij met een ingelogde account die niet over de juiste rechten beschikt.
Je merkt er zelf niets van, als je b.v. de koppeling "Documenten" aanklikt wordt automatisch "Documenten" op D: geopend.
2 Handige links (incl. screenshots) die duidelijkheid zouden moeten brengen:
https://www.schoonepc.nl/windows8.html
https://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html
Maak, voordat je eraan begint, eerst een systeemherstelpunt met een duidelijke naam, b.v. "vóór wijzigingen persoonlijke mappen" zodat je het altijd makkelijk kan terugdraaien mocht er iets fout gaan.
Lees de handleiding rustig en goed door en maak een map (waarnaar je persoonlijke mappen verplaatst gaan worden) aan op de D: partitie zoals aangegeven in de uitgebreide handleiding.
De al reeds aanwezige bestanden op D: die niet zichtbaar mogen zijn voor de "gast" of wie dan ook sleep je naderhand dan gewoon daar naartoe in b.v. "Documenten" of andere keuze.
Succes ermee, mochten er nog onduidelijkheden zijn dan horen we het wel weer.
 
Laatst bewerkt:
Beste Mik,
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga er morgen na mijn werk eens goed voor zitten en dan komt dat helemaal goed!
Bedankt ook voor je geduld en misschien tot later.
Groetjes, Margaretha
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan